ارتباط نامه رهبری به جوانان غربی به تحولاتی که امروز در غرب در حال وقوع است

کدخبر: 2356514

«فیراس النجیم» با اشاره به نامه چند سال پیش رهبر انقلاب به جوانان کشورهای غربی گفت که با توجه به اتفاقاتی که در این کشورها در حال وقوع است، مفاهیم این نامه هر روز واضح‌تر از قبل می‌شود.

«فیراس النجیم»، فعال حقوق بشر در کانادا اظهار داشت که نامه رهبری به جوانان غربی به تحولاتی که امروز در دنیای غرب در حال رخ دادن است بی‌ارتباط نیست.

با وجود گذشت بیش از یک ماه قتل یک سیاهپوست به نام جورج فلوید به دست پلیس آمریکا، اعتراضات ضدنژادپرستی در ایالات متحده و سایر کشورهای جهان همچنان ادامه دارد. برخی این تبعیض سیستماتیک را ناشی از وجود فرهنگ برده داری در ایالات متحده می‌دانند و خواستار مقابله‌ی همه جانبه برای از بین بردن بی‌عدالتی‌های ناشی از آن هستند.

در این میان، دولت ایالات متحده به اتهامات مربوط به نقض حقوق معترضین و نقض حقوق بشر نیز مواجه است.

برای روشن‌تر شدن زوایای این موضوع خبرنگار مهر گفتگویی با «فیراس النجیم» داشته که متن کامل آن در ادامه آمده است:

به نظر شما اعتراضات ایالات متحده در نهایت به کجا ختم می‌شود؟ آیا امیدی برای تغییر رفتار نسبت به افریقایی-امریکایی‌ها دیده می‌شود؟

اعتراضات ادامه پیدا می‌کند و عدالت نیز اجرا نخواهد شد. دولت ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا به هر طریقی صدای اعتراضات را خاموش کند. آنها به خوبی می‌دانند که مجرم هستند و مشکلی سیستماتیک در این کشور وجود دارد.

نژادپرستی، تبعیض، و فساد پلیس از همان ابتدای شکل گیری آمریکا جزو ماهیت سیستمی این رژیم بوده‌اند. به نظرم، این تحولات آغازی بر پایان امپراطوری امریکاست.

از نظر شما چرا ایالات متحده نتوانسته فرهنگ ناشی از سال‌های برده‌داری را نابود کند؟

ایالات متحده این فرهنگ را نابود نکرد زیرا این بخشی از نظام ایالات متحده است. آنهایی که آمدند و این رژیم را بنا کردند، گروهی از جنایتکاران جنگی بودند. آنها با این برنامه آمدند که انسان‌ها را کنترل و تحقیر کرده و تا جای ممکن منابع را برای خود جمع کنند؛ یکی از اقدامات آنها هم برده‌داری بود و طوری رفتار می‌کردند که انگار در حال لطف کردن به برده‌ها هستند. با این حال، بخش اعظمی از این برده‌داری را به خاطر تلاش‌های چهره‌های انقلابی مانند مارتین لوتر کینگ و مالکوم ایکس از دست دادند.

به نظر شما سایر کشورهای دنیا چه کمکی می‌توانند در جهت مقابله با نژادپرستی ساختاری در ایالات متحده ارائه دهند؟

کشورهای دنیا می‌توانند با یکدیگر متحد شده و از مقابله با نژادپرستی و تبعیض حمایت کنند. همه اقشار مردم، از دکتر تا مهندس و از پیر تا جوان باید درباره نژادپرستی و تاثیرش روی جامعه بشری روشنگری کنند. خیلی مهم است که برای مقابله با این فساد در کنار آنها ایستاد و نشان داد که این یک میدان مبارزه جهانی است. همچنین باید منابعی را نیز در اختیار جنبش‌های مربوطه قرار داد.

علیرغم اینکه کشورهای اروپایی معمولاً جزو اولین‌هایی هستند که راجع به نقض حقوق بشر در سراسر دنیا اعتراض می‌کنند، در مورد اتفاقات ایالات متحده سکوت کرده‌اند. دلیل این سکوت چیست؟

این سکوت تأسف بار است اما باید به یاد داشت که این کشورها دست‌نشانده ایالات متحده هستند. آنها از آمریکا پیروی می‌کنند و هر دستوری جانب آمریکا برسد اطاعت می‌شود. آنها در مورد اتفاقات ایالات متحده سکوت کرده‌اند زیرا می‌دانند که رئیس کیست؛ پس مجبورند ساکت بنشینند و فقط نظاره‌گر باشند.

برای نمونه، وقتی از نخست وزیر کانادا جاستین ترودو در مورد تحولات ایالات متحده سوال شد، او به مدت ده ثانیه سکوت کرد و حتی نتوانست پاسخ بدهد. او از عواقبی که رژیم ستمکار ترامپ ممکن است بر آنها تحمیل کند می‌ترسد. همه اینها نشان می‌دهد که این کشورها برای دفاع از حقوق بشر، عدالت، و صلح و امنیت جهانی کار نمی‌کنند.

آیا نامه‌ای که چندین سال قبل رهبر انقلاب اسلامی به جوانان غربی نوشته بودند تأثیری در رویکرد مقابله با نژادپرستی و مشکلات سیستمی دنیای غرب داشته است؟

این نامه بسیار زیباست زیرا آیت‌الله خامنه‌ای تمامی جوانان را خطاب قرار می‌دهند و آنها را بر اساس دین و قومیت و کشور دسته‌بندی نمی‌کنند. مخاطب این نامه تمام مردم و به ویژه جوانان بودند زیرا آنها هستند که بیشترین انرژی را دارند و در حال شکل دادن به بنیان‌های فکری خود هستند.

این نامه اهمیت بسیار بالایی داشت و به نظرم با تحولات اخیر کاملاً مرتبط است زیرا رهبری به جوانان گفته بودند که نباید به حکومت‌های خود اعتماد کنند و باید برای مشترکات و عدالت بجنگند. مفاهیم این نامه روزبه‌روز روشن و روشن‌تر می‌شود. خداوند در حال نمایان ساختن ماهیت پرخاشگر این دولت‌هاست.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: