سید محسن دهنوی در گفت وگو با نسیم آنلاین:

خسارت‌های زنگنه به ایران؛ چگونه مرزهای ترکمنستان به روی کالاهای ایرانی بسته شد؟

کدخبر: 2356988

محسن دهنوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت زنگنه در وزارت نفت باعث خسارت های فروانی به ایران شده گفت: پرونده قرار داد گاز ایران و ترکمنستان یکی از این قراردادها است که ما محکوم به پرداخت جریمه شده ایم.

نسیم آنلاین: مدیریت زنگنه بر وزارت نفت در سال‌های اخیر همواره با حاشیه‌هایی همراه بوده است. توجه نکردن به شرکت‌های ایرانی و دل‌بستن به اروپایی‌ها که با تشر آمریکا همه تعهدات خود را در ایران زیر پا گذاشته و از ایران خارج شدند بخشی از اقدامات زنگنه است. اما این همه ماجرا نیست. برخی قراردادهای پرحاشیه در زمان وزارت زنگنه در دولت اصلاحات و در دولت حسن روحانی باعث شده که ضررهایی به کشورمان وارد شود. قرارداد گازی با ترکمنستان از این دست قراردادها است که موجب شده «محسن دهنوی» نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی زنگنه را برای پاسخ دادن به حواشی این قرارداد به مجلس فرابخواند. با او پیرامون اشکالات در قرارداد گازی ایران و ترکمنستان و نقش زنگنه گفتگو کرده‌ایم. دهنوی در پاسخ به این پرسش آیا در قرارداد گازی با ترکمنستان کسانی در وزارت نفت و بیرون منتفع شده اند و بحث تبانی و زد و بند در میان بوده یا فقط کوتاهی های اداری رخ داده گفت: مسئله‌ای که برای من به اثبات رسیده این است که الحاقیه قرارداد گازی با ترکمنستان که در سال 92 بین دو کشور امضا شد دارای اشکالات فراوانی است. از جمله این که ایران تعهد کرد هزینه گاز ترکمنستان را به دلار پرداخت کند در حالی که پیش از آن با ارائه خدمات و محصولات فنی و مهندسی این هزینه پرداخت می‌شد یا اینکه طرف ایرانی قبول کرد 5 درصد جریمه دیرکرد به قرار داد اضافه شود. وی ادامه داد: اما قضاوت درباره اینکه این اشتباهات ناشی از زد و بند بوده یا صرفا بی کفایتی مدریتی است نیاز به بررسی بیشتر دارد و نمی‌توان درباره آن حکم قطعی داد. دهنوی در پاسخ به این سوال که ایران به چه دلیلی محکوم شده است هم گفت: ایران در قرارداد الحاقیه سال 92 قبول کرده بود در صورت بروز اختلاف داوری را به ICC سوئیس بسپارد. از آن جایی که ما در چند سال گذشته هزینه گاز وارداتی از ترکمنستان را پرداخت نکردیم این کشور صادرات گاز به ایران را قطع و به داوری سوئیس شکایت برد. متاسفانه وزارت نفت به توصیه دلسوزان مبنی بر استفاده از ظرفیت مذاکراتی با ترکمنستان استفاده نکرده و کار را در داوری سوئیس دنبال کرد و همانطور که پیش بینی می شد ما محکوم به پرداخت حدود دو میلیارد دلار بدهی گازی به ترکمنستان و جریمه دیر کرد شدیم. البته این که مبلغ این محکومیت دقیقا چقدر است هنوز مشخص نیست و خواسته ما نیز همین است که زنگنه به نمایندگان مردم گزارش دقیق این پرونده را بدهد.

وی در مورد وضعیت حال حاضر این قرار داد هم گفت: از آن جایی که ما هزینه گاز وارداتی از ترکمنستان را پرداخت نکردیم این کشور هم صادراتش را به ایران متوقف کرد و در حال حاضر این قرارداد اجرا نمی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد مدیریت زنگنه بر وزارت نفت هم اظهار داشت: بنده تصور می کنم مدریت زنگنه در وزارت نفت، تجلی کاملی است از مدیریت دولت حاکم بر کشور. مدیریتی فرسوده که با دلخوش کردن به عوائد واهی برجام کشور را بیش از پیش به دلار وابسته کرد و توانایی های صنایع داخلی را نادیده گرفت. اتفاقی که در ماجرای اختلاف گازی با ترکمنستان افتاد اولین مورد از اشتباهات این چنین زنگنه نبوده متاسفانه محکومیت ایران در پرونده ترکیه و پرونده کرسنت هم از این نتیجه همین جنس اشتباهات حاکم بر وزارت نفت بود که با آن برخورد مناسب نشد. وی افزود: زنگنه در همین ماجرای اختلاف گازی با ترکمنستان نه تنها مبلغ هنگفتی بدهی و جریمه روی دست کشور گذاشت بلکه موجب قطع روابط تجاری ما با یکی از همسایگان مان شد ما بازار میلیاردها دلاری ترکمنستان را به خاطر این اختلاف گازی از دست دادیم مرز ایران و ترکمنستان 5 ماه است که بسته شده و تمام صادرات ما به این کشور متوقف شده است.

دهنوی تاکید کرد: این ها همه از برکات مدریت خسته و فرسوده ای است که برای همسایگانش شاخ و شانه میکشد ولی در مقابل بد عهدی کشور های غربی سر خم می کند. من معتقدم زنگنه و تیم مدیریتی وزارت نفت باید بابت این خسارت های وارده به کشور پاسخگو باشند و هدفم این است که ان شاء الله در مجلس این مسئله را پیگیری کنم

ارسال نظر: