جایگاه نگاه به همسایگان در غرب‌گراترین دولت کجاست؟

بررسی یک ادعای ظریف در مجلس

کدخبر: 2356857

معلوم نیست شواهد و استنادات یعنی این ادعای ظریف مبنی براینکه سیاست خارجی دولت متمرکز بر همسایگی کجاست و چرا طی این 7 سال چیزی جز غرب گرایی از دولت مشاهده نشده است؟!

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی راد: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز در صحن علنی مجلس با بیان اینکه سیاست خارجی ما متمرکز بر همسایگی است گفت: « بحث دوم تمرکز بر منطقه و همسایگان است ایران باید در منطقه به عنوان تولید کننده امنیت و ثبات و توسعه برای همسایگان شناخته شود. ما باید سیاست همسایگی را دنبال کنیم و همسایگان ما احساس کنند بهترین روابط را با ایران دارند به همین دلیل ما در ۷ سال گذشته بیشترین ارتباط را با همسایگان داشتیم . »

این ادعای آقای ظریف در حالیست که از همان ابتدای تشکیل دولت یازدهم در سال 92 ، نه تنها تمامی توان وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی بلکه تمام توان و قدرت و جهت گیری دولت به سمت مذاکره با کشورهای غربی و انجام توافق برجام بود. برجامی که امروز پس از 7 سال چیزی جز خسارت محض برای کشور درپی نداشت، نتیجه و ثمره نگاه به غرب و حل مشکلات کشور از طریق مذاکره با 1+5 بود.

روزی که جناب روحانی می گفت باید ابتدا مسائل خود را با کدخدا حل کنیم، با اوباما تماس تلفنی گرفت و او را مودب و باهوش خطاب کرد، روزنامه های زنجیره ای تیتر می زدند امضای کری تضمین است، جناب ظریف می گفت آمریکا با یک بمب می تواند سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد، روزی که ظریف ساعت ها با جان کری در خیابان های ژنو قدم می زد و نهایتا دولت و دستگاه دیپلماسی تمامی تخم مرغ های خود را در سبد مذاکره با اروپا و آمریکا و برجام گذاشت، همگی شواهد روشنی از گرایش و سمت و سو دولت به سمت نگاه به غرب بود. و حتی پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های تعلیق شده هم دولت و وزارت خارجه از نگاه به غرب دست برنداشت و چشم امید خود را به کشورهای اروپایی دوخت تا بلکه آبی از وعده های پوچی چون کانال ویژه مالی ( spv ) یا اینستکس گرم شود که آن هم بی ثمر بود.

اکنون هم کماکان راهبرد دولت استراتژی صبر و انتظار است و منتظر مانده تا نتیجه انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا در 2020 چه می شود و کشور را معطل نتیجه انتخابات آمریکا نگه داشته است. جریان غرب گرا در وزارت خارجه به امید روی کارآمدن دموکرات ها و جوبایدن از هرگونه تغییر راهبرد و چرخش خودداری می کند تا خیال خام آمدن یک دموکرات و مذاکره مجدد تعبیر شود. خواب و خیالی که تاریخ گواه است بیشترین تحریم ها اتفاقا در دوران دموکرات ها علیه ایران اعمال شده است.

اکنون معلوم نیست شواهد و استنادات این ادعای ظریف مبنی براینکه سیاست خارجی دولت متمرکز بر همسایگی کجاست و چرا طی این 7 سال چیزی جز غرب گرایی از دولت مشاهده نشده است؟!

وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی باید با تغییر راهبرد از استراتژی صبر و انتظار به استراتژی مقاومت فعال و نگاه به همسایگان و شرق در توسعه مناسبات سیاست خارجی کشور زمینه های قوی شدن ایران اسلامی را مهیا کند. امروز سهم ایران از صادرات به بازار بزرگ 450 میلیارد دلاری روسیه کمتر از یک دهم درصد (400 میلیون دلار) است. از طرفی دولت ظرفیت عظیم و بی نظیر تعاملات اقتصادی با همسایگان ایران را پیش روی خود دارد. 15 کشور با بازاری نزدیک به 600 میلیون نفری در همسایگی ایران قرار دارند که غیرقابل تحریم نیز می باشد و سهم ایران از این بازار بزرگ کمتر از 2 درصد است. بازاری که نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد دلار نیاز سالانه خود را از طریق واردات تامین می کند و در صورت چرخش نگاه سیاست خارجی و نگاه اقتصاد سیاسی دولت از چند کشور اروپایی بدعهد به سمت شرق و همسایگان، می توان انتظار یک تحول اساسی در شکوفایی اقتصادی و مقاوم شدن پایه های درونی کشور را داشت و چشم طمع دشمنان را به کشور کور کرد.

ارسال نظر: