پکن: انگلیس دست از توهم بردارد

کدخبر: 2358173

سخنگوی وزارت امور خارجه چین به انگلیس هشدار داد اگر اشتباهات خود را تصحیح نکند با حمله متقابل پرقدرت پکن مواجه خواهد شد.

«وانگ وِنبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه درخصوص تصمیم انگلیس جهت لغو توافق استرداد مجرمین با هنگ‌کنگ هشدار داد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، ونبین در نشستی خبری گفت: «چین از بریتانیا می‌خواهد که از توهمات استعماری نفوذ در هنگ‌کنگ دست برداشته و فوراً اشتباهات خود را تصحیح کند».

وی افزود در غیر این صورت پکن در نظر دارد «حمله متقابل پرقدرتی را در پاسخ به اقدامات غلط بریتانیا ترتیب دهد».

روز گذشته (سه شنبه) «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد که این کشور توافق استرداد مجرمین با هنگ‌کنگ را تعلیق می‌کند.

راب که در پارلمان و در جمع قانون‌گذاران صحبت می‌کرد، گفت: «اعمال این قانون امنیتی جدید به طور چشمگیری فرضیات کلیدی درباره ترتیبات توافق استرداد با هنگ‌کنگ را تغییر داده است.»

وزیر امور خارجه انگلیس اضافه کرد: «دولت تصمیم گرفته تا توافق استرداد را فورا و بدون محدودیت تعلیق کند».

دولت انگلیس همچنین اعلام کرد تحریم‌های تسلیحاتی علیه چین را در قبال هنگ‌کنگ نیز اعمال می‌کند تا مانع از برخورد مأموران با معترضان شود.

این اقدام انگلیس در واکنش به تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ توسط چین صورت گرفت. بر اساس این قانون که چندی پیش توسط کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین به تصویب رسید و اجرایی شد چین می‌تواند با اعمال این قانون جرائم مربوط به ایجاد جدایی، براندازی، تروریسم و تبانی با نیرو‌های خارجی را مجازات کند که این مجازات می‌تواند حکم زندان ابد نیز باشد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: