لاوروف: آمریکا بیشتر از ما محتاج تمدید پیمان کنترل تسلیحاتی است

کدخبر: 2357258

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد در صورت امتناع آمریکا از تمدید پیمان استارت نو، مسکو تلاشی برای متقاعد کردن این کشور صورت نخواهد داد.

سرگئی لاوروف اعلام کرد در صورت امتناع آمریکا از تمدید پیمان استارت نو، ما تلاشی برای ترغیب آن‌ها صورت نخواهیم داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در خصوص پیمان استارت نو به عنوان تنها پیمان کنترل تسلیحاتی باقی مانده میان مسکو و واشنگتن گفت روسیه می‌تواند حتی در صورت عدم توافق با آمریکا، به خوبی امنیت خود را تامین کند. روسیه آماده هر گونه رخدادی در این باره است؛ بنابراین اگر آمریکا از تمدید پیمان امتناع کند، گزینه‌های متفاوتی می‌تواند مطرح باشد. لاوروف روز جمعه در کنفرانسی ویدئویی افزود: با این حال تمرکز کلی ما بر ادامه مذاکره در زمینه موضوعات استراتژیک، ابزار‌های جدید کنترل تسلیحاتی و عوامل موثر بر ثبات راهبردی است.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد مسکو بیشتر از آنچه آمریکا به تمدید پیمان استارت نو محتاج است، به آن نیازی ندارد. اگر آمریکا قاطعانه از تمدید این پیمان خودداری کند، ما نیز تلاشی برای ترغیب آن‌ها نخواهیم کرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین نسبت به تشدید اتهام زنی آمریکا علیه چین ابراز نگرانی کرد. سرگئی لاوروف اعلام کرد: مسکو نگران ادعا‌های روز افزون واشنگتن علیه پکن است. ما امیدواریم که آمریکا حد و مرز‌ها را نادیده نگیرد.

لاوروف افزود شواهد نگران کننده‌ای وجود دارد که حاکی از آن است که برخی مقامات آمریکایی، مقامات چینی را شخصا مورد حمله قرار داده اند. وی ابراز امیدواری کرد دو کشور بتوانند راهکاری دیپلماتیک برای حل اختلافات خود پیدا کنند.

اخیرا روزنامه واشنگتن پست به نقل از برخی مقامات آمریکایی نوشت: واشنگتن کاملا آمادگی دارد از پیمان دو جانبه استارت نو با مسکو که درباره کاهش بیشتر سلاح‌های تهاجمی راهبردی دو کشور است، خارج شود، اما همچنان تمام گزینه‌ها را مد نظر قرار می‌دهد. اگر واشنگتن و مسکو نتوانند پیمان استارت نو را تمدید کنند، مدت اجرای آن در ماه فوریه منقضی می‌شود.

در فوریه (بهمن) ۲۰۲۱ پیمان میان روسیه و آمریکا درباره اقدام برای کاهش بیشتر و محدود ساختن سلاح‌های تهاجمی استراتژیک که با نام استارت نو شناخته می‌شود، منقضی می‌شود. با این حال، احتمال تمدید این توافق به مدت ۵ سال دیگر هنوز باقی مانده است.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: