زالی: مراسم «عروسی » و «عزا» عامل شیوع کرونا

کدخبر: 2356062

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه هنوز وضعیت تهران مطلوب نیست، گفت: مراسم عروسی و عزاداری از عوامل افزایش شیوع کروناست.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تعداد بیمارانی که با تشخیص کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در بخش‌های عادی بیمارستان‌های استان تهران بستری شده‌اند را ۲۵۵ نفر و تعداد بیمارانی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند را ۷۱ نفر عنوان کرد.

وی همچنین سهم کسانی که در بخش‌های بهداشتی و درمانی به عنوان مراجعان سرپایی مراجعه کرده و نیاز به بستری داشته‌اند را ۶,۱ درصد اعلام کرد.

زالی درباره بازگشایی اماکن عمومی، توضیح داد: برای بازگشایی اماکن عمومی کشوری پروتکل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مورد توجه قرار می‌گیرد و در مورد شرایط کنونی تهران که هنوز وضعیت مطلوب نیست و در روزهای اخیر با تغییرات ملایمی شاهد افزایش آمار مبتلایان و مراجعان بخش‌های بهداشتی و درمانی هستیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران توصیه کرد: افراد به جز مواردی که بحث کسب و کار و مسائل ضروری زندگی مطرح است از تردد پرهیز کنند؛ زیرا خروج از منزل می تواند خطرآفرین باشد.

وی ادامه داد: مقایسه تطبیقی وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی تهران در اواخر خردادماه نشان می‌دهد بسیاری از کسانی که به بازگشایی بخش های مختلف اقدام کرده‌اند، در روزهای آغازین تعهد بیشتری نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پروتکل ها داشته اند و به تدریج رعایت این موارد کمرنگ تر شده است.

زالی بیان کرد: طبیعتا چون از خطر بیماری کاسته نشده است، کمرنگ شدن رعایت ملاحظات بهداشتی می تواند برای شهروندان خطرآفرین باشد.

وی درباره وضعیت فعالیت تالارها در دوران شیوع کرونا توضیح داد: مطالعاتی که درباره چند استانی که اخیرا دچار امواج جدیدی از بیماری شده‌اند، نشان می دهد حضور شهروندان در مجالسی همچون عروسی و عزاداری که تراکم جمعیت در آنها بالاست، از عوامل افزایش شیوع بیماری بوده است.

زالی با اشاره به اینکه در چنین مجالسی افراد در مکان هایی مسقف، در زمان های نسبت طولانی و با حداقل فاصله اجتماعی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، افزود: در مجالسی مانند جشن های عروسی امکان اینکه افراد از وسایل حفاظت فردی همچون ماسک استفاده کنند بسیار کمرنگ است.

وی ادامه داد: بنابر این چنین مراسمی کماکان به عنوان نقاط پرخطر و داغ در زمینه انتشار بیماری به شمار می روند و با توجه به استمرار خطر در شهر و استان تهران، حضور در تالارهای عروسی را به شهروندان توصیه نمی کنیم و طبیعتا بهتر است این مراسمات به زمان های دیگری موکول شوند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره ضرورت استفاده از ماسک، گفت: در ستاد ملی کرونا نیز بحث اجباری سازی استفاده از ماسک برای شهروندان مناطق پرخطر به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و قرار است ساز و کارهای اجرایی آن در جلسات آتی مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر رعایت فاصله گذاری اجتماعی در استان تهران، یادآور شد: همچنین در بعضی اماکن مانند وسایل نقلیه عمومی امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی تقریبا غیرممکن است.

زالی با اشاره به توصیه اخیر سازمان جهانی بهداشت ،گفت: در اماکنی که امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد به صورت جدی استفاده از ماسک توصیه می شود و حتی برای مورد توجه قرار گرفتن اهمیت این مسئله، بر ضرورت استفاده از ماسک های پارچه ای خانگی هم تاکید شده است، زیرا به کارگیری چنین ماسک هایی نیز به مراتب بهتر از عدم استفاده از ماسک است.

وی استفاده از هرنوع ماسک به شرط عدم رطوبت و اختلال فیزیکی و به ویژه ماسک هایی که از لایه های مناسب برخوردارند، را اقدامی مناسب جهت حفاظت در برابر بیماری کرونا عنوان کرد.

زالی هشدار داد: البته نباید هنگام استفاده از ماسک دچار امنیت کاذب شویم و فکر کنیم در صورت استفاده از ماسک کرونا نخواهیم گرفت، زیرا کرونا می تواند به شکل های متفاوتی به ما منتقل شود، بنابر این زدن ماسک جایگزین اجتناب از حضور غیر ضروری در محیط های پرخطر و شست و شوی مرتب دست ها نمی شود.

وی درباره استفاده از ماسک توسط کودکان زیر دو سال، افراد دچار بیماری های تنفسی جدی و افرادی که سطح هوشیاری پایینی دارند، گفت: افرادی که استفاده از ماسک می تواند در جریان اکسیژن رسانی به آنها اختلال ایجاد کند و یا به هردلیلی امکان استفاده از ماسک را ندارند از موارد استثنایی هستند که استفاده از ماسک برای آن ها توصیه نمی شود اما طبیعتا نباید در فضاهای اجتماعی نیز حضور پیدا کنند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: