آنکارا ترسی از مداخله نظامی مصر در لیبی ندارد

کدخبر: 2358140

مشاور رئیس‌جمهوری ترکیه در واکنش به مجوز پارلمان مصر برای مداخله نظامی ارتش این کشور در لیبی تأکید کرد که آنکارا ترسی از این مداخله ندارد و به اجرای معاهده همکاری نظامی با طرابلس ادامه خواهد داد.

پارلمان مصر اخیرا با تصویب مصوبه‌ای، به ارتش این کشور اجازه داد که برای «دفاع از امنیت ملی مصر» در خارج از این کشور حضور داشته باشد؛ مسئله‌ای که نشانگر قصد قاهره برای مداخله نظامی در لیبی است.

مداخله نظامی احتمالی مصر در لیبی، احتمالا به درگیری با ترکیه در این کشور منجر خواهد شد؛ زیرا آنکارا با دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» معاهده همکاری نظامی دارد.

مصر از حامیان دولت طُبرُق در شرق لیبی است که «خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» آن را رهبری می‌کند. این دولت در مقابل دولت وفاق ملی» در غرب لیبی قرار دارد. لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است.

«یاسین اوکتای» مشاور رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه درباره واکنش این کشور به مداخله نظامی مصر به شبکه خبری الجزیره گفت که آنکارا با جدیت، تصمیم پارلمان مصر و مجوز به عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری این کشور برای مداخله نظامی در لیبی را تحت نظر خواهد داشت.

اوکتای با تأکید بر اینکه ترکیه از نزدیک تحرکات مصر در داخل خاک لیبی را تحت نظر خواهد داشت، خاطر نشان کرد، مجوز پارلمان به السیسی، موجب هراس ترکیه نیست؛ زیرا آنکارا «بنا بر معاهدات همکاری که با دولت قانونی وفاق دارد، برای حمایت از ثبات لیبی در آن حضور دارد».

وی با بیان اینکه «پارلمان مصر نماینده واقعیت ملت این کشور نیست»، خاطر نشان کرد: «اطلاعاتی داریم مبنی بر اینکه ارتش مصر مخالف هر گونه نبرد با ارتش ترکیه یا ارتش قانون لیبی است؛ هر چند که امارات، فرانسه و اسرائیل با قدرت السیسی را تحریک می‌کنند تا برای تضعیف ارتشهای ترکیه و مصر، وارد جنگ با ترکیه شود».

مشاور اردوغان از ملت مصر خواست که آنکارا را به عنوان تهدیدی برای کشور خود ندانند؛ زیرا به گفته وی، «تهدید واقعی برای مصر، ناشی از شرق و جنوب لیبی است، نه غرب آن».

اوکتای درباره اقدام ترکیه علیه هر گونه مداخله نظامی احتمالی مصر، تصریح کرد: «ترکیه از تعهدات خود در لیبی و معاهده دفاع مشترک که با طرابلس امضا کرده، عقب‌نشینی نخواهد کرد».

وی با بیان اینکه ترکیه برای مقابله با هر گونه تهدید، طرحهای میدانی و سیاسی دارد، درباره اخبار مربوط به دیدارهای مخفیانه کارشناسان ترکیه و مصر درباره معاهده آنکارا-طرابلس، گفت: «مصر کشور بزرگ و اصلی است. ما نیز به دور از السیسی، مشکلی با ارتباط با آن (مصر) نداریم».

این مسئول ترکیه‌ای در پایان تأکید کرد که دیدارهای کارشناسان این کشور با مصر، برای جلوگیری از هر گونه درگیری نظامی بین دو کشور در لیبی است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: