فواد ایزدی در گفت‌وگو با نسیم آنلاین:

توقف اجرای پروتکل الحاقی قانون است اما دولت اجرا نمی‌کند

کدخبر: 2356236

فواد ایزدی استاد مطالعات آمریکا دانشگاه تهران با بیان اینکه توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی اقدامی مثبتی است اما کافی نیست گفت: ایران باید از NPT خارج شود چرا که تا به امروز حضور در این معاهد جز ضرر و دردسر چیز دیگری برای ایران نداشته است.

نسیم آنلاین: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در اقدامی ضد ایرانی و با پیشنهاد سه کشور اروپایی حاضر در برجام فطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کرد. این قطعنامه که با استناد به ادعاهای و جاسوسی‌های مقامات اسرائیلی از مراکز هسته‌ای ایران صادر شد مدعی است که ایران اجازه بازرسی از دو سایت خود که در این اسناد آمده را نداده است. در مقابل ایران معتقد است نمی‌تواند به درخواست‌هایی که بر مبنای اقدامات غیرقانونی و جاسوسی صورت می‌گیرد جواب مثبت دهد و این امر شروع مسیری غیرقانونی در اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. نکته جالب توجه در قطعنامه اخیر شورای حکام استناد یک نهاد فنی و تخصصی به ادعاهای سیاسی است که باعث می‌شود این نهاد بین‌المللی اعتبار خود را از دست دهد.

اما همه همکاری‌های ایران با آژانس و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و بازرسی‌ و نظارت‌های بی‌سابقه از تاسیسات و اقدام ایران منجر به توقف اقدامات ضد ایرانی شورای حکام نشده است. همین امر باعث شده طیفی از کارشناسان در ایران لزوم توقف اجرای این پروتکل و حتی خروج از NPTرا مطرح کنند. فواد ایزدی یکی از این کارشناسان است.

توقف اجرای پروتکل الحاقی قانون است اما دولت اجرا نمی‌کند

ایزدی در گفت و گو با نسیم آنلاین با بیان اینکه توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مبتنی بر قانون اقدامات متناظر ایران در برجام که در مجلس تصویب شده قانون است اما دولت اجرا نمی‌کند گفت: در قانون اقدامات متناظر که مصوبه مجلس است این نکته پیش بینی شده که اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد باید یکسری اقداماتی هم ایران انجام دهد. از جمله این اقدامات عدم اجرا پروتکل الحاقی است اما چون دولت این قانون را اجرا نکرده است نمایندگان مجبور هستند مدام بیانیه و تذکر بدهند و این مسئله را پیگیری کنند. وی افزود:این عدم اجرای قانون باعث شده که نمایندگان دوباره در این زمینه طرحی را مطرح کنند.اگر دولت کار خود را درست انجام می‌داد نیازی به این طرح نبود. اما چون دولت روحانی کم کاری کرده مجلس دوباره در این زمینه طرح داده و یادآوری کرده که با این وضع ایران نباید پروتکل الحاقی را امضا کند.

ایران باید از NPTخارج شود وی با بیان اینکه طرح مجلس در زمینه الزام دولت به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی اقدام مثبتی است اما کافی نیست، گفت:به نظر من خواست خروج ایران از «ان پی تی» هم باید با توجه به اقدامات آمریکا و اروپا در ایران شروع شود و مقامات ایرانی باید در این زمینه هم اقدام کنند.

استاد مطالعات آمریکا دانشگاه تهران در پاسخ به برخی ادعاها در مورد عواقب خروچ از NPT هم بیان داشت: زمانی که گفته می‌شود «ان پی تی» به درد ما نمی‌خورد و مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده برخی می‌گویند که وقتی شما از «ان پی تی» خارج شوید به این معنا است که می‌خواهید بمب اتمی بسازید اما این حرف درستی نیست شما می‌توانید از ان پی تی هم خارج شوید اما همکاری و نظارت‌های آژانس را هم ادامه بدهید با این تفاوت که این دفعه چون آژانس می‌داند که شما عضو ان پی تی نیستید و تعهدی ندارید در رفتارهای خود بیشتر دقت می‌کند. ایزدی ادامه داد: حدود 60 سالی که ایران عضو معاهده ان پی تی شده این معاهده غیر از دردسر برای ایران نکته دیگری نداشته است. با اینکه اسرائیل در حال حاضر بمب اتمی دارد اما آژانس با دولت جعلی کاری ندارد. اما نکته اینجاست که و قتی آژانس با این سوال مواجه می‌شود که چرا کاری با اسرائیل ندارید مطرح می کند که آن‌ها ان پی تی را امضا نکردند شما هم می خواستید امضا نمی‌کردید. بنابراین امضای این توافق نامه کمکی به کشور نکرده و فقط بستری برای بهانه تراشی و ایجاد مزاحمت علیه کشورمان شده است.

اروپایی‌ها به برجام علاقه‌مند هستند این استاد دانشگاه در تحلیل رویکرد اروپایی هم بیان داشت: اروپایی‌ها علاقه‌مند به برجام هستند منتها برجامی که فقط ایران اجرا کند و اگر آمریکا اچرا نکند مشکلی ندارند و خود اروپایی ها هم که در عمل اجرا نمی‌کنند و حرف‌هایی هم هر از چند گاهی می‌زنند که آبروی خودشان را حفظ کنند تا به عنوان سگ دست آموز آمریکا در دنیا شناخته نشوند. وی ادامه داد: کارکرد اروپا در چند سال گذشته این بوده که ایران را در برجام نگه دارد برجامی که فقط ایران اجرا می‌کند و عده‌ای در داخل کشور هم با اروپا ها رودروایسی دارند و هر چقد هم اروپایی در سالیان گذشته بد عمل کردند در ایران نگاه همراهی با اروپا وجود دارد.

روحانی نگاه ناموسی به برجام دارد وی با بیان اینکه دولت روحانی نگاه ناموسی به برجام دارد گفت: چون برجام ماحصل عملکرد دولت بوده و افرادی که برجام را مدیریت کردند در مسئولیت های ارشد کشور هستند بنابراین عملا نمی تواند این مسیر را عوض کند که اگر این مسیر را عوض کنند این سوال مطرح می شود که شما چگونه در حالی که عده ای وضعیت امروز برجام را پیش بینی می کردند تحلیل درستی نداشتید و اگر تجلیل درست داشتید چرا اینقدر برجام را بزرگ کردید و کشور را معطل کردید و انتظارات جامعه را بالا بردید. بنابراین چاره ای جز این امر ندارند که این یک سال را هم کج دار و مریز ادامه دهند تا دوره این دولت تمام شود.

صحبت در مورد مذاکره باید ممنوع شود این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی برای عبور از کارزار فشار حداکثری چه باید کرد هم گفت: یک سری کارها را نباید کرد. در مورد مذاکره نباید صحبت کرد چون آمریکا سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفته که این سیاست شکست خورده است چون جمهوری اسلامی هنوز سرجای خود هست البته این به معنی عدم بروز مشکلات اقتصادی نیست اما هدف سباست فشار حداکثری سرنگونی جمهوری اسلامی و گرفتن امتیاز بیشتر بود و این اهداف محقق نشده است. بنابراین طراحان این سیاست تحت فشار هستند و صحبت از مذاکره به این سیاست قوت می‌بخشد.

ایزدی صحبت از مذاکره را ضربه زدن به کشور دانست و بیان کرد:آمریکایی ها وقتی امادگی امتیاز دادن داشته باشند می‌دانند چه کنند و فعلا این آمادگی را ندارند. بنابراین این درک را باید در کشور ایجاد کنیم که رابطه ایران و آمریکا درست شدنی نیست. وقتی این درک را در جامعه ایجاد کردیم مسئولان باید با اتکا به توانمندی های داخلی به دنبال حل مشکلان کشور بروند.

ارسال نظر: