اعتراف به نقش مهم و منحصر به فرد ایران در مبارزه با داعش

تحلیلگر اسرائیلی: داعش طی سه ماه آینده در عراق فعال می‌شود

کدخبر: 2356059

بر‌آوردها و ارزیابی‌های رژیم اشغالگر قدس نشان می‌دهد در آینده نزدیک، داعش فعالیت‌های خود را در سوریه و عراق از سر می‌گیرد. «رون بن یشای»، تحلیلگر حوزه امنیت و استراتژی رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای نوشت: «صرف نظر از بحران کرونا، مجموعه کشورهای جهان عرب در انتظار تحولات بزرگی هستند؛ از عراق تا سوریه و لبنان شاهد تحولات مهمی خواهند بود.»

نسیم آنلاین : بر‌آوردها و ارزیابی‌های رژیم اشغالگر قدس نشان می‌دهد در آینده نزدیک، داعش فعالیت‌های خود را در سوریه و عراق از سر می‌گیرد. «رون بن یشای»، تحلیلگر حوزه امنیت و استراتژی رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای نوشت: «صرف نظر از بحران کرونا، مجموعه کشورهای جهان عرب در انتظار تحولات بزرگی هستند؛ از عراق تا سوریه و لبنان شاهد تحولات مهمی خواهند بود.»

به عقیده این استراتژیست اسرائیلی، بازیگران سیاست در کشورهای عربی به انتخابات آمریکا چشم دوخته‌اند: «کشورهای عربی فعلا سرگرم مقابله و مهار کرونا هستند. آن‌ها از ورود به بازی‌ها و تغییرات بزرگ در حوزه سیاست و نظامی خودداری می‌کنند؛ زیرا به انتخابات آمریکا چشم دوخته‌اند! سیاستمداران عرب به خوبی می‌دانند ایالات متحده تا حد می‌تواند معادلات را در کشورهایشان تغییر دهد؛ لذا به دقت فضای سیاسی آمریکا را رصد می‌کنند تا بدانند ترامپ تمدید می‌شود یا معاون سابق اوباما (بایدن) به کاخ سفید راه می‌یابد؟ این وضعیت در عراق، سوریه، مصر، اردن و کشورهای حاشیه خلیج فارس برقرار است.»

روزنامه یدیعوت آحارنوت در مقاله خود با اشاره به تشکیل دولت مصطفی الکاظمی در عراق ادعا کرد: «سیطره ایران بر حوزه سیاست عراق از بین رفته است. اختلاف میان گروه‌های متمایل به ایران بالا گرفته و احزاب مستقل از تهران نقش‌آفرینی بیش‌تری دارند. اما همین کشور عراق بحران‌های بزرگ از کسری هنگفت بودجه تا حفره‌های عظیم امنیتی را شاهد است.»

رو بن یشای در ادامه افزود: «رصدهای امنیتی و استراتژیک اسرائیل، دو رخداد در عراق را نقطه عطف می‌داند. نقطه عطف اول، ترور [شهید] قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس است که خلأ آن‌ها برای ایران پر نشد. بعد از این ترور، هماهنگی میان گروه‌های متمایل به ایران به حداقل ممکن رسیده و در مقابل، گرایش‌های مستقل از ایران به بازیگران اصلی در حوزه سیاست عراق تبدیل شده‌اند. نقطه عطف دوم، تصمیم نخست‌وزیر جدید عراق برای ایجاد تغییر در سازمان‌های نظامی متمایل به ایران در حشد الشعبی است که می‌خواهد نظام واحدی را در نهادهای نظامی عراق برقرار کند.»

این تحلیلگر مسائل نظامی و امنیتی، تضعیف محور مقاومت در عراق را در راستای منافع رژیم صهیونیستی دانست: «بی‌تردید، اسرائیل از هر دو رخداد استقبال می‌کند. اما باید ما تصویر جامع از عراق داشته باشیم. در غیاب سلیمانی و تضعیف متحدین ایران، حفره‌های بزرگی در شبکه و ساختارهای امنیتی عراق پدید آمده که زمینه مناسبی برای ظهور مجدد داعش است.»

بن یشای، بازه زمانی ۳ ماهه را برای بازگشت داعش تعیین می‌کند: «ارزیابی‌های امنیتی و جاسوسی نشان می‌دهد شرق سوریه و غرب عراق طی سه ماه آینده، شاهد دور جدید فعالیت داعش خواهد بود. بحران کرونا باعث شده تا حفره‌های امنیتی بزرگی ایجاد شود و نیروهای داعش به علت زندگی زیرزمینی و دوری آن‌ها از جوامع، آسیب به مراتب کم‌تری از کرونا دیده‌اند و حالا از حفره‌های پدید آمده می‌توانند به نحو احسن استفاده کنند. داعش احتمالا در عراق و جنوب شرق سوریه با آزادی عمل قابل توجهی فعال خواهد شد. هم‌چنین شاخه‌های ان در صحرای سینا (مصر) و جولان می‌توانند اسرائیل را تهدید کنند!!»

یکی از نکات جالب این مقاله، بخش پایانی آن است که از تأثیر احتمالی داعش بر انتخابات آمریکا می‌نویسد! «اگر داعش در عراق فعالیت خود را شدت ببخشد، می‌تواند وارد اردن شود! خط قرمز پنتاگون و سازمان‌های امنیتی و جاسوسی آمریکا و اسرائیل، ورود داعش به اردن است؛ زیرا می‌تواند تمام بحث‌های مربوط به الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به قلمرو دولت اسرائیل را تحت تأثیر قرار دهد. اما مسأله ترامپ فراتر از آن است! ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، رسما پایان داعش را اعلام کرده بود و حالا در صورت فعالیت آزادانه و جنجال‌برانگیز از سوی داعش، رسوایی بزرگی در انتطار ترامپ خواهد بود که در انتخابات آمریکا اثرگذار خواهد شد.»

ارسال نظر: