مفاد پیشنهادی طرح جدید سازمان ملل برای حل بحران یمن

کدخبر: 2357262

فرستاده سازمان ملل در امور یمن طرحی جدید برای پایان دادن به جنگ یمن پیشنهاد داده که به محض امضا شدن وارد فاز اجرایی می‌شود.

یک منبع در دفتر «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن به خبرگزاری «آناتولی» گفت، طرف‌های درگیر در یمن یعنی دولت مستعفی، دولت نجات ملی و ائتلاف سعودی پیش‌نویس طرح جدید گریفیتس برای پایان دادن به بحران یمن را جمعه (دیروز) دریافت کرده‌اند.

بر اساس گزارش آناتولی، مفاد طرح ارائه شده به شرح زیر است:

آتش‌بس فراگیر در سرتاسر یمن که به محض امضای سند، وارد فاز اجرایی می‌شود.

این طرح طرف‌های نزاع و تمام منتسبین به آنها را به توقف عملیات نظامی زمینی، دریایی و هوایی فرامی‌خواند.

تشکیل کمیته هماهنگی نظامی به ریاست سازمان ملل و عضویت افسران عالیرتبه از طرفین نزاع برای نظارت بر آتش‌بس بعلاوه ایجاد مرکز عملیات مشترکی که مسؤولیت هماهنگی اجرای توافق را بر عهده داشته باشد.

اقدامات اقتصادی و انسانی شامل حل پرونده‌های اصلی مانند پرونده اسرا، حقوق، فرودگاه‌ها، بندرها و مسیرهای اصلی میان استانها می‌شود.

اقدامات اقتصادی و انسانی شامل آزادی تمام بازداشت‌شدگان بر اساس توافق استکهلم بعلاوه باز کردن مسیرهای اصلی در استان‌های تعز و ضالح (در جنوب) و صنعاء، مأرب و الجوف (در شمال) می‌شود.

بازگشایی فرودگاه صنعاء مانند مابقی فرودگاه‌های یمن و برداشتن موانع موجود بر سر راه ورود کشتی‌های حامل مشتقات نفتی و کشتی‌های تجاری به الحدیده.

جنگ یمن از مارس ۲۰۱۵ به بهانه‌های واهی و به فرماندهی عربستان سعودی آغاز شد و تا کنون جان دهها هزار بیگناه را گرفته است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: