آمریکا قصد به راه انداختن آشوب در لیبی را دارد؟

کدخبر: 2357720

فرمانده گروه موسوم به «ارتش ملی» لیبی با هیئتی از مقامات عالی‌رتبه نظامی و سیاسی آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

خلیفه حفتر، فرمانده گروه موسوم به «ارتش ملی» لیبی دیروز (چهارشنبه) در مقر خود در منطقه «الرجمه» در شرق این کشور با هیئتی از مقامات عالی رتبه نظامی و سیاسی آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

به گفته برخی منابع نزدیک به حفتر، این دیدار آخرین فرصت برای دستیابی به یک توافق آتش بس هم زمان با انتشار برخی اطلاعات غیر رسمی درباره «پیشنهاد آمریکا برای تخلیه منطقه هلال نفتی از نیرو‌های نظامی و حضور نیرو‌های اروپایی در این منطقه با نظارت سازمان ملل» است.

این در حالی است که برخی رسانه‌های محلی وابسته به دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فائز السراج، از ایجاد تغییرات قریب الوقوع در کابینه وی خبر دادند. از جمله این تغییرات این است که وزیر کشور عهده دار پست وزارت دفاع خواهد شد.

علی رغم افزایش تنش ها، برخی منابع آگاه در لیبی از مذاکرات محرمانه برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله روس‌ها با خلیفه حفتر با هدف متقاعد کردن وی برای عقب نشینی از «سرت» به «اجدابیا» خبر دادند تا در مقابل، نیرو‌های وفاق ملی لیبی که از حمایت آنکارا برخوردارند، از حمله برای تصرف «سرت» و «الجفره» خودداری کنند.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد. «دولت وفاق ملی» به ریاست فائز السراج در طرابلس (غرب لیبی) مستقر است که در جهان و سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت «طبرق» در شرق لیبی که خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته ارتش این کشور کنترل امور را در آن منطقه در دست گرفته است.

امارات متحده عربی، عربستان سعودی، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا و اتحادیه اروپا از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: