آمریکا برای انجام آزمایش هسته‌ای خود را آماده می‌کند

کدخبر: 2356519

روسیه اعلام کرده است که آمریکا گام‌های غیرسازنده را در ارتباط با پیمان جامع منع آزمایش هسته‌ای برداشته و آماده انجام آزمایش هسته‌ای است.

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای آمریکا را متهم کرد که گام‌های غیرسازنده را در ارتباط با پیمان جامع منع آزمایش هسته‌ای برداشته است.

در این بیانیه وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که آمریکا برای از سرگیری یک آزمایش هسته‌ای احتمالی خود را آماده می‌کند.

مسکو که حدود ۲۰ سال پیش پیمان منع آزمایش هسته‌ای را تصویب کرده، در این بیانیه هشدار داد که توافقات منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای با چالش‌های جدیدی روبرو است.

روسیه در این بیانیه از آمریکا خواسته تا جایگاه و مواضع خود را بازبینی کند و هشدار داد که اوضاع در ارتباط با پیمان منع آزمایش هسته‌ای بدتر شده است.

وزارت خارجه روسیه همچنین از آمریکا خواست تا با تجدیدنظر در مواضع خود، زمینه تبدیل توافق فعلی را به عنوان مهمترین توافق امنیت جهانی به یک چارچوب قانونی بین‌المللی کارآمد و کامل فراهم کند.

این درخواست روسیه در شرایطی مطرح شده که آمریکا پیشتر از پیمان هسته‌ای موشک‌های میانبرد خارج شد و هنوز پیمان جامع منع آزمایش هسته‌ای را به مانند هفت کشور امضا کننده دیگر، تصویب نکرده است.

بیانیه وزارت خارجه روسیه کمتر از یک ماه پس از آن منتشر شده که رسانه‌ها به نقل از اعضای سابق کنگره و مقام‌های پیشین دولت آمریکا اعلام کردند که در دولت دونالد ترامپ پس از وقفه‌ای ۲۸ ساله درباره انجام اولین آزمایش اتمی ایالات متحده بحث و گفت‌وگوهایی صورت گرفته است.

در همین ارتباط نیز روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا در یکی از شماره ماه گذشته خود به نقل از یک مقام ارشد دولتی گفته بود نشان دادن توانایی ایالات متحده به چنین آزمایشی می‌تواند مشوقی برای رسیدن به توافق کنترل تسلیحات با چین و روسیه باشد.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: