تامین منافع ملی پیشکش؛ مشکل ویزای خودتان را حل کنید

کدخبر: 2358065

کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی عنوان کرد: نظام اسلامی با اصل مذاکره هیچگاه مخالفت نداشته اما همانطور که رهبرمعظم انقلاب بارها فرموده‌اند کلید حل مشکلات کشور در داخل و توجه به توان و نیروی بومی است.

علیرضا فقیهی‌راد کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی درباره تحولات اخیر پیرامون برجام و امید عده‌ای به مذاکره با غرب اظهار داشت: این روزها با جوان‌مرگ شدن برجام، راهبرد مذاکره با آمریکا برای رفع تحریم‌ها و حل مشکلات کشور با شکست مواجه شده و دیگر نه چرخ صنعت هسته‌ای می‌چرخد و نه چرخ زندگی و اقتصاد مردم. تا جایی که رئیس وقت بانک مرکزی دولت روحانی از دستاورد «تقریبا هیچ» برجام می‌گوید اما حمید ابوطالبی که چندی پیش از مقام مشاور سیاسی حسن روحانی استعفا کرده است، در صفحه توئیتر خود مجددا نسخه پوسیده و و تجربه شده در توافق خسارت‌بار برجام را تجویز می‌کند.

حمید ابوطالبی صراحتا می‌نویسد: «مذاکره تنها راه تامین دائمی منافع ملّی است.» این در حالی است که اولا هیچ عقل سیاسی اصل مذاکره را نفی نکرده، دنیا نیز محدود به آمریکا و سه کشور اروپایی نیست. بلکه آنچه مورد نقد است اعتماد و کرنش در برابر طرف‌های خبیثی چون آمریکای جنایتکار و کشورهای بدعهد اروپایی است که سرانجام بهتری از برجام نافرجام نخواهد داشت. دوما اصل و اساس تامین منافع ملی در نگاه به توان و ظرفیت درونی کشور است.

از طرفی در دولت متبوع جناب ابوطالبی که سال‌ها معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور و مشاور حسن روحانی بود، با اختیار کامل 7 سال کشور صرف تجربه همین ایده شد و با اینکه تمامی توان دولت در مذاکره و کرنش در برابر آمریکا و غرب گذاشته شد، شاهد هستیم منافع ملی در حداقلی ترین سطح هم تامین نشد. با وجود دادن امتیازات بی‌سابقه اعم از پذیرش داوطلبانه پروتکل الحاقی، پذیرش نظارت‌های بی‌سابقه آژانس بین المللی انرژی اتمی، ریختن بتن در رآکتور اراک و... شاهد هستیم تحریم‌ها دوچندان شده و شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند.

حتی کار به بازجویی از دانشمندان‌مان در دانشگاه‌ها و تحریم شخص جواد ظریف وزیر امور خارجه رسیده و در آمریکا تنها به سه ساختمان حق تردد پیدا می‌کند. از آن طرف هم اقتصاد کشور فلج شده، تورم و رکود و تعطیلی کارخانه‌ها و رشد بیکاری بی‌سابقه شده است.

اساسا جناب حمید ابوطالبی خود در افکار عمومی پیش از آنکه به عنوان مشاور رئیس‌جمهور شناخته شده باشند، به عنوان نمادی از ناکامی همین ایده مذاکره و وادادگی برای رفع مشکلات هستند. چرا که او نخستین دیپلماتی بود که به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل معرفی شد، اما دولت آمریکا او را تروریست! خواند و مجوز ورود به خاک آمریکا را به او نداد!

ماجرا این بود که پس از روی کارآمدن دولت روحانی و آغاز مذاکرات با آمریکا و کشورهای غربی علی رغم ارسال پالس‌های معنادار از سوی دستگاه سیاست خارجی و دولت یازدهم اعم از تماس تلفنی روحانی با اوباما، تا مودب و باهوش خواندن اوباما رئیس‌جمهور آمریکا توسط حسن روحانی، پیاده‌روی جواد ظریف و جان کری و در آخر کار هم روحانی معاون سیاسی دفتر خود یعنی حمید ابوطالبی را به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل (نیویورک) معرفی کرد تا با این اقدام مراودات را سرعت بخشد. اما دولت اوبامای مودب! به بهانه اینکه ابوطالبی در تسخیرلانه جاسوسی آمریکا در سال 58 نقش داشته برخلاف پروتکل‌های بین المللی برای او ویزا صادر نکرد و سفیر ویژه روحانی را تروریست نامید.

هرچند که ابوطالبی می‌گفت در تسخیر لانه جاسوسی هیچ نقشی نداشته و به هیچ عنوان جزو دانشجویان اصلی تسخیر کننده سفارت آمریکا نبوده بلکه به گفته ابراهیم اصغرزاده فعال سیاسی اصلاح طلب ابوطالبی جزو نیروهای سطح سومی بود که صرفا در ترجمه برخی از اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی کمک کرده است.

دولت روحانی که بنا بود اعتبار پاسپورت ایرانی را بازگرداند و با مذاکره و برجام حتی مشکل آب خوردن را حل کند، حتی نتوانست مجوز ورود نماینده رسمی ایران در خاک آمریکا را بگیرد و بعد از مدتی غلامعلی خوشرو را بجای ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل معرفی کرد. تا نام حمید ابوطالبی به عنوان نماد شکست مذاکره و وادادگی به عنوان تنها راه تامین منافع ملی در تاریخ دیپلماسی کشور ثبت و ضبط گردد.

هرچند تاریخ چند دهه گذشته نیز همین تجربه را به ما می‌آموزد، آنجایی که نتیجه شش سال مذاکره و تنش‌زدایی با اروپا در دهه هفتاد، به صدور حکم جلب رئیس‌جمهور وقت هاشمی رفسنجانی منجر شد، در دوره اصلاحات هم نتیجه وادادگی و شهید خواندن آبراهام لینکن رئیس‌جمهور آمریکا توسط خاتمی منتج به محور شرارت قرارگرفتن ایران شد و انفعال در مذاکرات سعدآباد، بروکسل و پاریس هم به تعلیق و تعطیلی تمامی صنعت هسته‌ای کشور ختم شد.

نهایتا باید گفت نظام اسلامی با اصل مذاکره هیچگاه مخالفت نداشته اما همانطور که رهبرمعظم انقلاب بارها فرموده‌اند کلید حل مشکلات کشور در داخل و توجه به توان و نیروی بومی است. در توسعه مناسبات خارجی نیز می‌توان با اتخاذ استراتژی مقاومت فعال تمامی دنیا را در آمریکا و چندکشور بدعهد اروپایی خلاصه نکرد، و به فضای گسترده همسایگان، شرق، آمریکای لاتین و آفریقا چشم دوخت و با تنوع بخشی به روابط خود از همه ظرفیت‌های دیپلماسی جهت تامین منافع ملی استفاده کرد.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: