آقای رئیسی؛ بسم الله

آیا افشاگران فساد تشویق می‌شوند؟

کدخبر: 2356122

ریاست دستگاه قضایی برای شروع و نشان دادن جدیت در وعده داده شده بسیار بجاست که از همین موارد شروع کند و از افشاکنندگان فساد تقدیر به عمل بیاورد. که مایه امیدواری در میان فعالان رسانه ای و مبارزان فساد در کشور خواهد شد.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: حجه الاسلام رئیسی دیشب در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم به مناسبت هفته قوه قضائیه گفت: «در قوانین بعضی از کشور‌ها این قضیه وجود دارد که مخبرین و کسانی که خلاف و فسادی را خبر میدهند، مورد حمایت و تشویق قرار گیرند. این موضوع یک اصل اسلامی است و در فقه ما و هم در قانون ما هم وجود دارد که کسانی که فسادی را به مسئولان مربوطه اعلام کنند، حتما باید مورد تشویق قرار گیرند. من اینجا اعلام میکنم آن دسته از خبرنگاران، اصحاب رسانه یا هر فرد مسئولی که نارسایی یا فسادی را به مسئول مربوطه یا مسئولین مربوطه اعلام کرده، حتما بداند که در امان است. البته نکته‌ای که باید مدنظر باشد و در حاشیه باید عرض کنم، این است که افرادی نیایند و تهمت بزنند و شایعه پراکنی کنند و افراد دیگری را بدون استناد، مورد هتک حرمت قرار دهند؛ همه این موارد مردود است و نباید باشد و اگر کسی از فسادی مطلع شده است که در حال اتفاق است و آن را به مسئول مربوطه اطلاع دهد، این فرد به هیچ عنوان نه تنها نباید تحت تعقیب قرار گیرد، بلکه باید مورد تشویق هم قرار بگیرد.»

این جملات از ریاست محترم دستگاه قضایی هرچند موجبات خوشحالی و امیدواری گزارش دهندگان و افشاگران فساد و خبرنگاران شد، اما بنا به تجربه های قبلی در سال های گذشته تا زمان عملی نشدن واقعی آن صرفا یک اعلام موضع خوب خواهد بود.

طی سال های گذشته در موارد مکرری اعم از ماجرای منصور نظری شاعر مدافع حرمی که حتی بدون افشای اسناد، صرفا مستندات تخلفی را مستقیما به دستگاه قضایی تحویل داد اما نتیجه برخلاف انتظار بود؛ یکسال زندان و 70 ضربه شلاق به جرم دخالت در امر غیر! منصور نظری تنها یک مصداق از انبوهی از مصادیق است که طی سال های گذشته به جرم امربه معروف و نهی از منکر در حوزه فساد و حتی گزارش فساد به مقامات قضایی خود درجایگاه متهم قرار گرفته است.

اکنون با تغییر و تحولات در دستگاه قضایی و این وعده های ریاست دستگاه قضایی انتظار می رود ماجرا کاملا برعکس شود و از گزارش دهندگان و افشاگران با فساد تقدیر شود نه اینکه هر روز با شکایت جدیدی در راهروی دادگاه مواجه شوند.

طی همین مدت ماجرای زمین های معروف به کلاک، تخلفات و فساد در هفت سنگان قزوین، ماجرای باستی هیلز، تخلفات شبنم نعمت زاده و ملک حسن میرمحمد علی در لواسان توسط بعضی از فعالان اجتماعی و رسانه ای مطرح شد. در ابتدا همگی با شکایت ها و تهدیدهای متعدد روبرو شدند، اما نهایتا با استقامت و پیگیری آنها امروز شاهد هستیم این پرونده ها به سرانجام رسیده و دستگاه قضایی با ورود خود به برخورد به متخلفان پرداخته است.

در همین راستا دیشب حجه الاسلام رئیسی گفت: «در رابطه با پرونده کلاک، حکم قطعی دیوان عالی کشور صادر شده و اراضی به دولت برگشت داده شده است. درباره هفت سنگان قزوین موضوعی مطرح بود که برخی از همکاران قضایی سابق ما زمینی را گرفته‌اند و اختلافی در مورد آن هست . آقایانی که اراضی را گرفته‌اند، دلایل و مدارکی دارند که سیر قانونی طی شده و از آن طرف هم کسانی هستند که معترض هستند و می‌گویند که سیر قانونی طی نشده و استفاده از جایگاه قدرت اتفاق افتاده است. در این رابطه قاضی ویژه تعیین شده و اسناد طرفین ماجرا مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین افراد مختلفی مورد بازجویی و تحقیق قرار گرفته‌اند. این پرونده در اختیار قاضی و در حال رسیدگی است. هم افرادی که زمین‌ها را خریداری کرده اند و هم کسانی که معترض هستند، باید منتظر تصمیم قاضی بمانند.»

چندی پیش نیز با صدور حکم تخریب ویلای شبنم نعمت زاده دختر محمدرضا نعمت زاده وزیرسابق صنعت در دولت یازدهم صادر شد و در عمل نیز عملیات تخریب انجام گرفت.

امروز نیز علی رغم تلاش ها، تهدیدها و مانع تراشی های مکرر حسن میرمحمدعلی داماد علی شمخانی، حکم تخریب ویلای او در لواسان نیز به مرحله اجرا رسید.

در تمامی این موارد چندتن از فعالان اجتماعی و رسانه ای بدون هیچگونه پشتوانه علی رغم تهدیدها و فشارها و شکایت ها، محکم و با استقامت موارد را پیگیری کردند تا اینکه امروز همگی به سرانجام رسید و اثبات شد که حقیقتا مطالبه گری در نظام اسلامی هرچند با موانعی روبرو است اما با پایمردی قطعا جواب خواهد داد. از طرفی ریاست دستگاه قضایی برای شروع و نشان دادن جدیت در وعده داده شده بسیار بجاست که از همین موارد شروع کند و از افشاکنندگان فساد تقدیر به عمل بیاورد. که مایه امیدواری در میان فعالان رسانه ای و مبارزان فساد در کشور خواهد شد.

در حقیقت قوه قضائیه است که در عمل نیاز به سوت زنان و افشاگران مردمی فساد دارد. آنان که بدون چشم داشتی برای تحقق عدالت با مفسدان درگیر می شوند در واقع یاری دهنده دستگاه قضایی خواهند بود.

ارسال نظر: