چند نکته و مسئولیت حوزه هنری

کدخبر: 2356305

از کشمیر و نیجریه تا بوسنی و یمن. از ونزوئلا و هرات تا بحرین و غزه. هنر انقلاب را به سرحدّات انقلاب اسلامی برسانید.

نسیم آنلاین : جمعی از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در قالب نامه‌‌ای انتصاب محمدمهدی دادمان به ریاست حوزه هنری را تبریک گفتند. متن این نامه بدین شرح است:

سلام برادر

تسلیت و تبریک می گوییم مسئولیت جدید را.

در یکی از حساس ترین دوران عالم، فرماندهی یکی از مهم ترین سنگرهای حق علیه باطل، به شما سپرده شده. اینجا، هر قدم درست، هزاران تبریک دارد و ذخیره آخرت است و هر قدم لرزان و کج هزاران تسلیت.

انشاالله پر توان و پر انگیزه کار را دست گرفته و پیش بروید. به رسم برادری و با شوق، نکاتی را هدیه می کنیم. باشد که به کار آید.

۱. حوزه هنری انقلاب اسلامی باید در خط مقدم درگیری باشد.

شناختِ خط مقدم درگیری، حاصلِ تحلیلِ به روز و درست از زمانه، امکانات، و ضرورت هاست. این تحلیل، نیازمندِ ارتباط مستمر و واقعی با بدنه اندیشه ایِ جبهه انقلاب، حضور در میان مردم، درک ملموس از اجتماع و اعتماد به نفس است. حوزه هنری را به حوزه تعامل و تعاطی اندیشه، هنر، رسانه و فرهنگ عمومی مبدل سازید.

2. نیرو ساختن مهم تر از کار ساختن است.

نیروی معتقد و خُلّص ساختن و به کار گماردن، مهم ترین نشانه های اعتماد به نفس و مرعوب نبودن است‌. حوزه هنری می تواند سرچشمه جوشان هنرمندِ انقلاب اسلامی باشد.

3. حوزه هنری انقلاب اسلامی با وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان های مشابه متفاوت است.

حوزه مهم ترین بازوی حاکمیت برای تولید، توزیع و تربیت اختصاصی نیرو برای هنر انقلاب است. نکند به هوای جذب روشنفکرها و خنثی ها، ماموریت اختصاصی حوزه به حاشیه برود.

4. فرم و محتوا هر دو مهم اند.

برای حوزه هنری، اگر موعد انتخاب بود، ساختن کارِ خوش مغز با فرمِ متوسط، اولی تر است از ساختن کار خوش فرم اما میان مایه. از ترسِ سرعت قطار، ریل را جا به جا نکنید، به ترکستان می روید.

5. کار خوب نکنید! منابع و امکانات، بسیار محدود است و زمان، بسیار تنگ. مهم ترین وظیفه، اولویت شناسی است. انتخاب خوبترها از میان خوب ها؛ انتخاب اولویت ها از میان خوبترها. انتخاب فوریت ها از میان اولویت ها.

6. سازمان شما، پر از مشهورات و عرفیّات است - صورت های فرم یافته مقصدها و مقصودها - در این مشهورات و عرفیّات غرق نشوید. آنچه به مقصد و مقصودتان نمی خورد را به دیوار بزنید.

7. شکست بخورید ولی بلاتکلیف نباشید!

عملیات های ما مقصد ندارد. اهداف عملیاتی ندارد. نه مقصد و هدفِ کیفی، و نه کمّی. سال اول مسئولیت قرار است کجا باشید؟ چند هنرمند تربیت شده؟ چند کتاب؟ چقدر فروش؟ چند فیلم؟ با چه اولویتی؟ در چه موضوعی؟ و .... قرار است دقیقا به کجا برسیم؟

وقتی هدف و مقصد، عینی و قابل راستی آزمایی نیست، یعنی نمی دانیم بردیم یا باختیم! آخرش با یک سعیکم مشکور، سر و ته ده سال مسئولیت، هم می آید.

حداقل شکست بخورید، ولی بلاتکلیف نباشید؛ انشاالله که پیروزید.

شکست می تواند پله پیروزی باشد ولی بلاتکلیفی هیچ نیست، کُما است!

8. خود را بشناسید. سرمایه شما به میزان بودجه شما مربوط نیست، به امکان ها و داشته های شما است. آیا به درستی می دانید حوزه هنری انقلاب اسلامی چه ظرفیت های انسانی، هویتی، تاریخی، اعتباری، راهبردی، مالی و زیرساختی دارد؟

9. از کشمیر و نیجریه تا بوسنی و یمن. از ونزوئلا و هرات تا بحرین و غزه. هنر انقلاب را به سرحدّات انقلاب اسلامی برسانید.

به امید موفقیت و آرزوی عاقبت به خیری.

روح الله رشیدی، داود مرادیان، سید محمدجواد میری، محسن اسلام زاده، مسعود ملکی، محمد نیکدل، عباس هادیان، محمدحسین بزرگی، محمدرضا شهبازی، مقداد اموری، حسین شیرعلی، سجاد اسلامیان، اسماعیل هاشم آبادی، علی اصغر مرتضایی راد، سیدحامد ترابی، سیدرسول منفرد، محمدمهدی شیخ صراف، حجت غیب الله زاده، سحر دانشور، محمدمهدی رحیمی، امیرحسین کریمی، رضا حاتمی وفا، حامد بامروت نژاد

ارسال نظر: