تهدید پکن علیه واشنگتن، صدای پامپئو را درآورد

کدخبر: 2356471

تهدید چین به اقدام تلافی‌جویانه این کشور علیه آمریکا در قبال اعمال محدودیت‌ها برای صدور روادید برای اتباع چینی، واکنش وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ را به دنبال داشت.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا که در هفته‌های اخیر بارها مواضع تندی علیه چین گرفته است، این بار از تهدید پکن برای اقدام تلافی‌جویانه ضد واشنگتن در قبال اعمال محدودیت‌های صدور روادید برآشفته است.

این مقام ارشد آمریکایی در پیامی توییتری نوشت: «تهدیدات حزب کمونیست چین برای محدود کردن صدور روادید برای شهروندان آمریکایی، تازه‌ترین مثال از امتناع پکن از پذیرش مسئولیت در قبال نقض تعهدش نسبت به مردم هنگ‌کنگ است. چنین اقداماتی مانع ما برای پاسخ گفتن (به چین) نخواهد شد».

پیام توییتری پامپئو ساعاتی پس از آن منتشر شد که او در یک پیام توییتری دیگر خبر داده بود، این کشور صادرات تجهیزات دفاعی و فناوری‌های حساس به هنگ‌کنگ را متوقف می‌کند (جزئیات بیشتر).

مقام‌های آمریکایی به بهانه تصویب «قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ» در کنگره ملی خلق چین، پکن را به نقض تعهداتش در قبال هنگ‌کنگ و تضعیف خودمختاری آن متهم کرده‌اند و پامپئو هم پیشتر از اعمال محدودیت‌های صدور روادید برای برخی مقام‌های سابق و کنونی چین خبر داده بود.

به دنبال اعلام اعمال محدودیت صدور روادید برای مقام‌های چینی، «ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن تاکید بر لزوم توقف دخالت واشنگتن در امور داخلی چین و هنگ‌کنگ هشدار داد که اگر آمریکا به این اقدامات ادامه دهد، چین با اقدامات متقابل شدیدی واکنش نشان خواهد داد.

لیجیان همچنین اعلام کرد که وزارت خارجه چین با توجه به رفتار ناشایست (مقامات آمریکا) در رابطه با هنگ‌کنگ محدودیت‌های صدور ویزا را علیه اشخاص آمریکایی تحمیل خواهد کرد.

هنگ‌کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره بریتانیا بود اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست. این منطقه، دارای بیش از ۷ میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به شمار می‌رود.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: