نخریدن، راهکار وزیر برای جلوگیری از گرانی مسکن

دست خالی دولت در مسکن

کدخبر: 2357973

کم‌کاری عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی، موجب اعتراف روحانی به عقب ماندگی دولت گذشته‌اش در زمینه مسکن شد. این در حالی است که عملکرد وزیر جدید او، یعنی محمد اسلامی هم در زمینه مسکن عملکرد قبل قبولی نیست.

نسیم آنلاین ؛ حمیدرضا اکبری: التهاب فراوان در بازار مسکن و افزایش افسار گسیخته قیمت آن بسیاری از مردم را نگران و شاید خیلی از آن‌ها را نیز نسبت به خانه دار شدن ناامید کرده است. هر چند در دولت‌های مختلف سعی شده است برای کاهش قیمت و همچنین کاهش نگاه سرمایه ای به مسکن راهکارهایی ارائه شود، اما تا کنون این راهکارها کم اثر بوده است. در این بین اما عملکرد دولت روحانی در زمینه مسکن حتی نسبت به دولت‌های پیش از او، ضعیف‌تر هم بوده است.

عباس آخوندی و عقب ماندگی در زمینه مسکن

حسن روحانی در دولت یازدهم که دولت اول او بود عباس آخوندی را به عنوان وزیر راه و شهرسازی به کرسی این وزارت خانه نشاند. آخوندی 4 سال در دولت یازدهم و یک سال هم در دولت بعدی روحانی یعنی دولت دوازدهم وزیر بود. تقریبا در این دوره 5 ساله او حرکت خاصی برای خانه دار شدن مردم انجام نداد و با معدود کارهایی هم که از قبل شکل گرفته بود، ابراز مخالفت کرد؛ که مهم ترین آن‌ها طرح مسکن مهر بود. آخوندی طرح مسکن مهر را طرحی مزخرف خطاب کرد و در طول دوران وزارتش هم حرکت خاصی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر نکرد. آخوندی با طرح‌هایی کارشناسی شده ای که از سوی کارشناسان یا مجلس برای کنترل بازار مسکن ارائه می‌شد نیز مخالفت می‌کرد. برای مثال او مخالف اصلی سامانه ملی املاک و به تبع آن اجرا نکردن مالیات بر خانه‌های خالی بود. همچنین او یکی از افراد ذی نفوذی بود که نمی‌گذاشت در مجلس طرح اخذ مالیات از عایدی سرمایه برای جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن به تصویب برسد. شاید به دلیل همین عملکرد ضعیف آخوندی بود که رئیس جمهور در تیرماه 99 در اعتراف تلخی به عقب‌ماندگی دولتش در بخش مسکن، اشاره کرده و گفته است: نسبت به مسکن به عنوان رئیس‌جمهور اعتراف می‌کنم که یک عقب ماندگی را در دولت یازدهم (دوران وزارت آخوندی) داشتیم به دلیل اینکه برخی از طرح‌های مسکن ما اجرایی و عملیاتی نشد.

عملکرد محمد اسلامی ‌وزیر بعدی روحانی چگونه بوده است؟

در آبان ماه 97 با استعفای عباس آخوندی دولت محمد اسلامی ‌را به عنوان جایگزین او به مجلس معرفی و او توانست رای اعتماد مجلس برای تکیه زدن بر کرسی وزارت راه و شهرسازی را دریافت کند. اسلامی ‌بر خلاف آخوندی سعی کرد طرح تکمیل مسکن مهر که با تاخیر 5 ساله مواجه شده بود را از سر بگیرد و همچنان هم در حال تکمیل آن است. طرح بعدی او طرح مسکن ملی بود که در قالب احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی از متقاضیان در ده استان ثبت نام به عمل آورده شد. البته این طرح هنوز در مرحله ثبت نام به سر می‌برد و خبری از احداث آن نیست.

اسلامی ‌در اواخر سال 98 خبر از آماده شدن سامانه املاک و اسکان داد. سامانه املاک و اسکان برای ایجاد شفافیت در بازار مسکن جهت رصد کردن و اخذ مالیات برای کنترل سوداگری و افزایش قیمت مسکن بسیار کاربردی است. محمد اسلامی ‌هرچند مخالف اجرای طرح مالیات بر خانه‌‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه برای کنترل بازار مسکن نبود اما تعلل بیش از حد او در راه اندازی سامانه املاک و اسکان اجرای این طرح را با تاخیر مواجه کرد و موجب تورم و سوداگری در بازار مسکن شد.

توصیه به نخریدن، راهکار وزیر برای جلوگیری از گرانی مسکن!

وزیر راه و شهرسازی اخیرا در رابطه با گرانی‌های قیمت مسکن گفته است: تا زمانی که خانه گران است متقاضیان نخرند و بهترین راهکار برای مقابله با گرانی نخریدن است. او پیش تر هم مردم را به نخریدن دعوت کرده بود و گرانی مسکن را حباب دانسته بود که البته این گرانی نه تنها کاهش نیافت بلکه افزایش یافت و نشان داد حبابی در کار نبوده است.

این صحبت اسلامی ‌با واکنش مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک روبرو شد و او در اینباره گفته است: شاید با کاهش معاملات در کوتاه مدت نرخ‌ها تا حدودی به ثبات برسد اما در میان مدت و بلند مدت باید برنامه داشته باشیم. با همه احترامی‌که برای آقای اسلامی ‌قائل هستم ایشان باید برای توصیه خود استدلال بیاورد. مثلا بگوید در آینده نزدیک قرار است میزان قابل توجهی واحد مسکونی جدید وارد بازار شود. یا درباره آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن و تاثیرگذاری این پروژه بر بازار صحبت می‌کرد؛ در حالی که هنوز معلوم نیست عاقبت مسکن ملی به کجا میرسد.

ارسال نظر: