حسن روحانی:

کشور توانایی گذر از این شرایط دشوار را دارد

کدخبر: 2357869

رئیس‌جمهور گفت: دولت با نگرشی واقع بینانه به شرایط سخت کنونی و با اتکا به توانمندی‌های داخلی، برای حل مشکلات کشور تلاش می‌کند.

حسن روحانی رئیس جمهور روز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با اشاره به شرایط سخت ناشی از جنگ اقتصادی، تحریم‌ها و فشارهای حداکثری آمریکا و نیز محدودیت‌های غیر قابل اجتناب شیوع کرونا در کشور، تصریح کرد: دولت مطمئناً با نگرشی واقع‌بینانه به شرایط سخت کنونی و در عین حال با اتکا به توانمندی‌های داخلی و راه‌حل‌های عملیاتی و عینی به دور از شعارهای تخیلی، برای حل مشکلات کشور تلاش می‌کند.

وی افزود: تعیین راه‌حل‌ها نباید برگرفته از نگاه رویایی و فارغ از حقایق اقتصادی کشور و یا نگرش‌های ناامید کننده و بدبینانه نسبت به توانایی‌ها و ظرفیت‌های کشور باشد.

رئیس جمهور گفت: با بهره‌گیری از تجربه‌های گران‌سنگ سال‌ها مقابله با تحمیل شرایط سخت اقتصادی، با همراهی مردم، فعالان و کارشناسان اقتصادی و همکاری سایر قوای کشور، از این شرایط با سرافرازی عبور خواهیم کرد.

روحانی با بیان اینکه دولت از ارائه پیشنهادها و راه حل‌های دلسوزان نظام و کشور در این راستا استقبال می‌کند، افزود: مهم این است که به رغم موانع و مشکلات پیچیده و خاص اقتصادی، کشور توانایی گذر از این شرایط دشوار را دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه تسهیل در ورود و خروج کالا در گمرکات کشور از اولویت‌های مهم دولت در حوزه تجارت است، گفت: ترخیص کالا در کوتاه‌ترین زمان همراه با شفافیت و اجرای دقیق دستورالعمل‌ها از سوی دستگاه‌های مرتبط برای رونق بخشیدن به تولید و تأمین مواد اولیه و کالاهای اساسی، تصمیم جدی دولت تدبیر و امید است که باید با دقت دنبال شود.

وی با اشاره به پیشرفت‌هایی که در زمینه ثبت اطلاعات، نحوه ترخیص و تسریع در به حداقل رساندن زمان ترخیص کالاها، حاصل شده است، افزود: با توجه به موجودی فراوان کالا در گمرکات کشور، سرعت بخشیدن به ترخیص کالاهای اولویت‌دار برای جریان تولید حائز اهمیت است.

رئیس جمهور اظهار داشت: وزارت صمت برای تأمین نیازهای بخش تولید کشور با تعیین اولویت ترخیص کالا در هماهنگی با وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی بر اساس دستورالعمل ابلاغی برای تسریع در ترخیص کالاهای اولویت دار برنامه‌ریزی و اقدام کند.

روحانی تصریح کرد: سامانه تجارت کشور باید به طور هوشمند و به‌هنگام، اطلاعات دقیق در زمینه موجودی کالاهای ضروری و نیازهای اولیه تولید را ثبت و ارائه کند تا بر اساس آن بتوانیم برای تولید و رونق کسب و کار کشور برنامه‌ریزی کنیم.

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و برنامه‌های در دست اجرای این بانک برای ساماندهی بازار ارز ارائه کرد و اعضای ستاد اقتصادی نیز بر پیگیری جدی و دقیق دستورالعمل تدوین شده برای تنظیم بازار ارز تاکید کردند.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: