نماینده مردم شیراز:

آثار اقتصادی بی‌تدبیری و سهل‌انگاری دولت از تحریم‌ها بیشتر است

کدخبر: 2356567

جعفر قادری معتقد است: اگر دولت در هفت سال گذشته برای کاهش فقر و نابرابری اجتماعی، رشد اقتصادی و افزایش رفاه اقتصادی مردم جامعه طرح و برنامه ای می داشت قطعا فضای اقتصادی امروز کشور متفاوت از فضای کنونی بود که درگیر آن هستیم.

نسیم آنلاین ؛ ساحل عباسی: امروز ضرب المثل با سیلی صورت خود را سرخ کردن عمومیت یافته و بسیاری از مردم مصداق عملی این واژه ها شد‌ه اند. ما دراین گفت و گو با جعفر قادری اقتصاددان و نماینده مجلس شورای اسلامی این موضوع را پرسیده ایم که سهم تدابیر و تصمیم گیریهای دولت درهفت سال گذشته در افزایش نابرابری اجتماعی چیست؟

سهم عملکرد دولت آقای روحانی در فشار اقتصادی امروز بیشتر است یا تحریم های آمریکا؟

متاسفانه عملکرد دولت آقای روحانی جای هیچ گونه صحبتی باقی نگذاشته است یعنی به روشنی نمی توان چند حوزه کاری و اقدامات دولت را مشخصا نام برد که به نفع عموم ملت بوده باشد که از آن به عنوان عملکرد دولت آقای روحانی بتوان یاد کرد. بی تدبیری ها و ضعف مدیریت در هفت سال گذشته حجم انبوهی از مشکلات را بر سر معیشت و گذران آرام زندگی مردم خالی کرده است. امروز به هر بخش اقتصاد که می نگرید سوء تدبیرها و عملکرد غلط نشان می دهد که نقش تصمیم گیری و بی تدبیری و سهل انگاری دولت به مراتب بیشتر از نقش تحریم ها بر اقتصاد کشور است. به هر حال بخشی از مشکلات به تحریم ها برمی گردد،اگر با روح انصاف این موضوع را بررسی کنیم تحریم ها عامل فشار اقتصادی بوده است اما تمام ماجرا را نمی توان مرتبط به تحریم ها دانست چرا که سوء تدبیرها و عدم فعال بودن لازم دولت در بخش های مختلف اقتصادی عامل مهمتری از تحریم ها در به وجود آمدن مشکلات اقتصادی کشور است.

دولت از چه جهت در تشدید فضای فقر در جامعه مقصر است؟

مسلما انفعال دولت و عدم فعال بودن دولتمردان در اتخاذ تصمیمات راهبردی، عامل مهمی در افزایش فقر و فلاکت در اقتصاد و جامعه ایرانی است. اگر دولت در هفت سال گذشته برای کاهش فقر و نابرابری اجتماعی، رشد اقتصادی و افزایش رفاه اقتصادی مردم جامعه طرح و برنامه ای می داشت قطعا فضای اقتصادی امروز کشور متفاوت از فضای کنونی بود که درگیر آن هستیم. دولت در هفت سال گذشته نشان داده فقط خوب حرف می زند اما مردم در عمل شاهد اتفاق خاصی نبوده اند. روش های دولت برای حل مسائل و برخورد با معضلات اقتصادی به نفع عموم جامعه نیست و نتوانسته موجب رضایت مردم شود. با بررسی مجموعه عواملی که در مساله اقتصاد کشور تاثیر گذارند به راحتی می توان متوجه این موضوع شد که دولت با فرصت سوزی زمان مغتنم وفصل مهمی از سرنوشت کشور و مردم را به بطالت گذراند و از دست داد، لذا انتظار می رود مجلس یازدهم بتواند برای حل مشکلات مردم با قوت و شتاب بیشتری فعالیت کند.

برای کاهش فقر چه تمهیدات واقداماتی باید در دستور کار قرار بگیرد؟

مساله فقر موضوعی نیست که به سادگی از کنار آن عبور کنیم. فقر و فقیرتر شدن مردم درد بزرگی در جامعه است که می طلبد هر کدام از ما برای کاهش و از بین رفتن آن در جامعه تلاش کنیم. قطعا یکی از مهمترین دلایل افزایش فقر تشدید بیکاری و کاهش درآمدها و از دست رفتن درآمدهاست، لذا به نظر می رسد بهترین راه برای فائق آمدن بر مشکل افزایش فقر اقتصادی تحرک بخشیدن به اقتصاد کشور است. زمانی که دولت هیچ برنامه خاصی برای رونق بخشی به تولید نداشته و ندارد قطعا با مشکل بیکاری و تشدید بیکاری مواجه می شویم، همین مشکل است که مانع افزایش یا ایجاد درآمد برای همه ی مردم جامعه شده است لذا اگر با طرح برنامه های کارساز نتوانیم اشتغال را افزایش دهیم و رونق اقتصادی ایجاد کنیم، اگر نتوانیم منابع را به سمت تولید درست هدایت کنیم و فضای کسب و کار را برای افزایش تولید تسهیل کنیم قطعا به گسترش بیکاری و افزایش فقر دامن زده ایم، اگر به دنبال حمایت از مردم و افزایش رفاه عمومی هستیم علاوه بر حمایت چند جانبه، فوری و بدون بحث و جدل از تولید باید ظرفیت های مالیاتی کشور را با جلوگیری از فرارهای مالیاتی ایجاد کنیم. جلوگیری از قاچاق کالا به کشور و حمایت از تولید برای ساخت کالای با کیفیت که قدرت رقابت در بازارهای منطقه و جهان را داشته باشد نسخه شفابخش علاج درد مزمن فقری است که فشار دردناکی به تن جامعه می آورد، لذا با اهتمام به افزایش ظرفیت های مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیات ثروتمندان و دهک های برخوردار و سفته بازان، جلوگیری از قاچاق و بحث تکمیل زنجیره های تولید در بخش های مختلف صنعت وکشاورزی و به راه اندازی توریسم درمانی با توجه به ظرفیت های عالی درمانی در کشور و همچنین حمایت از طرح های شرکت های دانش بنیان می توانیم سرانه درآمد جامعه را با اشتغالزایی و رونق تولید افزایش دهیم.

آیا مجلس یازدهم امیدوار است که دولت در ماه های باقیمانده از حضور خود بتواند برای رونق اقتصادی یا کاهش فقر و فلاکت درایران اقدامی صورت دهد؟

ما درعین حال که خیلی امیداور نیستیم اما تلاش می کنیم برای افزایش رفاه و ایجاد رضایتمندی در مردم از همین ظرفیت دولت به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم. خوشبختانه دغدغه مجلس یازدهم دغدغه رفع نیازها و مشکلات مردم است از این رو بنای لجبازی و تخریب دولت را نداریم و هرگز کاری نمی کنیم که برای برنامه های توسعه ای و حمایتی دولت از اقتصاد و از مردم مشکلی ایجاد شود، و تعلل و کوتاهی دولت را نیز در انجام امور مفید به فایده برای کشور به هیچ وجه نمی پذیریم.

به نظر شما حمایت هایی که دولت در شکل پرداخت یارانه نقدی به مردم فقیر و طبقه ضعیف جامعه می کند می تواند حلال بخشی از مشکلات اقتصادی مردم باشد؟

خیر به هیچ وجه. چرا که ما باید به مردم ماهی گرفتن را یاد بدهیم نه اینکه برای یکی دو وعده به آنها خوراک برسانیم. دولت باید تولید و اشتغال را درکشور رونق دهد. حمایت های یارانه ای از مردم و دهک های پایین بسیار خوب است اما همانند قرص مسکنی است که فقط یکی دو روز می تواند درد مردم را آرام کند، لذا قبل از اینکه به فکر نسخه پیچی های اینگونه باشیم بهتر است حمایت ها را برای توسعه پایدار و کاهش و رفع فقر دایمی از جامعه بچینیم تا به طور جدی و قاطع مشکل مردم برطرف شود. تا زمانی که اقتصاد راه توسعه و پیشرفت را با تولید بیشتر و با کیفیت پیش نگیرد نمی توان به رفع مشکل فقر و عبوراز این بحران امیدوار بود، لذا تولید، تولید و تولید با کیفیت و با کمیت تنها راهکاری است که دراین مجلس، این دولت و دولت آتی باید بدان توجه شود.

ارسال نظر: