تاجگردون؛ از تایید یا رد اعتبارنامه تا دست‌کاری بودجه به نفع نجومی‌خواران

کدخبر: 2356194

در حالی که در دست‌کاری متن لایحه بودجه 99 به نفع نجومی‌خواران انگشت اتهام به سوی تاجگردون است اما کمیسیون تحقیق، اعتبارنامه تاجگردون را تایید و تصمیم نهایی را به رای نمایندگان در صحن علنی مجلس منوط کرده است.

نسیم آنلاین ؛ حمیدرضا اکبری: در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ‌در فروردین ماه امسال عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور ضمن قرائت گزارش این دیوان درباره تفریغ بودجه سال ۹۷ گفت: در بررسی حقوق‌های نجومی ‌در سال ۹۷ و پس از بررسی دیوان محاسبات، مشخص شد که یکی از مدیران دولتی، ۵۳ میلیون تومان حقوق دریافت کرده که بالاترین نجومی‌بگیر بوده است . طبق گزارش تفریغ بودجه، خالص دریافتی ۲۴۱ نفر از مدیران دستگاه‌های اجرایی از سقف قانونی بیشتر بوده است و اصطلاحا حقوق نجومی ‌داشته‌اند. در مجموع اضافه دریافتی این مدیران ۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اعلام شده است . مسئله حقوق‌های نجومی ‌از خرداد ماه 95 تاکنون در رسانه‌ها مطرح می‌شود. ابعاد این موضوع دامن‌گیر افراد مختلفی از جمله حسین فریدون، برادر رئیس جمهور ایران نیز شد. پس از آن حسن روحانی دستور پیگیری و رسیدگی هرچه سریع‌تر به این حقوق‌ها را صادر کرد. دستور رئیس جمهور در حد همان دستور باقی ماند زیرا پس از آن عملا اتفاق خاصی رخ نداد و هنگامی که حقوق نجومی ‌صفدر حسینی افشا شد، نوبخت سخنگوی دولت وقت، حسینی را ذخیره انقلاب خواند.

تایید یا رد اعتبارنامه تاجگردون در مجلس؟

احمد توکلی رئیس هیات‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به اعضای کمیسیون تحقیق مجلس ضمن شرح برخی اسناد مربوط به غلامرضا تاجگردون از آنان خواسته بود تا به اعتبارنامه این منتخب در مجلس یازدهم رأی ندهند. او در این نامه به شرح برخی از اتهامات تاجگردون پرداخته است. برای مثال یکی از اتهاماتی که توکلی ذکر می‌کند جعلی بودن مدرک دکتری تاجگردون است. در این نامه نوشته شده است:

«تاجگردون یکجا مدعی است دکترای مدیریت اقتصادی دارد. در جای دیگر، دکتری برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی و در جای سوم دکتری اقتصاد گرفته است. آقای تاجگردون در سایت مجلس، دکتری تخصصی دارد (1394)، در فرم دیوان محاسبات، دکتری اقتصاد (1395)، در فرم مرکز پژوهش‌های مجلس، دکتری اقتصاد (1398)، در فرم مؤسسه عالی پژوهش در مدیریت و برنامه‌ریزی دارای دکتری برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی از دانشگاه تهران! که سال فارغ‌التحصیلی 1392 ذکر شده است ! »

«پس از این، در خرداد 1398 آقای دکتر نهاوندیان، رئیس مؤسسه عالی پژوهش در مدیریت و برنامه‌ریزی، از وزیر علوم، آقای دکتر غلامی‌درخواست می‌کند که آقای تاجگردون به عنوان دانشجوی پژوهشی، در آن مؤسسه مشغول تحصیل شود که وزارت علوم به دلایل قانونی با آن مخالفت می‌کند. شگفت‌آور اینکه آقای تاجگردون در فرم همین مؤسسه که در سال 1386 پر شده است، خود را دانشجوی دکتری معرفی می‌کند ! »

علی رغم موارد متعدد ذکر شده در نامه توکلی به کمیسیون تحقیق، این کمیسیون اعتبارنامه تاجگردون را تایید کرده و قرار است تصمیم نهایی در رد یا تایید اعتبارنامه تاجگردون به رای در صحن علنی مجلس گذاشته شود.

تاجگردون با حذف کلمه غیرمستمر به حقوق‌های نجومی‌استمرار بخشید

بر اساس اطلاعات معاونت قوانین مجلس دهم، بین متن لایحه بودجه سال 99 مصوب در کمیسیون تلفیق و لایحه ارسال شده به شورای نگهبان اختلافی وجود دارد و موجب استمرار در پرداخت حقوق‌های نجومی شده‌است. به دلیل آن که تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق، و مسئولیت ارسال این گزارش به شورای نگهبان را بر عهده داشته، متهم به دست بردن غیرقانونی در لایحه بودجه است. حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس یازدهم و عضو سابق کمیسیون تلفیق در مجلس دهم، در واکنش به این حرکت غیرقانونی با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس خواستار تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب شد . این متن جنجالی به قرار زیر است:

«از ابتدای خردادماه سال ۱۳۹۹ هرگونه پرداخت مستقیم و مستمر به کلیه کارکنان دستگاه‌های اجرایی از محل اعتبارات هزینه‌ای و از منابع عمومی‌و اختصاصی صرفاً پس از ثبت اطلاعات آنان در سامانه کارمند ایران، از اعتبارات تخصیص‌یافته یا درآمد اختصاصی محقق‌شده دستگاه اجرایی ذی‌ربط توسط خزانه‌داری کل کشور به ذی‌نفع نهایی انجام می‌شود. درج این اطلاعات هیچ‌گونه حقی برای استخدام و به‌کارگیری اشخاص ایجاد نمی‌کند».

تاجگردون متهم به دست بردن در لایحه بودجه ارسالی به شورای نگهبان در حذف کلمه غیر مستمر از این لایحه و استمرار بخشیدن به حقوق‌های نجومی است. حذف کلمه غیر مستمر از جز ۳ بند الف تبصره ۲۱ سبب شد تا دستگاه‌های دولتی پرداختی‌های خود تحت عناوین مختلفی مانند اضافه کاری‌ها، و انواع مختلف فوق العاده‌های شغلی از رعایت این بند مستثنا کنند.

ارسال نظر: