پوتین در فکر جایگزینی چابهار با کانال سوئز

کدخبر: 2357261

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اعلام این‌که گاز نیمه اول سال ۱۴۰۰ وارد چابهار می‌شود، گفت: پوتین رئیس جمهور روسیه به شدت پیگیر استفاده از ظرفیت چابهار برای حمل کالا در کریدور شمال-جنوب است.

عبدالرحیم کُردی با اشاره به توصیه‌های اکید رهبر معظم انقلاب برای توسعه مکران اظهار کرد: بیش از 17 سال است که رهبر معظم انقلاب توجه ویژه‌ای به سواحل مکران به عنوان یک "گنج پنهان" داشته‌اند. در این راستا نیز ماموریت‌های منطقه آزاد چابهار برای این منظور کاملا توسعه‌ای است.

وی ادامه داد:‌طی چند سال اخیر گزارش‌های مربوط به توسعه مکران به سمع و نظر رهبر معظم انقلاب می‌رسد و کار کردن در این زمینه یک توفیق و افتخار است چون توجه ویژه ایشان را دارد و همواره سالی چند بار بر این مسئله تاکید دارند و از توسعه مکران نام می‌برند.

وی با تاکید بر این‌که چابهار نقطه اشتراک همه جریان‌های سیاسی است، افزود: چابهار متعلق به یک دولت خاص با تفکر خاص نیست. تفکر چابهار تفکری است که مقام معظم رهبری به آن پرداخته‌اند و به آن توجه نشان داده‌اند.همه ما مکلف هستیم اینجا اشتراک داشته باشیم. لذا فارغ از همه خط و خطوط سیاسی و جریان‌های مختلف، معتقدم اینجا جریان، جریان نظام است و همه مکلفیم به عنوان سرباز نظام در پیشبرد این اهداف بزرگ وظیفه خود را انجام دهیم.

وی با بیان این‌که برای دعوهای سیاسی در کشور جا زیاد است و نباید اینجا را آلوده کنیم با طرح این پرسش که چرا با وجود اهمیت این همه سال به چابهار توجه نشده بود، اضافه کرد: واقعیت این است که چابهار فصلش تازه شده یعنی در واقع به قول اقتصادی‌ها توجیه پذیر شده است. به دو دلیل عمده دارد این گل کردن؛ یکی توجه و نگاه درونی به واسطه جغرافیای استراتژیکی و دلیل دوم توجه ویژه رهبر معظم انقلاب.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اعلام این‌که نیمه اول سال 1400 گاز وارد چابهار می‌شود از انجام کارهای بزرگ در حوزه صنعت فولاد و پتروشیمی خبر داد و گفت: در راستای توسعه چابهار و منطقه مکران توسعه مناسبات در حوزه زیرساخت، بازاریابی بندر و توافقنامه‌ای وزارت راه و شهرسازی با دو کشور افغانستان و هند اجرایی شده است. این اقدام جزو افتخارات نظام به خصوص همکاران ما در سازمان بنادر و دریانوردی است و کار بزرگی را انجام دادند. در واقع این توافقنامه پایلوت خوبی برای توسعه مناسبات اقتصادی در راستای ارتقای امنیت کشور و افزایش هزینه کشورهای دیگر برای تحریم کردن ایران بوده است.

کُردی با بیان این‌که اگر 5 توافقنامه در 5 گوشه کشور مانند توافقنامه با هند وافغانستان داشتیم، تحریم‌ها بی اثر می‌شد،‌ تاکید کرد: با این کار مانند چابهار 5 نقطه دیگر کشور نیز از تحریم خارج می‌شد، باید بر اساس این الگو مناسبات را توسعه دهیم. باید منافع کشورهای آسیای میانه در کشورمان درگیر کنیم.

وی ادامه داد: نباید اجازه دهیم روسیه از فکری که الان برای کریدور نستراک (کریدور جنوب به شمال) دنبال می‌کنند و شخص پوتین رئیس‌جمهور روسیه به قدرت پیگیری می‌کند، از دست برود. روسیه به دنبال این است که مسیر آستاراخان- انزلی- چابهار-بمبئی را جایگزین مسیر بمبئی-کانال سوئز-هامبورگ- سن پترزبورگ کند. این مسیرها به لحاظ زمان تقریبا 20 روز با هم اختلاف دارند. مسیر فعلی که استفاده می‌کنند 38 روز زمان می‌برد، اما مسیری که روسیه به شدت دنبال فعال کردن آن است با حمل‌ونقل ترکیبی 14 تا 16 روز زمان در حمل و نقل می‌برد. این دو مسیر یک تفاوت فاحشی در زمان دارند و اثرات مالی خیلی زیادی در هزینه حمل‌ونقل دارد.

وی بیان کرد: این نکاتی است که با آموزه از چابهار باید آنها را توسعه دهیم و از فرصت استفاده کنیم تا نقش مهم و استراتژیک جغرافیای را عملیاتی کنیم. عملیاتی کردن این موضوع از دو محور انجام می‌شود یک دستگاه‌های عملیاتی و پشتیبانی که باید همه از آن حمایت کنیم.

وی تاکید کرد: حمل‌ونقل ترکیبی در دنیا بسیار مهم است و باید تمام عوامل این مسیر به درستی عمل کنند، از این رو انسجام و هم‌افزایی در این مسیر بسیار مهم است.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: