پکن به اظهارات مقام آمریکایی در مورد لبنان واکنش نشان داد

کدخبر: 2356206

سفارت چین در لبنان در واکنش به اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، پکن در همکاری مالی با کشورهای در حال توسعه به حاکمیت همه آنها و قواعد بین‌المللی احترام می‌گذارد و هیچ شرط سیاسی برای ارائه وام‌ قائل نمی‌شود.

اظهارات «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک که چرخش لبنان به سوی شرق را «شوکه کننده» خواند و اتهاماتی به چین وارد کرد، واکنش پکن را به دنبال داشت.

بر اساس گزارش وبگاه «العهد»، سفارت چین در لبنان در واکنش به این اظهارات، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: دیدیم که اخیرا دیوید شنکر درباره چندین مسأله از جمله همکاری میان چین و لبنان و دیگر کشورها اتهامات باطلی علیه چین مطرح کرده است.

این سفارتخانه اعلام کرد، چین و لبنان مدتی طولانی است که بر اساس مساوات و منافع متقابل به همکاری عملی روی آورده‌اند و دولت‌های متوالی در لبنان مواضع مثبتی در همکاری با چین داشته‌اند.

سفارت چین ادامه داد، در سال‌های اخیر طرف چینی آنچه که در وسعش بوده به لبنان کمک کرده که شامل کمک انسانی و اجرای پروژه‌های دیگر با همکاری یونیسف و برنامه جهانی غذا بوده است.

در این بیانیه تأکید شده، از زمان شیوع بیماری کرونا در لبنان، چین کمک‌های پزشکی نیز به لبنان داشته که شامل بیش از یک میلیون و ۲۰ هزار ماسک، ۲۰ هزار گان، سه هزار تست پی‌سی‌آر، سه هزار عینک مخصوص و بیش از ده هزار تب سنج بوده است، علاوه اینکه ۵۰ میلیون دلار به سازمان بهداشت جهان برای حمایت از تلاش‌های جهانی جهت مقابله با کرونا داده است.

چین تأکید کرد که در همکاری مالی با کشورهای در حال توسعه به حاکمیت همه آنها و نیز قواعد بین‌المللی احترام می‌گذارد و هیچ شرط سیاسی برای وام‌هایی که می‌دهد، قائل نمی‌شود.

شنکر معاون وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه اخیر خود مدعی شده بود: بیایید به عنوان یک مثال، نگاهی به جیبوتی بیاندازیم. چین چیزی جز تله و وام‌های بالا و قراردادهای غیرشفاف سرمایه‌گذاری، کاری نکرد و همه ما می‌بینیم که چین چگونه از هر کشوری که نتواند وام‌های خود را پرداخت کند، چه استفاده‌ای برای سیطره بر آن می‌کند. در برخی موارد حتی بنادری از آن کشور را به مدت 99 سال تحت اختیار خود می‌گیرد...این کشور در موضوع ویروس کرونا نیز در قبال جهانیان غیرشفاف عمل می‌کند..این چیزی است که چین ارائه می‌کند».

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: