واکنش فعالان اصلاح‌طلب به نامه موسوی خوئینی‌ها

کدخبر: 2356461

فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به نامه فرافکنانه موسوی خوئینی‌ها تاکید کردند: او کار بسیار غلطی انجام داد.

اعتراض‌ها به نامه سرگشاده محمد موسوی خوئینی‌ها خطاب به رهبر معظم انقلاب همچنان ادامه دارد. نکته قابل توجه اینجاست که فعالین اصلاح‌طلب نیز به معترضان به این نامه پیوسته‌اند. در همین رابطه، محمد هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: نامه موسوی خوئینی‌ها خلاف وحدت و انسجام ملی است و مناسب شرایط کنونی کشور نبود و او کار بسیار غلطی انجام داد.

هاشمی افزود: اگر افتخاری در نظام جمهوری اسلامی است، متعلق به همه هست و اگر هم مشکلی وجود دارد باید همه با هم تلاش کنیم تا مشکلات حل شوند، نه اینکه خود را بی‌گناه جلوه دهیم و مشکلات را به گردن دیگری بیندازیم.

وی با بیان این مطلب که نامه اخیر موسوی خوئینی‌ها و واکنش‌ها به این نامه فضا را برای دخالت و سوءاستفاده دشمنان نظام فراهم می‌کند، یادآور شد: این‌گونه اقدامات مردم را مأیوس و دشمنان را شاد می‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی دستاوردهای بسیاری داشته و نباید کاری کرد که این دستاوردها نادیده گرفته شود.

به گفته این فعال سیاسی اصلاح‌طلب؛ مسئولان باید مراقب باشند تا ‌اشتباهی که موسوی خوئینی‌ها انجام داده است را تکرار نکنند و نیز باید حواسشان باشد تا کار غلط را از مسیر غلط جواب ندهند.

اقدام رادیکالی و بی‌ثمر

همچنین محمد قوچانی عضو شورای مرکزی کارگزاران در سرمقاله دیروز روزنامه سازندگی با مرور تاریخچه طیف «چپ» اصلاح‌طلبان به ریاست محمد موسوی خوئینی‌ها به بهانه نامه چند روز پیش وی به رهبر معظم انقلاب، خطر احیای «رادیکالیسم» در جبهه اصلاح‌طلبان را گوشزد کرد و آن را پروژه‌ای دانست که از دو سال پیش توسط علیرضا علوی‌تبار، کارشناس سابق مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری آغاز شد و امروز به نامه سرگشاده موسوی خوئینی‌ها رسید.

قوچانی در بخشی از این یادداشت مفصل نوشت: اختلاف میان چپ رادیکال و راست رادیکال مدرن در جبهه اصلاحات، اختلاف تاکتیکی و حتی راهبردی نیست؛ اختلاف گفتمانی است که در بیرون از لایه تشکیلاتی و سیاسی این جبهه قابل ردیابی است.

سردبیر سازندگی ضمن انتقاد از نامه موسوی خوئینی‌ها به رهبر انقلاب تاکید کرد: گفت‌وگوی انتقادی علنی بیش از آنکه برای دستیابی به یک نتیجه ملی باشد در خوشبینانه‌ترین صورت یک اقدام شخصی و در رادیکال‌ترین صورت یک اقدام تشکیلاتی برای مرزبندی است، مرزبندی درون جبهه‌ای با دیگر اصلاح‌طلبان و مرزبندی بیرون جبهه‌ای با حاکمیت در شرایطی که اصلاحات در بدترین شرایط تاریخی خود به سر می‌برد.

وی تصریح کرد: عبور از اصلاحات به نام اصلاحات بدترین اتفاقی است که ممکن است در جبهه اصلاحات رخ دهد.

در روزهای گذشته مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز درباره نامه اخیر موسوی خوئینی‌ها گفت که نامه خوئینی‌ها، تصمیم و نظر شخصی او بوده و هیچ ارتباطی به مجمع روحانیون مبارز ندارد.

انصاری تصریح کرد: بنده این نامه را در فضای مجازی خواندم و آنچه در این نامه نگاشته شده، نظر شخصی او بوده است.

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در واکنش به نامه مذکور گفته بود: هنر موسوی‌ خوئینی‌ها این است که هر چند وقت یک بار انگشت اتهام را به سمت یکی از شخصیت‌های نظام نشانه می‌گیرد و روزی علیه آقای هاشمی سخن می‌گوید و روز دیگر خطاب به رهبری مشکلات را گوشزد می‌کند، در صورتی که اگر قرار باشد در دادگاهی متهمان به وجود آمدن وضع کنونی احضار شوند، نخستین فردی که باید در آن دادگاه حاضر و محاکمه شود، خود آقای موسوی خوئینی‌هاست.

فرافکنی بانیان وضع موجود

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس ‌اول مجلس شورای اسلامی در واکنش به نامه موسوی خوئینی‌ها به رهبر معظم انقلاب در مطلبی نوشت: این افراد به دلیل عدم بلوغ و تقوای سیاسی و بی‌کفایتی و خوی ‌اشرافیگری و زاویه با انقلاب و افکار امام راحل (ره)، برای همیشه منزوی و به حاشیه رفته و خواهند رفت و ملت بابصیرت ما از کوچک تا بزرگ آن‌قدر بالغ و فهیم هستند که فریب این بازی‌های سیاسی را نخورند و مسبوق به سوابق آنها در تاریخ انقلاب پاسخ آنها را داده و خواهند داد.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه نوشت: بنده سعی خواهم کرد خیلی به این عوام‌فریبی‌ها که (با هدف ساختن حاشیه امن برای مسببین وضعیت فعلی و فشار برای مذاکره با آمریکا) از سوی تشنگان سازش با آمریکا صورت می‌گیرد، توجه نکنم و نپردازم و در جایگاه خدمت به ملت شریف ایران و تعهد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خاصه در مجلس انقلابی و جهادی و کارآمد یازدهم، با مأموریت اولویت به مشکل و معضل اقتصاد و فرهنگ و تقنین و نظارت، در سایه رهبری، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که رهبری‌های حکیمانه معظم‌له در فراز و نشیب‌های سه دهه گذشته سیاستمداران شهیر و تیزبین در جهان و حتی دشمنان اسلام و انقلاب را وادار به اعتراف و تعریف و تمجید کرده، خدمت خالصانه و متواضعانه به نظام و کشور و ملت شریف و بزرگوار ایران را، با درس از «مکتب حاج قاسم عزیز» تا کسب رضایت امام و شهدا و ولی عصر(عج) سرلوحه قرار دهم.

نامه دفتر تحکیم وحدت به موسوی خوئینی‌ها؛ باید قبل از این نامه، دو نامه دیگر می‌نوشتید

دفتر تحکیم وحدت در نامه‌ای نوشت: «آقای خوئینی‌ها هیچکس به اندازه این اتحادیه از کرده‌های شما در ۴۰ سال اخیر باخبر نیست، حال که بر روی سن رفته اید خود نیز باید پاسخگوی وضعیتی که شما و دولت‌تان مردم را به آن دچار کرده‌اید؛ باشید.»

دفتر تحکیم وحدت خطاب به موسوی خوئینی‌ها تأکید کرد: «جناب خوئینی‌ها! اگر درخصوص شرایط کشور واقعا نیت خیرخواهانه‌ای داشتید باید قبل از این نامه، دو نامه دیگر می‌نوشتید اول خطاب به خود و هم قطارانتان در مجمع روحانیون و حزب اتحاد ملت و کارگزاران سازندگی و... و می‌گفتید حالا وقت آن است که به خاطر فریب مردم در این سالها خاضعانه عذرخواهی کنیم و دوم خطاب به جناب روحانی و از ایشان می‌خواستید هر چه سریع‌تر استعفا دهند که هر روز ماندنش در دستگاه اجرایی مضر به حال کشور است.»

«روزنامه کیهان»

ارسال نظر: