دلیل سفر محرمانه بیل ریچاردسون به ونزوئلا چیست؟

کدخبر: 2357561

منابع آگاه از سفر قریب‌الوقوع دیپلمات سابق آمریکایی به ونزوئلا با هدف دیدار با نیکلاس مادورو و همچنین بررسی مسئله تبادل زندانیان آمریکایی خبر دادند. این سفر در حالی انجام خواهد شد که دولت ترامپ همواره به دنبال تشدید فشارها علیه دولت کاراکاس بوده است.

دفتر بیل ریچاردسون نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که این دیپلمات سابق آمریکایی قرار است به ونزوئلا سفر و با نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کند. گفته شده از جمله اهداف این دیدار مذاکره برای آزادی زندانیان آمریکایی است.

گزارش شده است که ریچاردسون به درخواست چندین خانواده زندانیان آمریکایی به کاراکاس سفر خواهد کرد.

مرکز ریچاردسون در توییتی عنوان کرد: ریچاردسون در این سفر با مادورو در مورد وضعیت زندانیان آمریکایی در ونزوئلا و همچنین اموربشردوستانه مرتبط با مسئله شیوع کرونا مذاکره خواهد کرد.

ریچاردسون که فرماندار سابق ایالت نیومکزیکو نیز بوده، در حالی قرار است به ونزوئلا سفر کند که دونالد ترامپ چند روز پیش اعلام کرده بود اتفاقاتی در مورد ونزوئلا در راه است. اکنون مشخص نیست که آیا این سفر ریچاردسون به ونزوئلا ارتباطی با این اظهارنظر ترامپ دارد یا خیر.

دولت ترامپ پیش از این اعلام کرده بود که فقط در مورد مسئله کنار رفتن مادورو از قدرت حاضر به مذاکره با دولت کاراکاس است اما به نظر می رسد که واشنگتن سیاست جدیدی را در قبال ونزوئلا در پیش گرفته است.

دونالد ترامپ از زمان به قدرت رسیدن در کاخ سفید بنا را بر تشدید فشارها علیه ونزوئلا گذاشت. هرچند در برخی مواقع سخن از مذاکره با دولت کاراکاس به میان آورد اما هدف اصلی واشنگتن براندازی دولت نیکلاس مادورو و قرار دادن فردی مطیع سیاست‌های آمریکا در ونزوئلا بوده است. سیاست آمریکا در قبال ونزوئلا طی سالهای اخیر بر پایه مداخله در امور کشوری مستقل بوده که همچنان تداوم دارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همواره به دنبال این بوده که در کنار تحت فشار قرار دادن ونزوئلا، مانع از گسترش روابط این کشور با هم پیمانانش در جهان شود. حمایت‌های روسیه، چین، ایران و کوبا به ونزوئلا به دولت مادورو برای مقابله با تحریم‌های شدید واشنگتن کمک کرده و مانع از تحقق اهداف براندازانه کاخ سفید شده است.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: