سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به اروپا با محوریت چین

کدخبر: 2357354

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سفری سه روزه به پاریس می‌رود تا با همتایان فرانسوی، انگلیسی، آلمانی و ایتالیایی درباره «چین و دیگر مسائل سیاست خارجی» رایزنی کند.

در بحبوحه تنش‌های فزاینده آمریکا و چین دولت آمریکا در نظر دارد هیاتی عالی‌رتبه به ریاست «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید را به فرانسه بفرستد تا با مقام‌های ارشد چهار کشور اروپایی درباره مسائل مهم سیاست خارجی رایزنی کند.

پایگاه «پولیتیکو» گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) برای صحبت درباره چین به اروپا می‌رود».

طبق این گزارش، رابرت اوبراین به همراه «متیو اوتینگر» قائم مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به پاریس می‌روند و در این سفر سه روزه به فرانسه با همتایان فرانسوی، آلمانی، انگلیسی و ایتالیایی خود دیدار می‌کنند.

به گفته یک مقام دولت آمریکا، این دو مقام ارشد شورای امنیت ملی آمریکا با همتایان اروپایی خود درباره چین و دیگر موضوعات سیاست خارجی رایزنی می‌کنند.

طبق گزارش پولیتیکو، رایزنی هیات آمریکایی در فرانسه با مقام‌های این چهار کشور اروپایی درباره چین را اوتینگر قائم مقام شورای امنیت ملی کاخ سفید انجام خواهد داد.

اوتینگر که قبلا خبرنگار وال استریت ژورنال بود، در رایزنی با اروپایی‌ها درباره چین، روی رقابت غرب با چین در طیفی از موضوعات شامل موضوع اینترنت نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) تمرکز می‌کند.

بنا بر گزارش پولیتیکو، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و قائم مقام او در سفر به فرانسه درباره مواضع آمریکا در قبال آلمان و افغانستان هم رایزنی می‌کنند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته میلادی اعلام کرد که او در نظر دارد بیش از ۹۰۰۰ نفر از نظامیان آمریکایی را از آلمان خارج کند. در حال حاضر حدود ۳۵۰۰۰ نظامی آمریکایی و خانواده‌های آنها در آلمان مستقر هستند.

در سفر اوبراین به فرانسه، «رایان تولی» که به تازگی به عنوان مدیر ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در امور اروپا و روسیه تعیین شده است، هم حضور خواهد داشت.

طبق برنامه قرار است مشاور امنیت ملی کاخ سفید صبح دوشنبه به فرانسه برسد و ساعتی بعد دیدارهای دوجانبه انجام دهد.

قرار است این هیات آمریکایی روزهای سه شنبه و چهارشنبه در فرانسه با گروهی از مقام‌های اروپایی دیدار کنند؛ دیداری که برای تدارک و برنامه‌ریزی آن حداقل سه هفته کار شده است.

به گفته «جان یولیوت» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، اوبراین در سفر به پاریس با همتایان خود در فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا درباره طیفی از مسائل از چالش‌های امنیت ملی شامل چین، نسل پنجم شبکه تلفن همراه، روسیه، افغانستان، خاورمیانه، شمال آفریقا و ویروس کرونا گفت‌و‌گو می‌کند.

تاکید این سخنگو بر محورهای رایزنی اوبراین در سفر سه روزه به فرانسه در شرایطی انجام می‌شود که طی هفته‌های گذشته موضوعاتی از قبیل تشدید تحرکات آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، بحران لیبی، طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال کرانه باختری و برخی دیگر از مسائل خبرساز شده است.

پایگاه خبری پولیتیکو در گزارش خود به سراغ یک مقام دولت آمریکا رفته و از او که نامش فاش نشده، درباره چرایی سفر اوبراین به فرانسه و عدم رایزنی ویدئو کنفرانسی او با مقام‌های اروپایی با توجه به وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا در آمریکا و اروپا سوال کرد.

این مقام آمریکایی در جواب گفت: «هیچ جایگزینی برای انجام دیپلماسی شخصی (شخص محور) وجود ندارد و شما نمی‌توانید با اسکایپ چنین کاری را انجام دهید».

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: