سید مقاومت کوتاه ترین راه را برای خروج لبنان از بحران نشان داد

کدخبر: 2357185

تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به سخنان اخیر دبیر کل حزب الله لبنان مبنی بر ضرورت جهاد در بخش کشاورزی و صنعتی این کشور، از آن به عنوان کوتاه ترین را برای خروج لبنانی ها از بحران نام برد.

عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به سخنرانی سه شنبه شب گذشته سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان مبنی بر ضرورت جهاد دربخش کشاورزی و صنعتی در لبنان و رسیدن به خودکفایی برای مقابله با تحریم های ظالمانه آمریکا که هدفش گرسنه نگه داشتن لبنان و به زانو درآوردن آن است، می نویسد: این کوتاه ترین راه برای کرامت لبنان و خروج این کشور از بحرانی که در آن به سر می بَرد، است.

وی در ادامه به مصر دوره جمال عبدالناصر اشاره کرده و آورده است: مصری ها آنچه خود می کاشتند را می خوردند و تولیدات کارخانه های مصری را مصرف می کردند. جمال عبدالناصر به پوشیدن کت و شلوار و پیراهن و کفش مصری افتخار می کرد، تنها در یک خیابان فرعی کالاهای خارجی می فروختند و آنهم در خیابانی به طول ۵۰ متر یعنی خیابان «الشواربی» که بیشترین این کالاهای خارجی قاچاقی بودند.

عطوان می افزاید: هنگامی که ملتها به دنبال کرامت و حاکمیت ملی باشند، راهش را می یابند هنگامی که ملتها به دنبال کرامت و حاکمیت ملی باشند و بخواهند که سربلند شوند حتما راهی به سوی آن پیدا می کنند و این در مورد راه دیگر یعنی تسلیم شدن و سرتعظیم فرود آوردن و دریوزه گری هم صدق می کند.

این تحلیلگر می نویسد: بازگشت لبنانی ها به زراعت و صنعت عیب نیست همانطور که گرایش آن به شرق یعنی چین و مالزی، روسیه، عراق، سوریه و ایران هم با توجه به زورگویی ها و دیکته های آمریکا و اقدامات وقیحانه سفیر واشنگتن در بیروت، عیب نیست.

وی آورده است: اینکه سید حسن نصرالله گفت که گرایش به شرق به مفهوم رویگردانی تمام از غرب نیست شاید به منزله تعارف باشد یا اینکه وی خواسته است که پاسخ برخی رهبران احزاب لبنانی که وابسته به غرب هستند و خواهان باقی ماندن لبنان از حیث اقتصادی و سیاسی به غرب هستند، را بدهد.

ضرورت رویگردانی از غرب

این تحلیلگر در ادامه می نویسد: ما اعراب و مسلمانان و نه تنها لبنانی ها، باید از غرب رویگردان شویم زیرا عراق، سوریه و لیبی را ویران کرد و حامی اسرائیل است و میلیون ها عرب و مسلمان را کشته و نیمی از ملتهای آنها را تحت تحریم قرار داده است.

عطوان نوشت: چین که از همکاری با لبنان و مشارکت در طرح های توسعه مجانی استقبال کرده است تا لبنان از بحران خارج شود کشور جهان سومی نیست و دومین اقتصاد بزرگ دنیاست که مایه نگرانی آمریکا را فراهم کرده است.

این تحلیلگر معروف جهان عرب افزود: هنگامی که در لبنان می شنویم که برخی خواهان بستن مرزها با سوریه به شکل دائم هستند، سفر به دمشق را گناه نابخشودنی می دانند و از گرفتن فرآورده های نفتی ایران خودداری می کنند، متاسف می شویم. اینها چه ژنی دارند و چرا خود را برتر از دیگران می دانند؟ آنها چه اصولی برای خود دارند؟

وی در پایان نوشت: سید حسن نصرالله در سخنان خود، راهکار و گزینه های درستی را برای خروج از بحرانها نه تنها در لبنان بلکه امت عربی و اسلامی مطرح کرد.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: