مقابله با سوداگری در بازار مسکن، با مالیات بر عایدی سرمایه

کدخبر: 2358001

مالیات بر عایدی سرمایه؛ نوعی از مالیات است که بر عایدی(سود) سرمایه اعمال می‌شود. اگر بر ما به التفاوت خرید و فروش مسکن، این نوع مالیات وضع شود؛ از سوداگری در بازار مسکن جلوگیری به عمل خواهد آمد.

نسیم آنلاین ؛ حمیدرضا اکبری: مالیات بر عایدی سرمایه؛ نوعی از مالیات است که بر عایدی(سود) سرمایه اعمال می‌شود. این نوع مالیات باعث می‌شود سرمایه‌گذاری در بخش غیر مولد کاهش یابد و به سمت تولید سوق پیدا کند. در حالت کلی سرمایه‌گذاران می‌توانند در دو بخش از بازار سرمایه، یعنی بخش مولد و یا غیرمولد، سرمایه‌گذاری کنند. از بین بخش مولد(بخش تولیدی) و بخش غیر مولد، طبیعتا سرمایه‌گذاران آن بخشی را انتخاب خواهند کرد که سود بیشتری داشته باشد. در اینجاست که دولت‌ها برای رونق دادن به بخش تولید و به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد کشور اقدام به سیاستگذاری‌هایی می‌کنند؛ تا در وهله اول بازارهای غیر مولد را کساد کنند و پس از آن پول سرمایه‌گذاران را به سمت تولید روانه کنند. یکی از قوانین بسیار کاربردی در این زمینه مالیات بر عایدی سرمایه است.

مالیات بر عایدی سرمایه بر هر بازاری که در موازات تولید حرکت کند مثل ارز، طلا، سکه، مسکن، خودرو و.... قابلیت اجرا دارد. یکی از سودآورترین بازارهای موازی با تولید در ایران، بازار مسکن است. سودآوری این بازار به قدری است که در 10 سال گذشته، 77 درصد معاملات انجام شده در بازار مسکن، مصرفی نبوده و جزو تقاضای سرمایه‌ای به حساب می‌آمده است. همین موضوع باعث شده است در طول سال‌های گذشته قیمت مسکن به صورت نجومی ‌افزایش یابد و خرید آن برای مردم به یک رویا تبدیل شود. مسکن یکی از نیازهای ضروری خانوده‌های ایرانی است و در نتیجه کنترل قیمت این بازار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مالیات بر عایدی مسکن

در طول صد سال گذشته در کشورهای مختلف جهان، مالیات بر عایدی املاک در حال اجرا است. اثرگذاری این نوع مالیات بر قیمت مسکن و جلوگیری از سوداگری در این بازار سبب شده است تاکنون بیش از 180 کشور در جهان مالیات بر عایدی املاک را اجرا کنند؛ با این وجود اما مالیات بر عایدی سرمایه حلقه مفقوده بازار مسکن ایران است. تقریبا تمام بازارهای غیر تولیدی در ایران بسیار جذاب هستند و تا وقتی چنین شرایطی وجود داشته باشد سرمایه‌گذاران رغبتی برای بردن سرمایه خود به سمت تولید ندارند. در ایران بزرگترین سوداگران در بازار مسکن، بانک‌ها هستند که بدون قانون مالیات بر عایدی سرمایه، اقدام به سوداگری در بازار مسکن می‌کنند. در سایر کشورهای دنیا از ما به التفاوت خرید و فروش مسکن مالیات گرفته می‌شود تا با این کار از سوداگری در بازار جلوگیری شود. دولت‌ها حتی در مواقع اضطراری که باید کنترل شدیدتری بر بازار مسکن داشته باشند نرخ مالیات بر عایدی املاک را تا 80 درصد نیز بالا می‌برند .

تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس

راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان موجب شفافیت در بازار مسکن در جهت اخذ مالیات از عایدی سرمایه در بازار مسکن می‌شود. احسان خاندوزی، نماینده مردم تهران در مجلس، سامانه املاک و اسکان را پیش‌نیاز مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن می‌داند. او معتقد است تا زمانی که مشخص نباشد افراد در کدام کدهای پستی ساکن هستند، آیا موجر هستند یا مالک امکان اخذ مالیات به صورت دقیق وجود ندارد. با این وجود خاندوزی به عزم مجلس برای مقابله با سوداگری در بازار مسکن با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه اشاره کرده و گفته است: می‌خواهم این نوید را به شما بدهم که علی‌رغم آنکه تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه ممکن است چندین ماه در مجلس طول بکشد و مقدمات اطلاعاتی آن هم چندین ماه زمان خواهد برد، اما از همان مرحله تصویب در مجلس اثر خودش را خواهد گذاشت و تقاضاهای سفته بازان و دلالی از بازار شروع به رفتن می‌کند. بنابراین کاهش قیمت‌ها حتی پیش از شروع به اجرای این سیاست هم قابل پیش‌بینی است.

ارسال نظر: