ناامیدی مرکل از مذاکرات شورای اروپا

کدخبر: 2357898

صدر اعظم آلمان گفت: حصول توافق بین سران اتحادیه اروپا در سومین روز مذاکرات شورای اروپا قطعی نیست.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان اعلام کرد مشخص نیست که سران اتحادیه اروپا بتوانند امروز یکشنبه در سومین روز مذاکرات در شورای اروپا درخصوص طرح احیای اقتصادکشورهای عضو به توافق برسند.

رهبران اتحادیه اروپا در مذاکرات روز جمعه هم درباره برنامه محرک‌های اقتصادی ناکام بودند و کمی بیش از نیمه شب به هتل‌های خود در بروکسل بازگشتند تا پس از استراحتی کوتاه این مذاکرات را در صبح شنبه ادامه دهند که بر اساس اخبار منتشره در روزهای بعد هم موفقیت چندانی نداشتند و این درحالی است که در پی شیوع کرونا، اوضاع اقتصادی اتحادیه اروپا دچار مشکل شده است.

بسیاری از سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در زمان ورود خود به بروکسل برای برگزاری نخستین نشست رو در رو پس از ۵ ماه، بر حیاتی بودن دست یابی به توافق (درباره این محرک اقتصادی) برای نجات اقتصاد‌ها از سقوط آزاد و تقویت اعتماد‌ها به اتحادیه اروپا، که سال‌ها است در کمین بحران‌های مختلف گرفتار شده است، تاکید کردند.

البته مقامات گروه کشور‌های ثروتمند شمالی به رهبری هلند بر موضع خود درباره دسترسی به این بودجه محرک اقتصادی پافشاری می‌کنند و آلمان، فرانسه، کشور‌های جنوبی مثل ایتالیا و اسپانیا و کشور‌های اروپای شرقی با موضع آن‌ها مخالفند.

بودجه پیشنهادی در این بحث‌ها شامل بودجه بلندمدت اتحادیه اروپا برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ معادل بیش از یک تریلیون یورو و بودجه محرک اقتصادی به ارزش ۷۵۰ میلیون یورو برای احیای اقتصاد این قاره و جبران خسارت‌های سنگین ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا است که بخش اعظم آن در اختیار کشور‌های ساحلی مدیترانه قرار خواهد گرفت که بیشتر از دیگر نقاط اروپا تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته اند.

دیپلمات‌ها گفتند ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا درباره مبلغ کلی این بسته مالی اختلاف نظر دارند و همچنین درباره زمان بازپرداخت آن و قانون‌های مرتبط با آن هم نظرات مشترکی ندارند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: