حمایت ترامپ از اغتشاش گران و غفلت ما!

کدخبر: 2357740

بنابراین دشمن و اغتشاش گران بجز ایجاد آشوب و درگیری و خسارت های مادی، خسارت بزرگتری به نظام نیز می زنند، و آن هم انحراف مطالبات مردمی، بسته ترشدن فضای انتقاد و اعتراض، شنیده نشدن صدای مردم منتقد و نهایتا ضربه به سرمایه اجتماعی نظام خواهد بود.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: چند روز است که فضای مجازی پیرامون دادگاه و حکم اولیه اعدام سه نفر از سارقان مسلح که در اغتشاشات آبان ماه 98 نیز حضور خرابکارانه داشتند داغ شده است. جدای از بررسی ابعاد مختلف حقوقی و قضایی و ضعف قوه قضائیه در اطلاع رسانی به افکار عمومی پیرامون این پرونده اما یک مساله در چنین مصادیقی که قبلا نیز مسبوق به سابقه است مورد غفلت واقع شده است.

مساله ای که با ورود علنی و رسمی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و نتانیاهو نخست وزیر رژیم جعلی اسرائیل به ماجرا و انتشار توئیت های فارسی از اکانت های رسمی شان جدی تر شد. اتفاقی که شاهد بودیم پس از ورود رسمی ترامپ و نتانیاهو، شاهد اعلام فراخوان گروهک منافقین، سلطنت طلبان و گروهک های ضدانقلاب برای تجمع های اعتراضی و اغتشاش در خیابان های کشور بودیم. هرچند این فراخوان ضدانقلاب با هوشیاری مردم در نطفه شکست خورد اما این شاهد و مدعای جدی بر برنامه ریزی عملیاتی دشمن همراه با نیروهای میدانی شان در شهرها برای به آشوب کشیدن کشور بود.

اما این یک قسمت از ماجراست که همیشه نیز این وجه به آن پرداخته شده ، یعنی طراحی دشمن برای آشوب در کشور با فشار اقتصادی و عملیات روانی، کلید زدن اغتشاش در سطح شهرها، ایجاد خسارت های مادی به کشور و نهایتا برخورد امنیتی و انتظامی با اغتشاش و به میدان آوردن جمعیت مردمی انقلابی برای خاتمه داستان.

روی دیگر و مغفول این است که دشمن در طراحی خود می داند که امنیتی کردن و تند کردن اعتراضات و حمایت علنی خود از معترضین باعث خواهد شد نظام جمهوری اسلامی در ایران به تبع برخورد امنیتی و محکمی به اغتشاشگران داشته باشد و فضای سیاسی و انتقادی نیز لاجرم به سمت بسته شدن خواهد رفت. هرچقدر فضا تندتر و گستره و عمق اغتشاشات بیشتر شود، آزادی و اعتراض هم محدودتر خواهد شد و در این میان جریانات مردمی که از قضا مطالبات به حقی دارند از کارگران بیکار شده ناشی از خصوصی سازی ها تا معلم ها و بازنشستگان به محاق بروند و دیگر صدای اعتراض آنها شنیده هم نشود.

دشمن خارجی و ضدانقلاب داخلی با ایجاد آشوب و اغتشاش و امنیتی کردن فضا هم اجازه نخواهد داد مسائل مردم حل شود و هم با این اقدام موجبات بسته تر شدن فضای سیاسی و اجتماعی درون کشور را ایجاد خواهد کرد. لذا نقدها و اعتراض های معقول و درچارچوب هم یا منحرف شده و به درگیری ختم می شود یا در نطفه خفه می شود و این انتقادات به مرور زمان انباشته شده و تبدیل به کینه و نفرت خواهد شد. و در نهایت همان هدف دشمن یعنی ایجاد شکاف میان حاکمیت و مردم محقق خواهد شد و سرمایه اجتماعی نظام رو به کاهش می رود.

بنابراین دشمن و اغتشاش گران بجز ایجاد آشوب و درگیری و خسارت های مادی، خسارت بزرگتری به نظام نیز می زنند، و آن هم انحراف مطالبات مردمی، بسته ترشدن فضای انتقاد و اعتراض، شنیده نشدن صدای مردم منتقد و نهایتا ضربه به سرمایه اجتماعی نظام خواهد بود.

امری که می طلبد مسئولین در دستگاه های مختلف در کنار برخورد با ضدانقلاب و عوامل دشمن، فکری به حال این مساله بکنند و راه اعتراض و انتقاد را نگذارند بسته بماند وگرنه به مرور با انباشت انتقادات آنها به سمت و سوی اعتراض و حتی اغتشاش هم کشیده می شوند. باید پازل کلان دشمن در تضعیف سرمایه اجتماعی نظام را با دقت تحلیل کرد و به لایه زیرین حضور مستقیم و بی پرده ترامپ و نتانیاهو و دعوت به آشوب منافقین نیز توجه کرد. نباید در تحلیل اتفاقات فقط ابعاد امنیتی و انتظامی آن را مورد توجه قرار داد، بلکه وجوه جامعه شناختی آن نیز باید محل تامل و بررسی قرار گیرد. وجوه اجتماعی که اگر در همان ابتدا تدبیری برایش اندیشیده نشود تبدیل به یک معضل امنیتی خواهد شد.

ارسال نظر: