خشم نوری مالکی از اهانت وقیحانه رسانه سعودی به مرجعیت عالی شیعیان

کدخبر: 2356739

دبیر کل حزب «الدعوه الاسلامی» عراق با یک موضع قاطع در برابر اهانت وقیحانه سعودی علیه آیت‌الله سیستانی٬ این رفتار زشت را تلاش برای بیداری و شعله ور کردن فتنه در عراق دانست.

«نوری المالکی» دبیر کل حزب «الدعوه الاسلامی» عراق و نخست وزیر اسبق این کشور در واکنش به توهین وقیحانه رسانه سعودی به آیت‌‌الله العظمی «سید علی سیستانی» مرجع عالی شیعیان در عراق ابراز داشت که این رفتار در چنین شرایطی یک دشمنی و تجاوز آشکار و تلاش برای فتنه‌انگیزی است.

المالکی طی صدور بیانیه‌ای گفت: بدون شک مرجعیت عالی دینی دژ امت اسلامی در دفاع از باورها و حفظ هویت و دفاع از حقوق فرزندان گروه‌های مختلف ملت است و در طول زندگی مبارک خود همجون خیمه‌ای بوده که سایه خود را همواره در همه نگرانی‌ها افکنده است. ایشان تحت هر شرایطی و سخت‌ترین مواضع کنار مردم بوده و در توجه خود به آنها هیچ تفاوتی میان عراقی‌های قائل نبوده و بلکه بر وحدت این مردم تاکید و به برپایی عدالت و حق دعوت می‌کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: مرجعیت رمز و راز قدرت ملت ما و پرچم وحدت و عنوان افتخار و عزت آن است و توهین به آن به هر شکل و روشی یک تجاوز آشکار به ارزش‌هایی ‌است که ملت عراق به آن ایمان دارند و مهم‌ترین عامل وحدت آنها را هدف قرار داده و احساسات میلیون‌ها مسلمان و به ویژه عراقی‌ها را تحریک می‌کند.

المالکی ادامه داد: بیدار کردن فتنه خاموش و شعله‌ور کردن آتش آن در این شرایط حساسی که کشور ما به دلیل شیوع کرونا و سایر بحران‌ها در آن قرار گرفته یک اقدام متجاوزانه و دشمنی آشکار است؛ آن هم در شرایطی که ما انتظار داشتیم همسایگانمان برای عبور از این مرحله سخت به جای اینگونه اقدامات٬ با ما همکاری کنند.

نخست‌وزیر اسبق عراق تصریح کرد: کاریکاتور زشت و وقیحانه‌ای که روزنامه شرق‌الاوسط اخیرا منتشر کرده٬ تجاوز از همه خطوط قرمز و توهین به هویت عراقی‌ها و مهم ترین نمادهای آنها که بیشترین احترام را در میان طائفه‌ها و گروه ّای عراقی دارد٬ است.

نوری المالکی در ادامه تاکید کرد که ما ضمن محکوم کردن این رفتار غیر مسئولانه و وقاحت عامدانه٬ از همه نیروهای ملی می‌خواهیم تا موضع خود را در برابر این تجاوز وقیحانه و آشکار به ساحت مرجعیت عالی که بدون استثناء بر گردن همه عراقی‌ها حق پدری دارد اعلام کنند.

وی در پایان از دولت عراق خواست تا در این زمینه از طریق شبکه‌های رسمی و دیپلماتیک٬ اقدامات قانونی و سیاسی مناسب اتخاذ کند.

روز گذشته روزنامه الشرق الاوسط سعودی با گستاخی هر چه تمام تر به ساحت مرجعیت عالی شیعیان عراق اهانت کرد.

این رسانه رسمی وابسته به آل سعود کاریکاتوری توهین آمیز علیه آیت الله العظمی علی سیستانی مرجع عالی شیعیان منتشر کرد.

مقامات عراقی طی سالهای پس از سرنگونی صدام معدوم، با اشاره به دستگیری صدها تروریست سعودی الاصل و هلاکت شمار زیادی از آنها در گروه تروریستی داعش، آل سعود را از طرفهای اصلی فتنه افکنی در عراق معرفی کرده بودند.

این اولین باری نیست که رسانه‌های سعودی با گستاخی تمام، به نمادهای دینی و ملی عراق توهین می‌کنند؛ چندی پیش نیز یک رسانه سعودی فرمانده شهید ابومهدی المهندس را تروریست خوانده بود.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: