روحانی: ضروری است هرچه زودتر نیروهای تروریست آمریکایی از سوریه بروند

کدخبر: 2356613

حسن روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم نمودن هرگونه تحریم علیه ملّت‌ها در جهان خصوصاً‌ علیه سوریه، تأکید می‌کند که به حمایت‌های خود از مردم و دولت مشروع سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور، عصر امروز (چهارشنبه ۱۱ تیرماه) در نشست روند آستانه که از طریق ویدئوکنفرانس با رؤسای جمهور روسیه و ترکیه و با محوریت مسائل سوریه برگزار شد، گفت: لازم می‌دانم بر لزوم حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی و استقلال سوریه و تعیین سرنوشت این کشور تنها به دست مردم آن از طریق گفت‌وگوهای سوری ـ سوری و بدون مداخله خارجی تأکید کنم.

وی ادامه داد: در حالی اجلاس مجازی سران روند آستانه را برگزار می‌کنیم که جهان با معضلی به‌نام پاندمی ویروس کرونا مواجه است و مردم سوریه نیز از این بیماری مستثنی نیستند.

روحانی با بیان اینکه شیوع کرونا مشکلات بهداشتی و اقتصادی گسترده‌ای را در سوریه ایجاد کرده و مردم این کشور، نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند، گفت: رژیم آمریکا در چنین شرایطی و در ادامه تحریم‌های گذشته و تلاش‌های مذبوحانه خود برای فشار به مردم سوریه، تحریم‌های یک جانبه و غیرانسانی تازه‌ای موسوم به «سزار» را با هداف رسیدن به امیال نامشروع سیاسی خود تحمیل کرده است.

وی ادامه داد: این اقدام نوعی تروریزم اقتصادی است که ناقض حقوق بشردوستانه و حاکمیت ملت‌هاست. جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم نمودن هرگونه تحریم علیه ملّت‌ها در جهان خصوصاً‌ سوریه، تأکید می‌کند که به حمایت‌های خود از مردم و دولت مشروع سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدامات نامشروع و غیرانسانی رژیم آمریکا هیچگونه خللی در اراده کشورهای دوست و متحد سوریه ایجاد نخواهد کرد، تصریح کرد: آمریکا بداند آنچه از طریق گروه‌های تروریستی به دست نیاورده نمی‌تواند از طریق تحریم و مجازات مردم سوریه به‌دست بیاورد.

وی خاطرنشان کرد: ضروری است هرچه سریعتر نیروهای تروریست آمریکایی از سوریه و کل منطقه خارج شوند و حاکمیت سوریه در کل این کشور گسترده شود.

روحانی، کمک به مردم سوریه در راستای بازگشت آوارگان به سرزمین خود را مورد تأکید قرار داد و گفت: هرگونه مشروط نمودن کمک‌های انسانی به تحقق اهداف سیاسی، این روند را مختل خواهد کرد.

وی ادامه داد: امروز با گذشت بیش از ۹ سال از آغاز بحران سوریه، جمهوری اسلامی ایران معتقد است تنها راه حل بحران سوریه، سیاسی است و راه حل نظامی نخواهد داشت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه، همواره از گفت‌وگوهای سوری ـ سوری در چارچوب توافقات ایجاد شده در روند آستانه حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: بر عزم خود برای مبارزه با تروریزمِ داعش و القاعده و سایر مجموعه‌های ذیل آن‌ها در تمامی منطقه از جمله سوریه تأکید می‌کنیم.

ادامه دارد ...

ارسال نظر: