روایت نیویورک‌تایمز از جاسوسی هوایی از معترضان به نژادپرستی در آمریکا

کدخبر: 2356047

وزارت امنیت سرزمینی ایالات متحده آمریکا برای رهگیری معترضان به نژادپرستی که از قتل یک شهروند سیاهپوست آمریکایی در میناپولیس آغاز شد، بیش از 270 ساعت گشت‌زنی و پرواز پهپادی و هلیکوپتری بر فراز 15 شهر آمریکا داشته است.

نسیم‌آنلاین: وزارت امنیت سرزمینی ایالات متحده آمریکا برای رهگیری معترضان به نژادپرستی که از قتل یک شهروند سیاهپوست آمریکایی در میناپولیس آغاز شد، بیش از 270 ساعت گشت‌زنی و پرواز پهپادی و هلیکوپتری بر فراز 15 شهر آمریکا داشته است.

به گزارش نیویورک تایمز اعزام هواپیماهای بدون سرنشین و هلیکوپترهای نظامی بر فراز شهرهایی که در آن اعتراضات به نژادپرستی به اوج رسیده، تازه‌ترین موضوع جاسوسی دیجیتال از شهروندان است. بر اساس آخرین اخبار، این رشته عملیات‌ها که معمولاً در مرزها برای رهگیری ترددهای غیرقانونی و قاچاق اسلحه و انسان انجام می‌‌شود، این بار بر فراز شهرها و برای شناسایی و رهگیری شرکت‌کنندگان در تظاهرات‌ها علیه نژادپرستی انجام شده است.

به گفته مقامات ارشد مرکز عملیات‌های هوایی آمریکا، دیتون، بوفالو، نیویورک و فیلادلفیا از جمله شهرهایی هستند که در آن تصاویر ویدئویی تظاهرات‌ها توسط عملیات‌های پهپادی و اعزام هوایی هلیکوپترها ثبت و ضبط شده و در یک شبکه دیجیتالی مشهور به «لوله بزرگ» ذخیره شده و قابل دسترسی برای مدیران نهادهای امنیتی آمریکا بوده است.

این افشاگری در میانه بحث و بررسی در مورد لزوم حضور و ورود ارتش به شهرها برای مقابله با تظاهرات‌کنندگان، اوضاع را پیچیده‌ کرده است. بازرسی کل نیروی هوایی آمریکا در حال تحقیق در این باره است که آیا ارتش در ماه جاری از هواپیمای شناسایی به شکلی غیرقانونی برای کنترل اعتراضات استفاده کرده یا خیر.

مقامات هوایی اعزام کننده این هواپیماهای بدون سرنشین می‌گویند پهپادهای اعزامی نه فناوری تشخیص چهره داشته‌اند و نه در ارتفاعی پرواز کرده‌اند که ثبت پلاک‌ ماشین‌ها یا تشخیص هویت افراد ممکن باشد. از نظر آنان این هواپیماها تنها برای رهگیری و شناسایی اعمال خرابکارانه و رفتارهای خشونت‌آمیز اعزام شده‌اند. با این اوصاف، برخی نمایندگان کنگره آمریکا و از حامیان سرسخت آزادی‌های فردی، این گونه نظارت هوایی را ناقض حق آزادی اعتراض می‌دانند و آن را «سوءاستفاده از اقتدار» می‌نامند. آنها به ویژه از افشای اطلاعات و تصاویر شهروندان بر اثر درز یا هک مرکز عملیات هوایی وزارت امنیت داخلی آمریکا هراس دارند.

داده‌های جمع‌آوری شده تا پنج سال در شبکه دیجیتالی گفته شده ذخیره می‌شوند تا آژانس‌های فدرال یا ادارات پلیس در صورت نیاز برای تحقیقات جنایی از آنها استفاده کنند.

ارسال نظر: