جرج نادر کیست؟

کدخبر: 2356478

با صدور حکم محکومیت حبس ۱۰ ساله برای جرج نادر که متهم به فساد جنسی شده است، لابی سعودی در آمریکا یکی از مهره های اصلی خود را از دست داد. آیا این رویداد به معنای شکست طرح محمد بن سلمان برای ایجاد تحول در ساختار لابی‌گری سنتی سعودی در آمریکا است؟

چند روزی است که رسانه های بزرگ عربی، اروپایی و آمریکایی از الجزیره گرفته تا یورونیوز و نیویورک تایمز به شدت در حال پوشش ابعاد و نتایج صدور حکم محکومیت ۱۰ ساله برای جرج نادر تاجر لبنانی-آمریکایی و از بازیگران اصلی لابی گری سعودی در آمریکا هستند.

جرج نادر متولد ۱۹۵۹ در لبنان است. وقتی هنوز نوجوان بود همراه خانواده به آمریکا مهاجرت کرد در حالیکه حتی یک کلمه انگلیسی هم صحبت نمی کرد. ولی موفقیت های تحصیلی و حرفه ای و سیاسی اش در ادامه زندگی در آمریکا، نبوغ ذاتی مهاجرین لبنانی در تجارت و سیاست را دوباره به رخ کشید. جرج نادر مسیحی توانست به یکی از اضلاع اصلی لابی گری سعودی در آمریکا تبدیل شود به گونه ای که سفر نخست ترامپ به ریاض را نتیجه رایزنی های او می دانند. البته مسئله ارتباط بین جرج نادر و محمد بن سلمان به پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در آمریکا می رسد. جرج نادر از واسطه های شاخص در تامین مالی کارزار انتخاباتی ترامپ توسط سعودی و امارات بود. وی با پرداخت مبالغ بسیار به شرکت های رسانه ای فعال در شبکه های اجتماعی، به تبلیغ برای ترامپ و تخریب رقبای او می پرداخت.

اوج فعالیت جرج نادر همزمان شد با طرح محمد بن سلمان برای ایجاد تغییراتی در لابی گری سنتی عربستان در آمریکا که پیش از این معمار اصلی آن شاهزاده بندر بن سلطان بود. با ایجاد موسسات رسانه ای و تبلیغی و بنیادهای به اصلاح حقوق بشری و همچنین با تاسیس اندیشکده های وابسته و تزریق مبالغ هنگفت، محمد بن سلمان سعی کرد تا به سرعت از میراث بندر بن سلطان فاصله بگیرد. جرج نادر در این راه کمک شایانی به سیاست های جدید سعودی در آمریکا می کرد. این شخصیت لبنانی-آمریکایی حتی در برنامه ضد قطری بن سلمان نیز مهره موثری بود. وی حتی کنفرانسی را رسما بر علیه دوحه در بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا برگزار کرد.

جرج نادر را همچنین واسطه امارات و سعودی در طرح عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می دانند. این جرج نادر بود که ارتباط شخصی بین محمد بن زاید و محمد بن سلمان با جوئل زامل اسرائیلی-استرالیایی مدیر چندین برند سایبری-جاسوسی صهیونیستی و از جریان سازان اصلی تل آویو در شبکه های اجتماعی را برقرار می کرد. وی همچنین رایزن اصلی شرکت نظامی بلک واتر در نزد شیخ نشین های خلیج فارس بود. عکس هایی که چندی پیش از مزدوران چند ملیتی استخدام شده توسط دولت ابوظبی در رسانه ها درز کرده بود در واقع حاصل همین واسطه گری های جرج نادر بود.

البته جرج نادر علیرغم نبوغش در تجارت و سیاست و لابی گری، یک نقطه ضعف بزرگ هم داشت. فساد اخلاقی و آزار جنسی کودکان در زندگی جرج نادر ننگی همیشگی بوده است که حتی دوستانش نیز به آن معترف بوده اند. این مسئله چندین بار برای نادر محکومیت های قضایی نیز در پی داشته است. در موارد قبلی جرج نادر توانسته بود با پرداخت رشوه و حق السکوت های نجومی، از محکومیت نجات یابد ولی ظاهرا این بار و در ماجرای تجاوز به یک کودک اهل چک، نتوانسته است از پیگرد قضایی بگریزد.

محکومیت ۱۰ ساله حبس برای جرج نادر شاید به معنی پایان کارنامه لابی گری وی در آمریکا باشد. حذف جرج نادر از پشت صحنه سیاسی معادلات کاخ سفید، برای اتحاد وهابی-صهیونیستی البته گران تمام خواهد شد. فروپاشی شبکه لابی گری به رهبری جرج نادر را می توان شکستی دیگر در سیاستهای افراطی و عجولانه شاهزاده جوان سعودی دانست که از این پس باید به فکر همان مهره های با ثبات دیپلمات های کارکشته ای چون بندر بن سلطان باشد. هرچند ظاهرا تصویر سیاهی که از سعودی ها در بین سیاستمردان معتدل آمریکایی و مردم این کشور ایجاد شده دیگر به حالتی غیر قابل برگشت تبدیل شده است و تضعیف موقعیت ترامپ در آمریکا و عدم موفقیت احتمالی وی در انتخابات ۲۰۲۰، شکست نهایی طرح لابی گری محمد بن سلمان در آمریکا را به بار خواهد آورد.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: