فرهنگ در مجلس یازدهم مظلوم خواهد ماند؟

کدخبر: 2356691

مجلس یازدهم علی رغم ادعاها و تبلیغات فراوان که خود را نماینده جریان انقلابی قلمداد می کرد، از همان ابتدا نشان داد فرهنگ در جزو مسائل اصلی آن قرار ندارد.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: هرچند کشور طی سال های گذشته آماج فشارهای بی سابقه اقتصادی بوده و همچنین به واسطه بی تدبیری های دولت شاهد مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هستیم، اما امری که نه فقط چند ساله اخیر بلکه تقریبا در تمامی دولت ها و مجلس ها مظلوم و در حاشیه قرار گرفته است فرهنگ است. مساله ای که مکررا مقام معظم رهبری به اهمیت و جایگاه آن در کنار دیگر موضوعات مهم کشور اشاره می کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت تشکیل مجلس یازدهم فرهنگ را در کنار اقتصاد از اولویت های کشور برشمردند و نوشتند : «در حال حاضر، اقتصاد و فرهنگ در صدر فهرست اولویّتهای کشور است . » اما مجلس یازدهم علی رغم ادعاها و تبلیغات فراوان که خود را نماینده جریان انقلابی قلمداد می کرد، از همان ابتدا نشان داد فرهنگ در جزو مسائل اصلی آن قرار ندارد. براین اساس لیست اولیه و اولویت بندی نمایندگان برای قرارگرفتن در کمیسیون های تخصصی که منتشر شد، تنها 13 نفر داوطلب حضور در کمیسیون فرهنگی شدند. در حالیکه برای کمیسیون های دیگری چون انرژی و امنیت ملی و...تعداد زیادتر از حدنصاب داوطلب شده بودند.

حجه الاسلام و المسلمین قمی نیز در صحن علنی مجلس پیرامون مظلومیت فرهنگ گفت: «نه تنها مقام معظم رهبری، هر دلسوزی - با عرض معذرت از ساحت والای مجلس- عدم استقبال نمایندگان مجلس را برای عضویت در کمیسیون فرهنگی را که ببیند یاد مظلومیت فرهنگ می‌افتد . شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ۴ ماه تشکیل نشده است، شورای عالی فضای مجازی تشکیل نمی‌شود، سند مهندسی فرهنگی کشور به دستور مقام معظم رهبری بیش از ۴۰ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به خودش اختصاص می‌دهد ولی بعد از چند سال کش و قوس تصویب می‌شود. ۵-۶ سال سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که توی سبد اولویت‌ها باید قرار می‌گرفت، هیچ اتفاقی برایش نمی‌افتد. کل بودجه فرهنگ این کشور زیر نیم درصد است؛ بودجه ساخت بیش از ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه.»

هرچند این سخنان با واکنش های تندی مواجه شد اما مرتضی آقا تهرانی نماینده تهران که امروز ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس را هم برعهده دارد نیز در گفت‌وگویی گفته است که از تعداد نمایندگانی که جهت عضویت در کمیسیون فرهنگی مجلس ثبت نام کرده‌اند، به خوبی می‌توان فهمید که نمایندگان تا چه حد به مسائل فرهنگی کشور اهمیت می‌دهند قاعدتاً کمیسیون‌هایی چون اقتصادی، انرژی و چند کمیسیون دیگر برای نمایندگان مهم‌تر است و زمانی که صرفاً سه نفر از نمایندگان در یکی از کمیسیون‌های مجلس ثبت نام می‌کنند نشان می‌دهد که آن کمیسیون برای نمایندگان مهم نیست، در حالی که نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌های فرهنگی و برخی دیگر از کمیسیون‌های مجلس تمایلی ندارند، برای عضویت در برخی از کمیسیون‌ها حتی 60 نفر از نمایندگان ثبت نام کرده‌اند و بر سر عضویت در این کمیسیون‌ها با یکدیگر دعوا دارند.قطعاً باید بررسی شود که این نمایندگان با چه هدفی تا این حد اصرار دارند که عضو یک کمیسیون خاص شوند .

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود، اکنون که ترکیب کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم مشخص شده است، کافیست نگاهی به مصاحبه ها و مواضع و نگاه آنها به فرهنگ بیندازیم تا بهتر عمق ماجرای مظلومیت فرهنگ در مجلس یازدهم را درک کنیم.

حسین میرزایی نماینده اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگویی می گوید: «ما در استان‌مان یک‌سری مسائل دیگر داشتیم که آن مسائل برای استان ما بسیار جدی بود. اولویت اول برای من مساله آرد استان اصفهان بود و انتخاب اول بنده هم با توجه به ضرورتی که در استان‌مان داشتیم، کمیسیون فرهنگی نبود. اما از همان ایام تبلیغات و بعد از انتخاب شدن در مجلس یازدهم، ایده اصلی‌ام حضور در کمیسیون فرهنگی یا کمیسیون آموزش و تحقیقات بود. اما ضرورتی که در استان وجود داشت، انتخاب اولم را چیز دیگری قرار دادم و نهایتا در کمیسیون فرهنگی مشغول به کار شدم.»

این عضو کمیسیون فرهنگی در پاسخ به آخرین کتاب و فیلمی که خوانده است می گوید: «من آخرین کتابی که خواندم قرآن است. همین چند ساعت پیش قرآن خواندم و خیلی اهل کتاب‌های این‌جوری نیستم. بیشتر قرآن می‌خوانم. همچنین روز گذشته کتاب قانون بودجه 99 را مطالعه کردم. آخرین فیلمی که دیدم دیشب بود، اما اسمش را نمی‌گویم.» «زندانی‌ها» آخرین فیلمی است که دیدم.

احمد راستینه هفشجانی نماینده شهرکرد و عضو دیگر کمیسیون فرهنگی هم در پاسخ به آخرین کتاب و فیلمی که دیده است می گوید: «آخرین کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن به قلم مقام معظم رهبری بود که مجموعه سخنرانی‌های ایشان در سال 52 در مشهد است.» قبل از جواب دادن در مورد آخرین فیلمی که دیده است از کسانی که کنارش بودند سوالی کرد و گفت: «آخرین فیلم سینمایی که دیدم فیلم زندانی‌ها به کارگردانی مسعود ده‌نمکی بود.»

حسین جلالی نماینده کرمان و عضو کمیسیون فرهنگی می گوید: «در حوزه انتخابیه‌ام هستم و مراجعه‌کننده زیاد دارم. خیلی نمی‌توانم پاسخ بدهم. من حقیقتا از دیدن فیلم معذورم چون از صبح تا شب، یا در مجلس هستم یا در حوره انتخابیه. فقط اگر فرصت کنم اخبار گوش می‌دهم. بیشتر هم طرفدار کتاب‌های ساندویچی هستم. «سه روز در قیامت» آخرین کتابی است که خوانده‌ام. اتفاقا 500 جلد از این کتاب را گرفتم و هدیه دادم.»

سیدمجتبی محفوظی، نماینده آبادان اسمش در لیست کمیسیون فرهنگی است اما وقتی از حضورش در این کمیسیون می‌پرسند، می‌گوید: «من حق دارم که کمیسیونم را خودم انتخاب کنم و انتخابم کمیسیون فرهنگی نبوده است. به این کاری که دوستانم انجام دادند و اسمم را در این کمیسیون قرار دادند، اعتراض دارم. من خودم را عضو این کمیسیون نمی‌دانم. از شما می‌خواهم که این موضوع را خبری کنید. در اولویت‌های من اصلا کمیسیون فرهنگی نبوده است. نه اولویت اول، نه حتی اولویت دهم. من در کمیسیون انرژی مجلس حضور دارم.»

جوادنیک بین نماینده کاشمر، بردسکن و خلیل آباد هم می گوید: «آخرین کتابی که خواندم تفسیر قرآن در نگاه امام(ره) بود که جلد دومش را تمام کردم ‎ و شب گذشته هم مثنوی مولوی را به پایان رساندم. خیلی اهل فیلم دیدن نیستم و ‎ آخرین فیلمی که دیدم سریال تلویزیونی پایتخت در ایام نوروز بود.»

این ها قسمت هایی از پاسخ های اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم به سئوالاتی پیرامون موضوع کمیسیون خود بود، که بدون هیچگونه توضیحی بیانگر مظلومیت فرهنگ است. هرچند مجلس یازدهم تازه شروع به کار کرده و قضاوت راجع به عملکرد مجلس بسیار زود است و امیدواریم نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، فرهنگ را به مثابه هوا برای تنفس جامعه قلمداد کرده و به عنوان یک امر حاشیه ای درنظر نگیرند.

ارسال نظر: