دلایل مشمولیت ارزش افزوده، چه کسانی مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شوند؟

کدخبر: 2357091

قبل از اینکه بخواهیم افراد مشمول مالیات بر ارزش افزوده را بررسی کنیم، لازم میدانیم تا نگاهی به مفهوم صحیح ارزش افزوده داشته باشیم.

نسیم آنلاین : قبل از اینکه بخواهیم افراد مشمول مالیات بر ارزش افزوده را بررسی کنیم، لازم میدانیم تا نگاهی به مفهوم صحیح ارزش افزوده داشته باشیم.

ارزش افزوده ، به معنای ارزشی است که در گذر زمان به یک کالا یا خدمات اضافه می شود. طبق این تعریف می توانیم اینگونه برداشت کنیم که ارزش افزوده تنها به کالا و خدماتی مربوط می شود که مراحل تولید تا مصرف آن ها زنجیره ای است. با توجه به ارزشی که در هر مرحله ی تولید کالا یا ارائه خدمات به آن اضافه می شود، ارزش افزوده نیز تعیین خواهد شد.

در سال های اخیر، مشمولان مالیات بر ارزش افزوده افزایش پیدا کرده اند و همین مورد باعث شده تا مردم آگاهی کافی درباره لیست افراد مشمول مالیات بر ارزش افزوده نداشته باشند. در ادامه به بررسی این لیست خواهیم پرداخت.

اولین افرادی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده بوده اند

به صورت کلی بعضی از فعالان اقتصادی، در چندین مرحله مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شده اند. این مرحله بندی طی 12 سال اخیر انجام شده است و در حال حاضر هفت مرحله وجود دارد که به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

واردکنندگان و صادرکنندگان، مشمولان مرحله اول مالیات بر ارزش افزوده

اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده از اوایل مهر ماه سال 1387 شروع شد و افراد مشمول در این مرحله، تمامی واردکنندگان، صادرکنندگان و افراد فعالی اقتصادی بوده اند که میزان فروش کالا و خدماتشان در سال قبل حداقل سه میلیارد ریال بوده است. همچنین افرادی که طبق اطلاعات موجود در نرم افزار بازرگانی مجموع فروش کالا و خدمات آن ها از فروردین تا مرداد ماه سال 87، بیشتر از یک میلیارد و 250 میلیون ریال بوده است در این مرحله مشمول شدند.

اجرای مرحله دوم مالیات بر ارزش افزوده در مهرماه 88

دومین مرحله ی اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده در مهرماه سال 88 اجرا شد. در این مرحله کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی که در موضوعات مندرج در بند الف ماده 96 قانون مالیات های مستقیم فعال بوده اند نیز مشمول این نظام مالیاتی شدند.

مشمولین مرحله سوم مالیات بر ارزش افزوده

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که در سال 1387 یا 1388 مجموع فروش کالاها و خدمات معاف و غیر معاف آن ها سه میلیارد ریال و بالاتر بوده، مشمول مرحله سوم ثبت نام قانون می شوند.

چه کسانی مشمول به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مرحله چهارم هستند؟

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که طبق فراخوان های مرحله اول، دوم، سوم، مشمول طرح مالیات بر ارزش افزوده نبوده اند، در مرحله چهارم مشمول این نظام مالیاتی خواهند شد. البته در صورتی که:

در برخی از فعالیت های موضوع بند (ب) ماده 96 قانون مالیات های مستقیم شاغل باشند. البته فرقی ندارد که میزان درآمد آن ها چقدر است.

به صورت کلی تفاوتی ندارد که افراد برای مشمول شدن به ارزش افزوده صاحب چه نوع کسب و کاری باشند. همین که فعالیت مربوط به موضوع بند (ب) ماده 96 قانون مالیات های مستقیم باشد، کافیست.

از مراکز ارتباطات رایانه ای، دفاتر خدمات ارتباطی دارای نرم افزار حضور و غیاب و طیف گستره ای از کارمندان در سمت های شغلی متفاوت، گرفته تا صاحبان کسب و کارها نه چندان اداری مانند صاحبان رستوران ها، مشمول ارزش افزوده خواهند شد.

  • دفاتر خدمات دولت الکترونیک، پلیس +10 دفاتر خدمات الکترونیک شهر
  • افراد فروشنده طلا و جوهرات
  • دارندگان تعمیرگاه های مجاز خودرو
  • چایخانه داران
  • صاحبان هتل های دو ستاره و هتل آپارتمان
  • صاحبان انواع کارگاه های صنعتی
  • فروشندگان آهن آلات

صاحبان انواع دفاتر خدمات مسافرتی

  • افراد دارای نمایشگاه های خودرو و بنگاه املاک
  • صاحبان رستوران ها و تالارها
  • صاحبان انواع سینما، مکان های ورزشی و تفریحی
  • صاحبان مراکز ارتباطات رایانه ای
  • صاحبان دفتار اسناد رسمی

چه کسانی در لیست مشمولین مرحله پنجم مالیات بر ارزش افزوده قرار دارند؟

تمامی اشخاص حقوقی که طبق شرایط مرحله اول، دوم، سوم، چهارم ثبت نام، مشمول اجرای مالیات بر ارزش افزوده نشده اند، در صورتی که طبق صورت های مالی در سال های 1387،1388 یا 1389 مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آنها یک میلیارد ریال و بیشتر باشد، در مرحله پنجم قرار می گیرند.

مشمولین مرحله ششم مالیات بر ارزش افزوده

تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی که طبق ماده 95 قانون مالیات های مستقیم در کارهای زیر مشغول هستند مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود.

چلوکبابی ها، سالن های غذاخوری، سفره خانه های سنتی و اغذیه فروشی های زنجیره ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان عنوان تجاری واحد. (بدون در نظر گرفتن مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز و همچنین مبلغ فروش سالانه)

مشمولان مرحله هفتم مالیات بر ارزش افزوده

این مرحله از طرح مالیات بر ارزش افزوده، از ابتدای مهرماه سال 1395 شروع شده است. طبق این طرح همه ی اشخاص حقوقی فعال طبق فراخوان های قبلی، در لیست مشمولین قرار نگرفته اند، در این مرحله (بدون در نظر گرفتن در آمد یا فروش) مشمول اجرای قانون خواهند شد.

تفاوت مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات

یکی از مهم ترین مسائلی که در بحث مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد، نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده و همچنین آگاهی از کالا و خدماتی است که مشمول مالیات خواهند شد. با توجه به اینکه بررسی این دو موضوع، از حوصله این مقاله خارج است، پیشنهاد می کنیم به سایت سپیدار، بهترین شرکت ارائه دهنده نرم افزار و خدمات حسابداری فروشگاهی و غیر فروشگاهی، سر بزنید و مقالات مرتبط با این موضوع را مطالعه کنید.

ارسال نظر: