ربیعی: چندین بار گفتم دولت بنایی بر افزایش گازوئیل ندارد

کدخبر: 2356501

سخنگوی دولت با اشاره به عملیات روانی در کشور خاطر نشان کرد: امروز باید همه نهادهای مدنی در جامعه کنار هم قرار گیریم، وقتی سخن از عملیات روانی مردم به دو نمونه اشاره میکنم. چندین بار گفتم دولت بنایی بر افزایش گازوئیل نداریم، اما باز هم در فضای مجازی مشاهده می کنیم در هفته صدها مطلب بر روان جامعه منتشر می شود.

نشست علی ربیعی سخنگوی دولت با اصحاب رسانه دقایقی پیش آغاز شد.

وی ضمن تبریک ولادت امام رضا (ع) گفت: رییس‌جمهور سخنانی در خصوص هم افزایی و کنار هم بودن قوا مطرح کرد. در اینجا اعلام می‌کنم بنای دولت در همکاری صمیمانه و هم‌افزایی برای پاسخ به مشکلات مردم است.

ربیعی ادامه داد: در کنار کرونا تحریم‌های کاخ سفید و یک وضعیت بی‌سابقه را در این مدت داریم.

چندین بار گفتم دولت بنایی بر افزایش گازوئیل ندارد

ربیعی با اشاره به عملیات روانی در کشور خاطر نشان کرد: امروز باید همه نهادهای مدنی در جامعه کنار هم قرار گیریم، وقتی سخن از عملیات روانی مردم به دو نمونه اشاره میکنم. چندین بار گفتم دولت بنایی بر افزایش گازوئیل نداریم، اما باز هم در فضای مجازی مشاهده می کنیم در هفته صدها مطلب بر روان جامعه منتشر می شود.

وی خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم هوشیاری رسانه ها مسیری است که باید در کنار هم قرار گیریم، بنای دولت همکاری صمیمانه و متواضعانه با همه دستگاه ها و قوا است.

سخنگوی دولت گفت: با فشارهای تحریم، صنعت ما مسیرهای جدیدی در تولید پیدا کردیم و با ممنوع کردن واردات ۲ هزار قلم کالا شرکت های دانش بنیان جدیدی ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: به اذعان کنش‌گران و کارشناسان صنعت، ایران در حال تبدیل شدن به یک کارخانه بزرگ تولیدی است و ما حداقل در فولاد و مس باید به ۱۰ درصد افزایش تولید برسیم. در سال ۹۸ مناسب بود. ۲۶ درصد سرمایه‌گذاری ها در مناطق محروم بوده است. امسال ۲.۲ میلیارد دلار طرح از جمله انتقال آب، تکمیل طرح‌های فولادسازی و افزایش کنسانتره افتتاح می‌شود.

۲.۲ میلیارد دلار طرح در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد

ربیعی با اشاره به اینکه در سال ۹۹، ۲/۲ میلیارد دلار طرح به بهره برداری می رسد، گفت: ایمیدرو کارش را در مناطق محروم شروع کرده و برنامه هایش به ثمر رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه صادرات کشور در زمینه صنعت رشد داشته است، گفت: با طرح‌های دولت در سال ۹۹ چهل هزار ایجاد شغل مستقیم انجام می شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه طبق گزارش وزیر بهداشت، کشور در ساخت واکسن کرونا به موفقیت هایی دست یافته است، افزود: در دارو‌های نو ترکیب به سمت تولید رفتیم.

وی تصریح کرد: ۲۶ درصد سرمایه‌گذاری ها در مناطق محروم بوده است. آمارها نوید ایجاد ۲۰۰ هزار شغل تا ۱۴۰۰ را می‌دهد. تحریم های فعلی کشور با سال ۹۴ قابل مقایسه نیست. برای تشدید فشار تحریمها، شرکت به شرکت را بررسی می کنند و این مسائل مشکلات اقتصادی از جمله تورم ایجاد کرده است. با این وجود برای تامین هزینه‌ها از منابع بانک مرکزی استقراض نکردیم.

ربیعی خاطر نشان کرد: با تشدید تحریم‌ها پیش‌بینی می شد که ابرتورمی مانند ونزوئلا داشته باشیم. بانک مرکزی تلاش برای کنترل نقدینگی دارد و بخش زیادی از تورم ایجاد شده به دلایل افزایش نقدینگی است که ریشه در سیاست‌های غلط سال‌های متمادی دارد.

وضعیت کرونا در خوزستان به ثبات نسبی رسیده است

ربیعی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور گفت: کرونا در خوزستان به ثبات نسبی رسیده اما امکان بازگشت است. در ستاد مقابله با کرونا مطرح شد که مهمترین علت افزایش ابتلا به کرونا، عادی شدن آن است و یکی از علل شیوع آن، پنهان کردن بیماری از طرف بیماران است.

وی خاطرنشان کرد: اردیبهشت متوسط همکاری در مقابله با کرونا به ۸۸ درصد رسیده بود، اما الان ۲۰ درصد کاهش داشته است. از ۱۵ تیرماه استفاده از ماسک در مناطق سرپوشیده قرمز و نارنجی اجباری خواهد بود. تلاش دولت جلوگیری از وارد شدن به موج دوم کروناست. نباید دستاوردهای پرستاران و سختی‌هایی که جامعه متحمل شده است از دست برود. باید به پویش ماسک پیوست.

سخنگوی دولت گفت: توزیع ماسک ارزان قیمت با همکاری شهرداری ها و وزارت صمت انجام خواهد شد. ظرفیت ماسک صنعتی به ۵ میلیون در روز رسیده است. برای تصمیمات منطقه‌ای استانداران می‌توانند تصمیم و به اطلاع ستاد ملی مبارزه با کرونا می رسانند.

ربیعی خاطر نشان کرد: ما درخواست داریم همه به پویش استفاده از ماسک بپیوندند.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال ۹۹، ۴۵۰ میلیون لیتر نفت به روستاهای تا ۲۰ کیلومتر مرزها برای صادرات داده می شود. ۲۰ درصد از ارزش ریالی صادرات نفت به استانهای مرزی، به صورت ۸۰ درصد واریز به حساب خانوارها و صرف ۲۰ درصد برای اشتغال و برنامه های حمایتی خواهد بود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: خوشبختانه تا امروز ۴۱۸۵ تن گندم خریداری شده که ۹۸ درصد از مطالبات گندمکاران و ۶۹ درصد مطالبات کلزا کاران پرداخت شده است.

وی در مورد جدیدترین دارایی‌های دولت برای وارد شدن به بازار سرمایه خاطرنشان کرد: شرایط پذیرش در بورس به یک ماه رسیده است و عرضه بلوکی یک صندلی پالایشگاه تبریز و یک صندلی شرکت سرمایه گذاری امید در آینده و عرضه اولیه هلدینگ سیمانی تامین اجتماعی فردا در بورس صورت می‌گیرد.

ربیعی گفت: بخشی از بازار مسکن مثل بازار ارز شده به طوریکه علیرغم اینکه خریداری هم ندارد اما از لحاظ روانی بالا می‌رود. در حوزه مسکن نیز با چنین پدیده‌ای روبه‌رو بودیم. در راستای رصد و تهیه بانک مسکن الزامی شد که کلیه خرید، فروش، پیش فروش و پیش خریدها در سامانه ثبت و کد رهگیری گرفته شود. این اقدام بسیار کمک می‌کند که آمار و اطلاعات و همچنین افزایش نرخ‌ها به منطق اقتصادی بازگردد.

وی در مورد حمایت از مستاجران گفت: تصمیم گرفتیم قراردادهای مسکونی استیجاری که مدت آنها تا ماه مهر بود در صورت عدم توافق موجر و مستاجر تمدید شود.

حمایت از مستأجران با پرداخت وام

ربیعی گفت: افزایش اجاره‌بها در تهران حداکثر ۲۵ درصد، شهرهای بزرگ ۲۰ و شهرهای کوچک ۱۵ درصد است. ما دنبال حمایت مالی از مستأجران در قالب پرداخت وام هم هستیم.

وی با تاکید بر تکمیل مسکن مهر گفت: تا پایان ۹۹ به سمت اتمام مسکن مهر می رویم. به هیچ وجه، کسی به مسکن‌سازی نقد نداشت، نقد ما به نبود امکانات در برخی طرح های مسکن مهر بود؛ بنای ما تکمیل مسکن مهر بوده است. دولت و شهرداری طرح های مختلفی برای کاهش قیمت مسکن دارند.این هفته در مورد مسکن، حمایت از صنعتی سازی مسکن و همچنین استفاده بیشتر از بستر دولت الکترونیک تصمیات مهمی اتخاذ شد

اقدام قضایی در قبال عدم استفاده از ماسک در دست پیگیری است

سخنگوی دولت در مورد عواقب استفاده نکردن از ماسک بیان داشت: اقدامات قضایی در قبال عدم استفاده از ماسک در ستاد مقابله با کرونا در دست پیگیری است، اما فعلا برخی پاساژها و ادارات اجازه ورود نمی دهند.

وی بیان داشت: خستگی تحمل کرونا باعث هنجارشکنی شده است و به بالای ۸۰ درصد خواهد رسید.

ربیعی در مورد تروریست خواندن ایران توسط آمریکا بیان داشت: دولت آمریکا نه در موقعیت قانونی و نه اخلاقی برای تعیین تروریست است و هیچ مرجع جهانی هم این موقعیت را به آن نداده و خود آنها تروریست هستند که واضح ترین کار تروریستی آن، ترور سردار سرلشکر قاسم سلیمانی است.

وی با اشاره به اینکه جان بولتون از قربانی کردن ملت ایران توسط ترامپ برای تسلیم شدن ایران در جهت خواسته های رییس‌جمهور آمریکا صحبت کرده است، اظهار داشت: ایران بزرگترین دشمن گروهای تروریستی است. ما هزینه زیادی برای مبارزه با تروریسم دادیم و سردار سلیمانی امنیت‌آورترین فرد برای منطقه بود.هدف دولت آمریکا اعمال فشار به مردم با اهداف مختلف است. ما بزرگترین دشمن گروه‌های افراطی در منطقه بودیم و هزینه‌های سنگینی در این خصوص داده‌ایم و اظهارات اخیر مقام‌های آمریکا در راستای تشدید فشار به مردم است.

ربیعی در مورد جمعیت امام علی گفت: در جریان علت بازداشت افراد مربوط به این جمعیت نیستم، اما با صحبتهایی که با وزارت کشور داشتم دستگیری ها مربوط به فرد بوده و ربطی به جمعیت ندارد. سیاست ما حمایت از نهادهای مردمی است و بسته شدن این نهادها تابع سازوکارهای خودش خواهد بود. دولت مددجوها را فراموش نمی‌کند و حامی نهادهای مردمی است.

وی در مورد لایحه همه پرسی دولت خاطر نشان کرد: نظارت استصوابی همواره مورد مناقشه حقوقی و سیاسی بوده است. یک جایی باید این اختلاف تمام می‌شد، برای اینکه نقارها از تفاسیر برداشته شود، لایحه مزبور به کمیته حقوقی دولت رفته و پیرامون آن بحث صورت می‌گیرد.

مالیات بر خانه‌های خالی از ماه آینده عملیاتی می‌شود

وی در مورد چگونگی بستن مالیات بر خانه های خالی، اظهارات داشت: این سامانه راه اندازی شده و از ماه آتی عملیاتی خواهد شد.

ربیعی در مورد منطقه مکران و خط تولید انتقال نفت خام از گوره به جاسک گفت: عملیات اجرایی پروژه های جاسک و افزایش انتقال نفت با این طرح در شرایط تحریم، وجه اقتصادی، ژئوپلتیکی و اجتماعی دارد و در راستای محرومیت‌زدایی است. ۹۵ درصد تجهیزات آن داخلی‌سازی شده است. این پروژه فرصتی برای ایجاد پایانه های صادراتی متنوع است و سرعت انتقال نفت را افزایش و هزینه های آن را کاهش می دهد.

ربیعی در پاسخ به سوال فارس در مورد اینکه یکی از اعضای دولت به تازگی برای استخدام داماد حسن روحانی در پژوهشگاه صنعت نفت نامه زده است و آیا این نامه بر اساس پروتکل‌های اداری و بدون رانت بوده است یا خیر ؟ گفت: من اطلاعی از این موضوع ندارم اما ایشان قبل از ازدواج هم با توجه به رشته تخصصی اش ارتباطی با این مجموعه ها داشته است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: