روحانی: تولید فولاد کشور در هفت سال گذشته ۲ برابر شده است

کدخبر: 2357192

رئیس جمهور گفت: تولید آهن اسفنجی، فولاد، گندله و کنسانتره در کشور عزیز ایران در طول ۷ سال دو برابر آنچه قبل از سال ۹۲ بوده، شده است که به معنای تلاش بخش خصوصی، مهندسین عزیز و بخش های مربوطه در دولت است که این کار بزرگ را انجام دادند.

حسن روحانی رئیس جمهور امروز (پنج شنبه) در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت صمت، با بیان اینکه تولید آهن اسفنجی، فولاد، گندله و کنسانتره در کشور در طول ۷ سال دو برابر آنچه قبل از سال ۹۲ بوده، شده است، گفت: امروز سرپرست وزارت صمت اعلام کرد که توان ما در ریسندگی در این هفت سال به دو برابر رسیده است که این مساله نشان می دهد کشور ما علیرغم همه تحریم های خارجی و توطئه های آنان در بسیاری از بخش ها موفقیت آمیز عمل کرده است.

وی بیان کرد: برخی از افراد به شرایط کشور توجه ندارند و در فضای مجازی سنگ اندازی می کنند و واقعیت ها را تحریف می کنند و باید امروز شاهد باشند ۵۸۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه دریک روز در ایران اسلامی افتتاح شد.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش محصولات صنعتی در سه ماهه اول سال، تصریح کرد: با وجود شرایط سخت کشور به دلیل تحریم های خارجی و شیوع بیماری کرونا اما افزایش محصولات صنعتی ایران در همه رشته های مهم رخ داده است.

روحانی افزود: افزایش تولید در سه ماه نخست سال در زمینه پتروشیمی ۷ درصد، در خودرو سواری ۸.۵ درصد، در تولید وانت ۲۳ درصد، در تولید انواع لاستیک خودرو ۳۱ درصد، درشمش آلومینیوم ۳۲ درصد، در سیمان ۱۰.۵ درصد، در فولاد خام ۵.۵ درصد بوده است و در ۱۲ رشته صنعتی با یک رشد بسیار خوبی مواجه بودیم.

وی تاکید کرد: این آمار و ارقام نشان می دهد مردمان سختکوشی در شرایط بسیار پیچیده مسیر تولید را ادامه می دهند و هدف جهش تولید را محقق می کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه استان های فارس و اصفهان جزء استان هایی هستند که شرایط مناسبی دارند و قطب تمدنی و گردشگری کشور هستند، گفت: البته در این ماه ها به دلیل شیوع ویروس کرونا این استان ها در زمینه گردشگری دچار مشکل شده اند.

روحانی بیان کرد: همه تلاش ما این است که تا پایان دولت آزادراه اصفهان-شیراز افتتاح شود که این افتتاح در کوتاه و امن شدن راه تاثیر بسزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه ما در سیستان و بلوچستان شاهد تحولات خوبی هستیم، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان دارای گاز است که باید توسعه پیدا کند و همچنین دارای راه آهن است و تلاش می کنیم مسیر چابهار به زاهدان متصل شود و طرح آبادانی مکران برای ما اهمیت دارد.

رئیس جمهور متذکر شد: زمانی که بنده در دولت یازدهم برای اولین بار عازم سیستان و بلوچستان شدم، مقام معظم رهبری فرمودند کاری کنید که بافت بلوچ فعال شود که این مساله نشان دهنده علاقه ایشان به استان سیستان و بلوچستان است و از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب در زمان رژیم گذشته به این استان تبعید شده بودند و این مناطق را دیده بودند و مایل بودند که بافت بلوچ فعال شود که باید امروز بگویم دستور ایشان اجرایی و عملیاتی شده است.

روحانی با بیان اینکه بافندگی بلوچ هم در این دولت تکمیل خواهد شد، تصریح کرد: بسیار مهم است که استان سیستان و بلوچستان به عنوان یک استان استراتژیک برای ما تبدیل به یک قطب برای بافندگی و پارچه شود.

وی اظهار داشت: همسایه شرقی سیستان و بلوچستان، پاکستان است که پاکستان یکی از قطب های پارچه است و سیستان و بلوچستان هم می تواند یک قطب بزرگ برای پارچه باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان معادن غنی دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد، گفت: ما قطعا شاهد یک تحول بزرگ در استان سیستان و بلوچستان خواهیم بود. قطعا سرمایه گذاری هایی که در بنادر، راه آهن و معادن این استان در حال انجام است منجر به تحولات عظیمی در این استان می شود.

روحانی با بیان اینکه امروز طرح های صنعتی و معدنی مهمی افتتاح شد، گفت: وزارت صمت به ما وعده داده است که شاهد افتتاح ۲۰۰ طرح بزرگ صنعتی و معدنی باشیم که به ارزش ۱۷۰ هزار میلیارد تومان است. ان شاءالله در هفته های آینده به تدریج طرح های صنعتی و معدنی افتتاح خواهد شد.

وی بیان کرد: مردم ما شاهد خواهند بود علیرغم سختی های امسال تحولات مثبتی در کشور محقق خواهد شد. همه استانداران، وزرا، فعالان اقتصادی و مسئولان بخش خصوصی باید به این مساله توجه کنند که ما باید تولید را افزایش دهیم تا اشتغال افزایش یابد.

رئیس جمهور گفت: در صورتی که تولید افزایش نیابد اشتغال هم افزایش نمی یابد و از سوی دیگر باید تولید افزایش پیدا کند تا بازار اشباع شود و قیمت اجناس متعادل شود. وقتی می گوییم قیمت برخی اجناس در کشورمان متعادل نیست یکی از راه های حل آن افزایش تولید است چرا که زمانی که عرضه افزایش یابد به طور طبیعی قیمت هم متعادل می شود. البته گرانی اجناس دلایل دیگری هم دارد که به فکر حل و فصل آن دلایل هم هستیم.

روحانی با بیان اینکه ما باید با افزایش تولید، صادرات را افزایش دهیم، اظهار داشت: بخش عظیمی از صنایع معدنی ما صادر می شود و بخشی از صادرات غیرنفتی ما، صنایع معدنی و پتروشیمی است که این بخش ها کمک بسیار زیادی به ما می کند.

وی افزود: امروز فشار آمریکا و دشمنان ما این است که ما در زمینه ارز دچار مشکل شویم که فعال شدن ما در بخش تولید و افزایش صادرات می تواند توطئه های آنان را خنثی کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تمام تلاش دولت این است که تمام موانع تولید را بردارد، بیان کرد: دولت الکترونیک برای مقابله با کرونا و تحقق جهش تولید اهمیت زیادی دارد و یکی از اهدافی است که دولت به دنبال عملیاتی کردن آن است و لازم است دولت الکترونیک به سرعت پیش برود و مردم در ماه های آینده شاهد خواهند بود که بسیاری از امور آنها تسهیل می شود.

روحانی با بیان اینکه افزایش صادرات باعث می شود ارز مورد نیاز وارد کشور شود، تصریح کرد: یکی از دلایل اینکه امروز قیمت ارز در کشور متعادل نیست، آن است که در ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت صادرات ما دچار مشکل شد چرا که مرزهای ما با همسایگان بسته بود.

وی گفت: برخی از مرزها به تدریج در اردیبهشت ماه بازگشایی شد و بنابراین به دلیل وقفه ای که در صادرات ما در ماه های گذشته اتفاق افتاد می بینیم تاثیراتی روی قیمت ارز گذاشته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما صادرکنندگان را به عنوان سربازان و سرداران خط مقدم مبارزه با تروریسم اقتصادی آمریکا می دانیم، گفت: برخی از صادرکنندگان اجناسی را صادر کرده اند که عده ای از آنان سر وقت ارز را برگرداندند که از آنها تشکر می کنیم و میلیاردها دلار ارز وارد کشور کردند که در بخش های مختلف کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد.

روحانی افزود: متاسفانه افرادی هم هستند که در صادرات فعال بودند اما به موقع پول را بازنگرداندند که بانک مرکزی ما اعلام کرده است این رقم ۲۰ میلیارد یورو است. یعنی ۲۰ میلیارد یورو جنس در ماه های گذشته صادر شده است و امروز زمان آن گذشته و صادرکنندگان باید ارز را بازگردانند.

وی تصریح کرد: ما هیچ گاه نمی خواستیم صادرکننده ای را از طریق اعمال فشار و اقدامات قوه قضاییه مجبور کنیم که ارز را به کشور بازگرداند اما در این شرایط ناچار هستیم تصمیم‌های حادی بگیریم.

رئیس جمهور بیان کرد: ما می توانیم ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم و اگر همه آن وارد کشور شود، کل نیازهای وارداتی ما حل می شود و اگر همه طبق وظیفه خود عمل کنیم قیمت ارز متعادل می شود.

روحانی گفت: ما امروز در کالاهای اساسی و نهاده های دامی مشکلی نداریم و به موقع این کالاها را خریداری و وارد می کنیم و در بقیه امور هم این چنین خواهد بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: شرایط کشور به گونه ای است که باید همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم از مشکلات عبور کنیم و علیرغم مطالبی که در فضای مجازی مطرح می شود و توطئه های تبلیغاتی که وجود دارد، به مردم می گویند که با وحدت، اتحاد، تلاش، کوشش، هماهنگی، همفکری و فعالیت در تولید کشور در برابر دشمنان می توانیم مقاومت کنیم و مشکلات کشور به حول و قوه الهی حل و فصل خواهد شد.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: