با وجود کرونا، صادرات بخش کشاورزی رشد داشته است

کدخبر: 2357669

علی‌رغم مخاطرات کرونا بر تجارت، صادرات بخش کشاورزی به واسطه مصارف ضروری چندان از کرونا تاثیر نپذیرفته است؛ به طوریکه مطابق آمارهای گمرک ایران در ۳ماهه بهار امسال صادرات این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۶ درصد رشد داشته است.

طی چند ماه‌ اخیر که ویروس کرونا در ایران و دیگر کشورها شیوع پیدا کرده، یکی از بخش‌های آسیب‌پذیر از شیوع این ویروس، بخش تجارت خارجی بوده است؛ چنانکه در دوماهه بهار سال جاری میزان صادرات ایران ۴۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت پیدا کرده که البته این وضعیت در مورد دیگر کشورها نیز صدق می‌کند.

اما در بین بخش‌های اقتصادی، به نظر می‌رسد علی‌رغم مخاطرات کرونا بر تجارت، صادرات بخش کشاورزی به واسطه مصارف ضروری چندان از کرونا تاثیر نپذیرفته است؛ به طوریکه مطابق آمارهای گمرک ایران در ۳ماهه بهار امسال صادرات این بخش به لحاظ وزنی ۲ میلیون و ۶۶هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۶ درصد رشد داشته و از لحاظ ارزش نیز یک میلیارد و ۲۵۱ میلیون دلار کالای کشاورزی صادر شده که نسبت به صادرات مدت مشابه سال گذشته کاهش کمتر از ۴ درصدی را نشان می‌دهد.

در بین محصولات صادراتی، از لحاظ وزنی ۵ محصول با بیشترین صادرات عبارتند از هندوانه، گوجه فرنگی، سیب زمینی، سیب و خربزه و از لحاظ ارزش نیز ۵ محصول برتر عبارتند از پسته، گوجه فرنگی، هندوانه، سیب، شیرینی و شکلات و رب گوجه فرنگی.

قابل ذکر است در سه ماهه بهار امسال واردات بخش کشاورزی از لحاظ وزنی ۶/۹ میلیون تن و از لحاظ ارزش نیز ۲/۶ میلیارد دلار بوده که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲ درصدی و کاهش ۳۱ درصدی را نشان می‌دهند.

«نود اقتصادی»

ارسال نظر: