صادارت تسلیحات انگلیسی به ائتلاف سعودی ضد یمن

کدخبر: 2357911

یک گروه ضد جنگ انگلیسی اعلام کرد که دولت این کشور در طول جنگ یمن ۱۶ میلیارد دلار تسلیحات به کشور های عضو ائتلاف تحت سرکردگی عربستان سعودی ضد یمن، صادر کرده است.

در حالیکه در خبرها آمده که انگلیس در طول جنگ یمن بیش از پنج میلیارد دلار تسلیحات به عربستان صادر کرده، اما یک گروه ضد جنگ با جمع آوری آمارهای مختلف اعلام کرده که ارزش صادرات تسلیحات انگلیس به کشورهای عضو ائتلاف تحت سرکردگی عربستان ضد یمن، ۱۶ میلیادر دلار بوده است.

بی بی سی در این رابطه می نویسد: کارزار مخالفت با تجارت اسلحه می‌گوید که بریتانیا از سال ۲۰۱۵ برای فروش ۵.۳ میلیارد پوند اسلحه به عربستان پروانه صادر کرده است، یعنی از زمان شروع جنگ در یمن اما در این مدت حدود ۱ میلیارد پوند قرارداد نیز با متحدان عربستان که در جنگ یمن شرکت داشته‌اند بسته شده است.

فعالان ضد جنگ می‌گویند که این ارقام شامل تسلیحاتی که فروششان به پروانه نیاز ندارد نمی‌شود و در عین حال درآمدهای ناشی از تعمیرات و حمایت‌های فنی و تدارکاتی شرکت‌های اسلحه‌سازی بریتانیایی از عربستان را نیز در بر نمی‌گیرد.

این گروه تخمین می‌زند که ارزش کل تسلیحات و خدمات فروخته شده به ائتلاف تحت سرکردگی عربستان از زمان آغاز جنگ حداقل ۱۶ میلیارد پوند بوده است.

ادوات نظامی فروخته شده شامل جنگنده‌های تایفون و تورنادو، و همچنین بمب‌های هدایت‌شونده می‌شود. مقامات بریتانیایی در عین حال در موضوعات مختلفی نظیر تاکتیک‌ها و انتخاب اهداف مشاوره نظامی نیز به این ائتلاف می‌دهند و نظامیان عربستانی نیز در انگلیس آموزش می‌بینند.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: