با پایان فرصت ۹ ماهه ذخیره سهمیه بنزین چند لیتر از آن می‌سوزد؟

کدخبر: 2357335

۲۴ آبان سال گذشته، ‌ با هدف مدیریت مصرف و همچنین ایجاد فرصت برای صادرات فرآورده‌های نفتی، بنزین در ایران سهمیه‌بندی شد. بر اساس این تصمیم، ‌هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان قیمت خورد و بنزین آزاد نیز ۳ هزار تومان به فروش رسید.

در آن زمان اعلام شد افراد می‌توانند تا ۶ ماه سهمیه بنزین خود را در کارت‌های سوخت خود ذخیره کنند به این معنا که حداکثر میزان ذخیره بنزین در کارت سوخت خودروهای سواری بنزینی، ۳۶۰ لیتر در نظر گرفته شده بود.

البته کمتر کسی فکر می‌کرد به فاصله چند ماه سر و کله ویروس کرونا پیدا شود و مصرف سوخت و بنزین را نه در ایران که در کل جهان کاهش دهد.

با شیوع کرونا در ایران و ایجاد محدودیت‌ها در تردد، ‌مصرف بنزین به شدت پایین آمد و حتی در روزهایی به ۴۰ میلیون لیتر در روز رسید. از سوی دیگر همزمانی محدودیت‌های تردد با تعطیلات عید نوروز، ‌باعث شد تا افرادی که بنزین سهمیه‌ای را با هدف استفاده در سفرهای نوروزی ذخیره کرده بودند، ‌ خانه‌نشین شوند. موضوعی که ذخیره بنزین در کارت‌های سوخت را دست نخورده باقی گذاشت.

این در حالی بود که با پایان فروردین، فرصت ۶ ماهه برای ذخیره بنزین سهمیه‌ای تمام می‌شد و اگر فردی از آبان ماه از بنزین سهمیه‌ای استفاده نکرده بود، با واریز سهمیه بنزین اردیبهشت ماه، ۶۰ لیتر از سهمیه ذخیره‌شده بنزین در کارت سوختش می‌سوخت.

نکته مهم این بود که در آن زمان شیوع کرونا بالا بود و احتمال سوختن ۶۰ لیتر از بنزین ذخیره‌شده ممکن بود باعث افزایش تردد و مراجعه افراد به پمپ‌بنزین‌ها شود.

از همین رو در روزهای پایانی فروردین‌ماه، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که سقف ذخیره بنزین سهمیه‌ای در کارت‌های سوخت از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش پیدا می‌کند. با این تصمیم سقف ذخیره از ۳۶۰ لیتر به ۵۴۰ لیتر افزایش پیدا کرد و فرصت استفاده حداقل ۶۰ لیتر از بنزین سهمیه‌ای نیز پایان تیرماه در نظر گرفته شد.

حالا با رسیدن به آخرین روزهای تیر دوباره دغدغه سوختن بنزین ذخیره شده در کارت‌های سوخت پررنگ شده است زیرا اگر تا پایان تیرماه افرادی که تا کنون از بنزین سهمیه‌ای استفاده نکرده‌اند، ‌ حداقل ۶۰ لیتر بنزین از کارت‌های سوخت مصرف نکنند، ‌با واریز سهمیه مرداد، ‌این ۶۰ لیتر از کارت سوختشان حذف می‌شود و به اصطلاح می‌سوزد.

این در شرایطی است که دوباره آمار ابتلا و فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور رو به افزایش است و مراجعه به پمپ‌بنزین‌ها به عنوان یکی از کانون های پرخطر کرونا می‌تواند به شیوع بیشتر این ویروس بیانجامد.

بنابراین ممکن است برای مقابله با شیوع آن، ‌دوباره سقف ذخیره بنزین در کارت‌های سوخت افزایش پیدا کند. موضوعی که سخنگوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی آن را تکذیب و نه تایید کرده است.

«فاطمه کاهی» در گفت و گو با ایرنا گفته که تصمیم‌گیری برای تمدید یا عدم تمدید سقف ذخیره بنزین در کارت‌های سوخت در جریان است.

وی تاکید کرده که این تصمیم پیش از پایان تیرماه اعلام خواهد شد اما نتیجه آن هنوز مشخص نیست.

در صورتی که این سقف تمدید نشود، باید منتظر افزایش مصرف بنزین در روزهای پایانی تیرماه باشیم.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: