اظهار نگرانی اوپک از موج دوم کرونا

کدخبر: 2357854

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) درباره اثر منفی موج دوم ویروس کرونا بر تداوم روند افزایش سطح ذخیره‌سازی‌های نفت اظهار نگرانی کرد.

براساس تحقیقات داخلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، این نهاد نگران است که کاهش تاریخی تولید نفت اوپک سبب بازگرداندن توازن به بازار نشود و با بازگشت موج دوم ویروس کرونا و تضعیف دوباره تقاضا، در برطرف کردن عرضه مازاد بی‌سابقه شکست بخورد.

اوپک، روسیه و متحدانشان - ائتلاف موسوم به اوپک پلاس - اعلام کردند که بهبود تدریجی تقاضا، از ابتدای ماه اوت کاهش تاریخی تولید نفت را تسهیل می‌کند.

این ائتلاف انتظار دارد پس از افت روزانه ۹ میلیون بشکه‌ای نفت امسال، تقاضای نفت ۷ میلیون بشکه در روز بهبود یابد. اوپک قصد دارد در سال ۲۰۲۱ سطح تولید کنونی خود را ۶ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

اما تحقیقات داخلی اوپک که به دست رویترز رسیده است نشان می‌دهد اگر موج دوم ویروس سبب عقب‌نشینی جدیدی در سراسر جهان شود، این اهداف به مخاطره می‌افتند.

چنین سناریویی سبب کاهش روزانه ۱۱ میلیون بشکه‌ای تقاضا در سال ۲۰۲۰ می‌شود و افزایش ذخیره‌سازی نفت را به دنبال خواهد داشت - مسئله‌ای که برای اوپک از همه مهم‌تر است - ابزاری که اوپک برای سنجش اثربخشی توافق کاهش تولید خود استفاده می‌کند.

در تحقیقاتی که برای نشست روز چهارشنبه (۲۵ تیرماه) کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک آماده شده بود و وزیران عضو این کمیته توصیه کردند که کاهش تولید این ائتلاف تسهیل شود، آمده بود: باید در این سناریو توجه داشته باشیم که مجموع ذخیره‌سازی در سال ۲۰۲۰ به سطح بی‌سابقه یک میلیارد و ۲۱۸ میلیون بشکه می‌رسد.

چنین رقمی به معنای ذخیره‌سازی بیش از ۱۲ روز از تولید جهانی نفت به دلیل تقاضای ضعیف است.

در صورت به وقوع پیوستن سناریوی «موج دوم کرونا»، ذخیره‌سازی جهانی در سه ماه سوم سقوط نخواهد کرد و تنها در سه ماه چهارم کاهش محدودی خواهد داشت و حدود ۱۴۹ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ذخیره‌سازی پنج ساله کشورهای صنعتی عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) باقی خواهد ماند.

اوپک اعلام کرده است که قصد دارد ذخیره‌سازی‌ها را در حد میانگین پنج ساله یا کمتر از آن حفظ کند. در سناریوی کنونی، اوپک پیش‌بینی کرده است که سطح ذخیره‌سازی کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی ۱۰۴ میلیون بشکه کمتر از سطح میانگین ذخیره‌سازی پنج ساله این سازمان تا پایان سال ۲۰۲۰ و پس از کاهش آن در اواخر سال، باقی بماند.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: