آمریکا بهای سنگین ریاست جمهوری ترامپ را پرداخت می کند

کدخبر: 2356820

یک روزنامه سوئیسی با اشاره به وخامت اوضاع اقتصادی و اجتماعی آمریکا در دوران ریاست جمهورری ترامپ نوشت: آمریکا بهای ریاست جمهوری ترامپ را می‌پردازد.

روزنامه "تاگس آنسایگر" سوئیس در مطلبی به اوضاع فاجعه بار آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ پرداخته و نوشت: در تاریخ 4 جولای آمریکایی ها سالگرد استقلال خود را جشن گرفتند.

اما بحران کرونا در این کشور از کنترل خارج شده، اقتصاد آمریکا روی زمین است و وضعیت اجتماعی این کشور شرایط تاریخی بدی دارد. آمریکا بهای ریاست جمهوری ترامپ را پرداخت می کند.

ترامپ روز گذشته در سالگرد استقلال آمریکا سخنرانی خود را در حضور حدود هفت هزار و 500 تن از هوادارانش ایراد کرد. اکثر شرکت‌کنندگان به رغم شدت گرفت بحران کرونا و بالا رفتن سریع آمار درگذشتگان، بدون زدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی ضروری در این مراسم حضور داشتند.

در طی سخنرانی شرکت‌کنندگان که بسیاری از آنها با کلاه قرمز در مراسم حاضر شده بودند مانند دوران مبارزات انتخاباتی بارها و بارها با فریادهای بلند و شعارهای مختلف ترامپ را تشویق می‌کردند.

برگزاری سخنرانی روز استقلال آمریکا و حضور ترامپ در دامنه کوه راشمو خود موضوع جنجال‌برانگیزی در آمریکا بود، از یک سو به دلیل خطر حاد بروز آتش‌سوزی در جنگل‌های اطراف به دلیل برنامه آتش بازی بزرگ در این مراسم و از سوی دیگر بنای یادبود نمای چهره چهار تن از روسای جمهوری پیشین آمریکا که از نظر تاریخی در چارچوب موضوع بناها و مجسمه‌های یادبود نژاد پرستانه، بحث‌برانگیز هستند.

روزنامه سوئیسی "تاگس آنسایگر" در بخش دیگری از این مطلب نوشت: "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا از روی چمن های کاخ سفید می نگرد که چگونه جنگنده هایی که دستور داده در سالگرد استقلال آمریکا از بالای سرش عبور می کنند. وی همچنین نظاره گر به زعم وزیر کشور خود بزرگترین آتش بازی تاریخ آمریکا در سالگرد استقلال این کشور بود.

در ادامه این مطلب آمده است: البته در این روزها تعداد موشک ها در آسمان شب واشنگتن از نظر تاریخی دیگر اهمیتی ندارد، بلکه بیشتر میزان نارضایتی، عصبانیت و ترس است که در سراسر این کشور گسترش می یابد. در چهارم جولای امسال دیگر چیزی برای جشن گرفتن نه برای ایالات متحده و نه برای ترامپ وجود نداشت.

ویروس کرونا در آمریکا از کنترل خارج شده و برای اولین بار از آغاز این بحران، آمریکا اخیرا بیش از 55 هزار مبتلای جدید کرونا در هر روز را به ثبت رسانده است. در 36 تا از 50 ایالت آمریکا شمار موارد جدید ابتلا به کرونا افزایش چشمگیری داشته و تنها در فلوریدا اخیرا بیش از 10 هزار نفر در هر روز به کرونا مبتلا شدند. حدود 130 هزار نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری در این کشور جان داده اند.

نویسنده با اشاره به بازگشت بسیاری محدودیت ها در ایالت های آمریکادر پی شیوع ویروس کرونا نوشت: مسیر ویرانی که ویروس کرونا از میان بزرگترین اقتصاد ملی دنیا کشیده است تقریبا آماده است.

نویسنده در ادامه با اشاره به روند شیوع پر سرعت کرونا در آمریکا نوشت: بسیاری از آمریکایی ها تازه در تابستان درست احساس می کنند که بحران اقتصادی چه مفهومی برای آن ها دارد. بسیاری از آمریکایی ها در معرض تهدید از دست دادن سرپناه خود هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ رویای بهبود اوضاع اقتصادی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی را در ذهن می پروراند، اما تا زمانی که این ویروس همچنان گسترش یابد بحران اقتصادی و اجتماعی به احتمال زیاد رو به وخامت خواهد گذاشت.

از طرف دیگر این مسئله نسبتا مشخص است که چگونه این وضعیت افتضاح نحوه نگاه آمریکایی ها به کشورشان را تغییر داده است. بر اساس نتایج نظر سنجی اخیر موسسه "پیو" تقریبا از هر 10 شهروند آمریکایی 9 نفر درباره وضعیت این کشور ناراضی هستند. 71 درصد از این وضعیت عصبانی هستند و 66 درصد هم می ترسند. تنها 17 درصد شهروندان آمریکایی به کشورشان افتخار می کنند.

این آمارها برای یک رئیس جمهور در آمریکا فاجعه بار است. تنها روش غلبه بر بحران کرونای ترامپ نیست که باعث می شود انتخاب کنندگان آمریکایی در انتخابات پاییز درباره او داوری کنند، بلکه نحوه واکنش او به اعتراضات ضد نژاد پرستی هم تاثیر گذار خواهد بود.

نظرسنجی ها همچنین تصویر واضح دیگری را نشان می دهند و آن این است که ترامپ دقیقا چهار ماه قبل از روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پشت سر رقیب خود جو بایدن دموکرات قرار دارد.

مفسران و تحلیلگران در این شرایط موضع محتاطانه را کنار گذاشته اند. "رابرت رایچ"، وزیر کار ریاست جمهوری بیل کلینتون آشکارا می گوید که دوران ریاست جمهوری ترامپ به پایان رسیده است.

گاردین هم در تحلیلی با تاکید بر اینکه ترامپ تا به حال تا این حد وضعیت اسفبار و حقیری نداشته است از به مشام رسیدن بوی شکست وی سخن گفته است. نیویورک تایمز هم این طور تیتر می زند که آیا کار ترامپ تمام است؟

البته این تنها مخالفان معمول ترامپ نیستند که چنین دیدگاهی دارند بلکه در محافل محافظه کار هم به صورت فزاینده ای این دیدگاه ها گسترش می یابد. برخی کارکنان ناشناس کاخ سفید به خبرنگاران خبر می دهند که ترامپ درباره چشم انداز آینده خود ناامید و افسرده است.

نیویورک تایمز هم در گزارشی نوشته است که نزدیکان ترامپ از وی خواسته اند برای جلوگیری از شکست، مبارزات انتخاباتی خود را از نو تنظیم کند. جمهوریخواهان می ترسند که اگر رای دهندگان آمریکایی ترامپ را مجازات کنند آن ها اکثریت را در سنا از دست بدهند.

ترامپ هنوز وقت دارد تا ورق را برگرداند. اما اگر تغییرات چشمگیری رخ ندهد بسیاری از آمریکایی ها روز سوم نوامبر سال آینده را به عنوان روز آزادی از ترامپ جشن خواهند گرفت.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: