نمکی: کرونا امتحانی برای دانشگاه‌های کشور است

کدخبر: 2357303

نمکی با اشاره به ضرورت واکاوی عمیق در بخش‌های مختلف دانشگاه های علوم پزشکی، شیوع کووید 19 را آزمونی برای این دانشگاه‌ها دانست.

سعید نمکی وزیر بهداشت در جلسه تعیین وضعیت و زمان برگزاری آزمون‌های سراسری با حضور مسئولان آموزش عالی کشور اظهار کرد: کووید ۱۹ شرایط جدیدی تحمیل کرد که کمتر می‌توانیم آن را در شرایط مشابهی ببینیم.

او ادامه داد: اولین رکن در معلمی این است که بدانیم معلمی عاشقی و کار انبیاست و معلمی که بخواهد دانش آموخته توسعه یافته تربیت کند باید با عشق آمده باشد، اما چند درصد معلمان ما با عشق و بدون نیازمندی مادی تدریس می‌کنند، معلم عاشق دانشجوی عاشق مردم و خدا تربیت می‌کند، معلم عاشق هرگز خسته نمی‌شود و می‌تواند با هر کمبودی بسازد و صبوری کند.

نمکی افزود: معلم خوب خود باید منور به نور معرفت باشد و بداند آنچه یاد می‌دهد موثر است، ما می‌گوییم خدایا از علم بدون نفع و سود پناه می‌بریم و معلم خوب باید بداند برای چه می‌آموزد، برای کدام جایگاه و برای چه می‌آموزد بار‌ها گفته ام، اگر بتوانیم این سوال‌ها را جواب دهیم که چه کسی را به چه سطحی از مهارت در چه زمانی و با چه هزینه‌ای و توسط چه کسی برای کدام جایگاه نظام سلامت تربیت کرده ایم آن وقت به هدفمان رسیده ایم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز به همت معلمان و استادان توانسته ایم در کشور‌های دانش بنیان خلق ثروت کنیم، گفت: در این چند ماه شیوع کووید ۱۹ از واردکننده به تولیدکننده و صادرکننده تجهیزات پزشکی مدرن تبدیل شده ایم و بیماری را با لطف خداوند و بزرگان عرصه پزشکی و پیشکسوتان توانستیم خیلی بهتر از برخی کشور‌های پیشرفت جهان در کمتر از ۲ ماه کرونا را مهار کنیم در حالی که شاخص‌های ما مثل تخت به جمعیت یا نیرو و کادر قابل مقایسه با این کشور‌ها نبود در واقع مهار کرونا نتیجه همت و غیرت و دانش بزرگان کشور بود که دل به آتش زدند و بر بالین بیمار حاضر شدند.

نمکی گفت: توصیه می‌کردیم افراد مسن در خانه بمانند، اما اساتیدی پیشکسوتی در روز‌های نخست که کمبود اقلام بهداشتی داشتیم به میدان آمدند و دل به آتش زدند و می‌گفتند اگر ما بیاییم رزیدنت و دستیار می‌آید و بسیاری از آن‌ها مبتلا یا شهید شدند.

نیازمند واکاوی عمیق در همه بخش‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم

وزیر بهداشت با اشاره به درخواست‌های خود از دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: نیازمند واکاوی و بازنگری عمیق در همه بخش‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم و باید دانشجویان جامعه محور و دردآشنا با مسائل مردم تربیت کنیم بنابراین نیازمند تربیت انسان‌هایی هستیم که در نظام ارائه خدمت بتوانند به خوبی خدمت رسانی کنند.

او با اشاره به اینکه در این دوران فهمیدیم که تخت‌ICU به بیمار سرویس نمی‌دهد بلکه کسی که عاشقانه کار می‌کند به بیمار سرویس می‌دهد، گفت: در دانشگاه‌ها ژنرال زیاد تربیت می‌کنیم، اما سرباز کم داریم، اکثر ماشین هایمان پراید و پژو هستند، اما لاستیک تراکتور تولید و انبار می‌کنیم

نمکی گفت: دوره‌های طولانی و گرانقیمت داریم و دانشگاه‌ها به سمت ناامیدی می‌روند؛ باید به دانشجوی افسرده و بلاتکلیف درس امید، عشق و مهربانی بدهیم. استاد خوب باید دانشجو را بنوازد و او را به نحوی تربیت کند که برای کشور بماند و عاشقانه خدمت کند.

وزیر بهداشت افزود: امیدواریم بر این بیماری فائق بیایم کووید ۱۹ امتحانی برای دانشگاه‌های کشور است، ما باید لحظه به لحظه آن را رصد کنیم.

نمکی گفت: کووید ۱۹ جنبه‌های مختلفی به بشریت تحمیل می‌کند و همه معلمان بهداشتی، پزشکی، روانشناسی، هنرمندان و رسانه‌ها و مردم باید در کنار هم قرار بگیریم تا بتوانیم بر این ویروس فائق بیاییم.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: