شور و مشورت‌ها در واشنگتن جهت اشغال کرانه باختری

کدخبر: 2356063

منابع خبری گزارش دادند، طی این هفته با سفر سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی به واشنگتن و دیدارهایش با مقام‌های ارشد این کشور، درباره دادن چراغ سبز به تل‌آویو برای اشغال کرانه باختری تصمیم‌گیری می‌شود.

با نزدیک شدن به موعد اعلامی تل‌آویو در رابطه با آغاز اجرای طرح اشغال بخش‌هایی وسیعی از کرانه باختری فلسطین، مقام‌های آمریکایی طی این هفته در واشنگتن برای دادن چراغ سبز به رژیم صهیونیستی برای این طرح اشغالی جلسه برگزار می‌کنند.

به نوشته رویترز، یک مقام ارشد دولت آمریکا خبر داد، «دیود فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی این هفته به واشنگتن می‌رود تا با مایک پامپئو وزیر خارجه، جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ در کاخ سفید و «آوی برکوویتز» نماینده ویژه آمریکا در روند سازش دیدار کند و احتمال ملحق شدن دونالد ترامپ هم به این دیدارها وجود دارد.

این رسانه غربی با اشاره به رونمایی آمریکا از طرح سازش و ضد فلسطینی موسوم به «معامله قرن» در ماه ژانویه می‌نویسد: «طبق طرح صلح پیشنهادی ترامپ برای خاورمیانه، اینطور تصور می‌شود که ایالات متحده شهرک‌های یهودی ساخته شده در اراضی فلسطینی را به عنوان بخشی از اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت؛ اراضی که فلسطینی‌ها در آن در تلاش برای ایجاد یک دولت مستقل هستند».

رویترز ادامه داد: «این طرح (معامله قرن) به عنوان بخشی از یک طرح صلح گسترده دولت مستقل فلسطینی را ایجاد خواهد کرد اما شرایط سفت و سختی علیه آن تحمیل می‌کند. رهبران فلسطینی کاملا این طرح را رد کرده‌اند».

این رسانه همچنین گزارش داد، نتانیاهو با «دلگرم شدن» از طرح معامله قرن، اول جولای (11 تیرماه) را به عنوان موعد آغاز اجرای طرح اشغال کرانه باختری اعلام کرد و «به دریافت چراغ سبز واشنگتن امیدوار شد».

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به رویترز خبر داد، دولت ترامپ مخالفتی با طرح رژیم صهیونیستی برای «الحاق (اشغال) گسترده‌تر» کرانه باختری ندارد اما نگران است با دادن اجازه به تل‌آویو برای حرکت سریع برای اجرای چنین طرحی سبب شود که هر گونه امیدواری برای کشاندن فلسطینیان به میز مذاکره درباره معامله قرن از بین برود.

به گفته منابع مطلع، مخالفت اردن و همچنین کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس با اشغال کرانه باختری، یکی دیگر از نگرانی‌ها است.

یک منبع نزدیک به دولت آمریکا خبر داد، از جمله موضوع مدنظر آمریکا درباره طرح اشغال کرانه باختری، اجماع کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی با این طرح است اما تاکنون گانتز رئیس ائتلاف «آبی و سفید» برای حمایت از طرح نتانیاهو و حزب متبوعش لیکود بی میل بوده است.

پیش از انتشار گزارش رویترز درباره دیدارهای مقام‌های آمریکایی درباره دادن چراغ سبز به رژیم صهیونیستی برای اجرای طرح اشغال کرانه باختری، برخی رسانه‌های صهیونیستی خبر داده بودند که دیوید فریدمن سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی قرار است امروز دوشنبه یا سه‌شنبه در واشنگتن درباره این طرح با مقام‌های ارشد دولت ترامپ دیدار کند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: