انتخاب دشوار مردم آمریکا؛ بایدنِ بی رمق در مقابل ترامپِ ضعیف

کدخبر: 2356401

روزنامه انگلیسی با توجه به سه بحران بزرگی که آمریکا با آن مواجه است، فقدان حس همدردی و درک شرایط در ترامپ را به دلیل خودمشغولی، نقطه ضعف وی در انتخابات پیش‌رو دانست.

نگاهی بی‌طرفانه نشان می‌دهد انتخاب سختی پیش‌روی آمریکایی‌ها در ماه نوامبر قرار دارد. سوم نوامبر مردم آمریکا با میانگین سنی ۳۸ و تنوع قومی و نژادی بالا باید یکی از دو مرد سفیدپوستی که هر دو در دهه ۷۰ زندگی خود قرار دارند را انتخاب کنند تا در ۴ سال آینده کشورشان را هدایت کند.

اگر یکی از نامزدها جوانتر بود-مثل «بیل کلینتون» در مقابل «جورج اچ دبلیو بوش» در سال ۱۹۹۲-شاید وضع فرق می‌کرد. اما از آنجایی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی و «جو بایدن» رقیب دموکراتش هر دو مسن هستند، از این نظر شرایط یکسانی دارند. اگر بایدن ۷۸ ساله پیروز انتخابات شود، پیرترین رئیس‌جمهوری خواهد شد که تاکنون در آمریکا به قدرت رسیده است و به این ترتیب رکورد ترامپ که در سال ۲۰۱۷ با ۷۰ سال سن به ریاست‌جمهوری رسید شکسته خواهد شد.

با داغ شدن رقابت‌های انتخاباتی، هر دو نامزد با سوالاتی درباره وضع سلامت خود مواجه خواهند شد. بایدن در سال ۱۹۸۸ دو بار دچار عارضه آنوریسم یا رگ‌برآمدگی مغزی شد و خوش‌شانس بود که توانست بدون عوارض و آسیب بعدی این بیماری را پشت سر بگذارد. در گزارش‌های جدید هم خبرهایی درباره ناپایداری جسمی ترامپ منتشر شده و «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا او را چاق توصیف می‌کند.

اما مسئله مهمتر از سن، توانایی یک نامزد در به هیجان آوردن رای‌دهندگان است. بایدن هنوز توانایی خود را در برانگیختن احساسات رای‌دهندگان نشان نداده است. همه‌گیری کرونا در آمریکا و تغییر روند رقابت‌های انتخاباتی او را از نگاه و نظر مردم دور نگه داشته و احتمال گاف دادن وی را هم کمتر کرده است. در خصوص ترامپ، وی در تجمع‌های انتخاباتی پر انرژی و قوی ظاهر می‌شود. اما در مورد آخر در شهر «تالسا» در ایالت اکلاهاما وقتی که فقط طرفداران پروپاقرص او حاضر شدند و استقبال زیادی از این تجمع نشد، تصاویر خسته و فرسوده وی منتشر شد.

به گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، تاثیر مسائل شخصی مثل این موارد را نباید در نتیجه انتخابات دست‌کم گرفت. به طور مثال بوش پدر در ۶۷ سالگی در یک ضیافت در توکیو روی پای نخست‌وزیر ژاپن استفراغ کرد و بعد مقابل دوربین‌های تلویزیونی غش کرد. وی که شدیداً به دلیل این اتفاق مورد تمسخر قرار گرفت، در انتخابات اواخر آن سال شکست خورد.

اکنون اما شرایط سیاسی و نه شخصی بر فضای انتخاباتی آمریکا حاکم است و نظرسنجی‌ها برای ترامپ نتایج خوبی را ثبت نمی‌کنند. اخیراً سایت خبری و نظرسنجی «ریل ‌کلیر پالیتیکس» از پیشتازی ۱۰ درصدی بایدن حکایت داشت. خبر بدتر برای ترامپ عقب‌افتادگی او با فاصله از بایدن در ایالت‌های کلیدی مثل پنسیلوانیا و فلوریدا است که نتیجه کالج انتخاباتی را مشخص می‌کنند.

همه‌گیری مرگبار کرونا در آمریکا، سقوط اقتصادی و اعتراضات ضد نژادپرستی، سه بحرانی هستند که شرایط را برای ترامپ که این سال را خوب شروع کرده بودند، سخت کرده‌اند. بر اساس نظرسنجی «نیوروک تایمز/سیینا کالج»، ترامپ تنها تایید ۴۱ درصدی آمریکایی‌ها در خصوص عملکردش در مقابله با کرونا را دارد و در خصوص واکنش وی به اعتراضات سراسری اخیر به قتل نژادپرستانه «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی هم ۳۱ درصد از عملکرد وی حمایت کردند.

این بحران‌ها می‌توانند محبوبیت هر رئیس‌جمهوری را تحت الشعاع قرار دهند اما به باور مفسران، ترامپ به دلیل عدم درک روحیه ملی وضعیت را خراب‌تر کرده است. زندگی آمریکایی‌های زیادی در بحران است اما ترامپ که غرق مسائل خود است، این شرایط را نمی‌بیند. این کمبود حس همدلی می‌تواند او را به زیر بکشد.

اغلب رای‌دهندگان سفیدپوست معتقدند وی در قبال مسئله نژاد خیلی تهاجمی و در قبال اشتغال بسیار منفعل عمل کرده است.

در حالی که ترامپ در حال از دست دادن حمایت‌هاست، بایدن حمایت ۹۳ درصدی کسانی را که در انتخابات ۲۰۱۶ از «هیلاری کلینتون» حمایت کردند، به دست آورده است. همچنین نظرسنجی‌ها نشان داده حامیان «برنی سندرز» و «الیزابت وارن» چپ‌گرا در حال تمایل به سمت بایدن میانه‌رو هستند. او همچنین در میان رای‌دهندگان ۶۵ سال به بالا نسبت به ترامپ از حمایت بیشتری برخوردار است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: