تناقضات غرب‌گرایان درباره برجام، FAFT و همکاری ۲۵ساله با چین

کدخبر: 2357584

در داستان تصویب لوایح مرتبط باFATF نیز ادعا کردند اگر این لوایح تصویب نشوند روابط ما با چین و روسیه قطع خواهد شد، امروز با علنی شدن بعضی از تفاهمات اقتصادی ایران با چین و روسیه این مدعا نیز باطل گردید.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی راد: این روزها در پنجمین سالگرد امضای برجام، به عنوان تمامی هویت دولت یازدهم و دوازدهم و تنها ایده حکمرانی جریان غرب گرا یعنی مذاکره برای رفع تحریم ها هستیم. پنجمین سالگردی که برخلاف آن روزهایی که هنوز حتی متن توافق منتشر نشده بود، به جشن و پایکوبی می پرداختند و به بانیان برجام سکه هدیه می دادند، دیگری خبری از آنها نیست و گوشه ای نشسته اند و به قیمت های نجومی مسکن و رشد دلار به ۲۳ هزارتومان و سکه بیش از ده میلیونی نگاه می کند. حقیقتا در وصف این روزها باید گفت «غوغای روحانی نگر!»

غوغایی که تورم و رکود چرخ اقتصاد کشور را قفل کرده و از آن طرف هم برجام خسارت بار با سرشکستگی به سرانجام نرسیده و چرخ صنعت هسته ای هم از کار افتاده و در قلب رآکتور اراک هم بتن ریخته است. غوغای تعطیلی کارخانه ها، بیکاری کارگران و تشدید تحریم ها! غوغای روحانی نگر!

حالا دیگر حرف و ادعاهای پوچی که روزی حسن روحانی، جواد ظریف و تمامی تیم غرب گرای دولت می گفتند با برجام تمامی تحریم ها لغو خواهد شد، با برجام مشکل آب خوردن مردم و محیط زیست حل خواهد شد، دیگر هیچ تحریمی در کار نخواهد بود، روزنامه های تیتر می زدند به «فروپاشی تحریم»، «صبح بدون تحریم» رنگ باخته است.

تا جائیکه روزنامه دولتی ایران که تیتر می زد «فروپاشی تحریم» ، حالا در پنجمین سالگرد برجام با اعتراف به عدم تحقق وعده رفع تحریم می نویسد: «هر چند که برجام در تحقق منافع اقتصادی ایران ذیل تحریم‌ها چندان دوره موفقی را طی نکرد اما نباید همه دستاوردهای آن را به جنبه اقتصادی آن محدود کرد. واقعیت این است که برجام یک مدل موفق از همکاری‌های دیپلماتیک برای حل یک مسأله از طریق گفت‌وگو بود بدون اینکه به جنگ منتهی شود.» روزنامه ایران که دستش خالی شده است، اکنون به دنبال دستاوردتراشی بی ثمر و پوچ از برجام است.

دقیقا همین روند و رویه در ماجرای اصرار جریان غرب گرا بر تصویب لوایح استعماری FATF طی شد. جریان حامی لوایح استعماری FATF که برجام را به کشور تحمیل کرده بودند، وقتی دستشان از استدلال های کارشناسی برای تصویب لوایح مربوط به FATF خالی ماند ادعا کردند که اگر این لوایح تصویب نشوند، چین و روسیه هم با ما همکاری نخواهند کرد.

برای نمونه عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در اظهاراتی گفته بود: «اگر این کنوانسیون تصویب نشود، هیچ کدام از کشورهای همسایه ما حتی روسیه و چین که مخالف آمریکا هستند، مبادلات پولی با ما نخواهند داشت.» یا مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس و دبیرکل حزب مردم‌سالاری نیز گفته بود: «در رابطه با FATF کشورهای دوست مانند روسیه، چین حتی ترکیه و عراق هم هشدار داده اند که اگر تصویب نشود و نپذیرید، در رابطه با شما به مشکل بر می‌خوریم و نمی توانیم روابط بانکی داشته باشیم . » اساتید دانشگاه این جریان چون دکتر حسن بهشتی پور نیز ادعا کرده بود: « با عدم اجرای FATF ، چین و روسیه هم با ما همکاری نمی کنند.»

اما این روزها در حالیکه چندماه است در لیست سیاه FATF قرار گرفته ایم، و کشورهایی چون چین و روسیه بناست با ایران قراردادهای بلند مدت و چند صدمیلیاردی امضا کنند، و هم اکنون نیز در حال بعضی از تبادلات مالی هستیم، بهترین سند و شاهد است که ادعاهای این جریان از اساس باطل بوده است. و همانگونه که در ماجرای تصویب برجام وعده پوچ رفع تحریم ها را دادند، و بعدا معلوم شد سرابی بیش نبوده است. در داستان تصویب لوایح مرتبط با FATF نیز ادعا کردند اگر این لوایح تصویب نشوند روابط ما با چین و روسیه قطع خواهد شد، امروز با علنی شدن بعضی از تفاهمات اقتصادی ایران با چین و روسیه این مدعا نیز باطل گردید.

ارسال نظر: