محمدصالح مفتاح در گفت وگو با نسیم آنلاین مطرح کرد:

سوال ار رئیس جمهور نباید تبدیل به بحران در کشور شود

کدخبر: 2356982

محمد صالح مفتاح عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت با بیان اینکه باید از طرح سوال از رپیس جمهور بحران زدایی شود گفت: سوال از رئیس جمهور از ابزارهای نظارتی مجلس است و اتفاق خاصی نیفتاده است. بنابراین نباید این اقدام تفسیر به تقابل دولت با مجلس شود.

طرح سوال از رئیس جمهور 15 تیر با 134 امضا تقدیم هیات رئیسه شد. در این طرح نمایندگان 5 سوال با محوریت مسائل اقتصادی را مطرح کردند. این برای دومین بار است که مجلس قصد سوال از حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور را دارد.

طبق اصول 210 و 211 آیین نامه داخلی مجلس، هرگاه 75 تن از نمایندگان طرح سوال از رئیس جمهور را امضا کنند، سؤال از رئیس جمهور به جریان می‌افتد؛ تاکنون بیش از 100 تن از نمایندگان مجلس این طرح را امضا کرده اند. در این طرح آماده است: با عنایت به مفاد اصل 88 قانون اساسی و با استناد به مواد 210 و 211 قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بدینوسیله سوالات اینجانبان در 5 محور ذیل از آقای حسن روحانی رئیس‌جمهور محترم برای طی فرایند رسیدگی، ارجاع به کمیسیون تخصصی و ارائه پاسخ در صحن علنی مجلس در اولین فرصت ممکن تقدیم می‌گردد.

چرا و به چه دلیل قیمت ارزهای خارجی به سرعت در حال افزایش و ارزش پول ملی در حال کاهش است؟ُ ،علت از هم گسیختگی اوضاع بازار مسکن و خودرو و تورم عجیب و غریب چند صد درصدی بازار مسکن چیست و چرا دولت طی 7 سال گذشته هیچ اقدام جدی برای تامین مسکن مردم و کنترل قیمت و کیفیت خودرو انجام نداده است؟ همچنین نمایندگان پرسیده اند که در کجای برجام اشتباه استراتژیک مرتکب شدید که آمریکا بدون کوچکترین هزینه از این توافق خارج و اروپا هم با پررویی تمام همچنان خواستار اجرای کامل برجام از سوی ایران است، بدون آنکه خود به تعهداتش عمل نماید حتی در عملیاتی کردن طرح حقیرانه اینستکس! ، قرار شد دولت بخاطر مشکلات ناشی از بیماری کرونا، به واحدهای تولیدی و بخش‌های آسیب دیده وام اعطا کرده و کمک نماید. اما صدای اعتراض همه بخش‌ها بلند است. دولت در این زمینه چه کاری کرده و چقدر کمک کرده است؟ سوال آخر نمایندگان در مورد مسئله ارز و هدر رفت منابع ارزی کشور است. از فروردین 97 که قیمت دلار دولتی 4200 تومان اعلام شد، تا امروز چند میلیارد دلار به این قیمت عرضه شده است. به چه کسانی داده شده و سرنوشت این دلارها چه شده است و چه تاثیری بر کنترل تورم داشته است؟

ضرورت بحران زدایی از مسئله سوال از رئیس جمهور «محمد صالح مفتاح» عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت در مورد اقدام نمایندگان برای سوال از رئیس جمهور به نسیم آنلاین گفت: مجلس اگر دو حوزه اصلی قانون گذاری و نظارت داشته باشد. سوال از رئیس جمهور به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای مجلس برای استفاده از اختیارات نطارتی خود در برابر عملکرد دولت است. وی ادامه داد:‌به طور کلی ما باید از بحث سوال از رئیس جمهور بحران زدایی کنیم. باید به این نتیجه برسیم که طرح سوال از رئیس جمهور نه به عنوان یک اقدام تقابلی بلکه به عنوان اختیار مجلس در کنار دیگر اختیارات این نهاد است که نمایندگان با توجه به صلاحدید خود از آن بهره می گیرند. بنابراین طرح سوال از رئیس جمهور یک ابزار برای تعامل مجلس و دولت است و نباید آن را به تقابل تفسیر کنیم. در شرایط فعلی که مردم با دلار بالای ۲۰ هزار تومان و سکه بالای ده میلیون تومان مواجه هستند برای مردم سوال پیش آمده که انتظار دارند که دولت در این زمینه پاسخ گو باشد و نمایندگان آنان در چینین شرایطی طرح سوال از رٰئیس جمهور را مطرح کردند که بنظر می رسد در شرایط فعلی پاسخی به مطالبه افکار عمومی است. طرح سوال از رئیس جمهور کمکی به روشن شدن مسائل نخواهد کرد وی با بیان اینکه دولت تازه سرکار نیامده و سابقه ۷ سال عملکرد این دولت در برابر چشم همگان است گفت: بنابراین با طرح سوال از رئیس جمهور مسئله جدیدی برای نمایندگان روشن نخواهد شد. به نظر می رسد راهبرد اساسی و بهتر برای مجلس این است که دولت را وادار به تلاش بیشتر و خدمت به مردم بکند. در سال پایانی که سال سختی هم هست مجلس باید دولت را مکلف کنتد که عملکرد بهتری داشته باشد. بنابراین هدایت فرایندها به نحوی که به تقابل بینجامد کمکی به رفع مشکلات نخواهد کرد. وی در پاسخ به این سوال که برخی در تلاش هستند دولت را به تقابل با مجلس وادار کنند این امر در صورت تحقق چه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد گفت: نکته اولی که باز به آن تاکید می کنم این است که نباید طرح سوال از رئیس جمهور به عنوان یک امر تقابلی طرح شود. مجلس از اختیارات خود می خواهد استفاده کند بنابراین نباید این امر را تبدیل به اتفاق غیر عادی کنیم. نکته دوم اینکه برای اتخاذ راهبردهای عمیقتر مجلس باید فعال شود . رئیس مجلس در اولین نطق خود چهار راهبرد اساسی را برای تحول در مجلس نام برد. که شامل هوشمند سازی ، شفاف سازی، کارآمد سازی و مردمی سازی مجلس بود که اگر این اتفاقات تحقق پیدا کنند قاعدتا یک مجلس کارآمد تر نسبت به مجالس گذشته خواهیم داشت که مردم راحت تر می تواند مطالبات خود را در آینه عملکرد آن ببینند. این باید به عنوان نقطه اول تحول در این مجلس شناخته شود. معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه نظارت به عنوان ابزار نه صرفا پسینی بلکه به صورت لحظه ای باید وجود داشته باشد گفت: نباید رمانی که کشور دچار بحران شد آن موقع مجلس ورود کند و بخواهد که مچ گیری کند مجلس باید سعی کند فرایندهایی در امر نظارت فراهم کند که در لحظه وقوع تخلف و یا عدول از قانون وارد شده و برخورد کند. نکته بعد اینکه در مسئله تقنین، قوانین برای شرایط فعلی و آینده به صورت مبنایی و بنیادین اماده کنند. به عنوان مثال اگر مسائل اصلی کشور در حوزه معیشت و اقتصاد است مجلس باید به تدوین قوانین جدی روندهای موجود را اصلاح کند. اگر مشکلات اصلی خلق نقدینگی جدید که شتاب بسیاری هم گرفته باید مجلس تلاش کتند با تدوین قوانین جدی و بنیادین جلوی این امر را بگیرد و راهکارهای جدی برای جبران کسری بودجه دولت فراهم کند که در این صورت به نفع مردم و کشور است. این ها اقداماتی نیست که از مجلس درگیر حاشیه بربیایید. مجلس نباید خود را درگیر حاشیه ها بکند چرا که فرصت اندک است و با این کار ها این فرصت مغتنم از دست خواهد رفت. وی ادامه داد: این دولت با نقد دولت پیش از خود بر سرکار آمده است و یکی از تصویرهایی که در ذهن مانده طرح سوال از رئیس جمهور در زمان احمدی نژاد است که احمدی نژاد جلسه را وارد تقابل کرد. اگر آقای روحانی هم بخواهد در این زمینه راه احمدی نژاد را برود مجلس هم وارد تقابل خواهد شد و ابزارهای که در اختیار دارد را برای تقابل به کار خواهد گرفت. تمام تلاش مجلس این است که دولت را ودار به کا کردن بکند.اگر دولت از جلسه سوال به عنوان شروعی برای تعامل استفاده کند به نفع خودش خواهد بود اما اگر بخواهد به تقابل دامن بزند شیوه ای که احمدی نژاد قدم در آن گذاشت تقابل مجلس را در پی خواهد داشت و این مسیر در نهایت سودی برای دولت نخواهد داشت. دوران به کار گرفتن این شیوه های نخ نما گذشته است. تحول در مجلس زمان بر است این فعال سیاسی نزدیک به محمد باقر قالیباف در مورد عملکرد مجلس یازدهم هم بیان داشت: مجلس هنوز نتوانسته ریل گذاری اساسی در زمینه تحول انجام دهد البته باید به این نکته مهم توجه کرد که تحول در مجلس به سرعت و یک باره رخ نمی دهد. تصویب قانون جدی و یا اصلاح فرایند های نظارتی فرایند طولانی و زمان بر است.و سال ها زمان نیاز دارد تا به نتیجه برسد. مثلا اصلاح مالیات ها و یا اصلاح نظام بانکی به یک باره امکان ندارد که صورت بگیرد. وی افزود: اما در همین مدت اندک اتفاقات خوبی در مجلس افتاده که نشان دهنده شروع مسیر تحولی است. البته اگر کسانی با این روندها آشنا نباشند چندان به آن تو جه نمی کنند اما این اتفاقات مهم هستند. به عنوان مثال رئیس مجلس اقدام به برکناری تمام دبیران کمیسیون ها کردند که یک انقلاب بود چون دبیران کمیبسیون بسیار بسیار در فرایندها تصمیم گیری و تصمیم سازی موثر هستند. بعضی از این ها چند دهه بود که تغییر نکرده بودند و امپراطوری برای خود در کمیسیون ها ایجاد کرده بودند و با توجه به حضور طولانی مدت این افراد ممکن بود زمینه ها فساد هم با ارتباطاتی که این افراد به سازمان های مرتبط با کمیسیبون ها برقرار کرده بودند هم ایجاد شود. رئیس مجلس با برکناری و انتخاب روسای کمیسیون ها از بین کارمندان مجلس و در یک سازوکار شفاف این مهم را اصلاح کردند که حرکت روبه جلویی بود.

ارسال نظر: