۳ اولویت مهم در مبارزه با ویروس کرونا

کدخبر: 2356037

معاون درمان وزارت بهداشت «رعایت بهداشت‌، فاصله‌گذاری‌ و ‌ماسک» را ۳ اولویت مهم وزارت بهداشت برای مبارزه با کرونا دانست.

قاسم جان‌بابایی در حاشیه بازدید از ساختار ستاد بحران کرونای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: ساختار مدیریت بحران در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حوزه ریاست دانشگاه ادغام شده است؛ این الگو که ارتباط ساختارمندی با تمام واحدهای داخل و خارج سازمان دارد می‌تواند به‌عنوان یک الگوی کشوری در مدیریت بحران مورد استفاده قرار گیرد.

معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: انجام آزمایش اختصاصی کرونا برای همه افراد ضرورت ندارد و این تست صرفاً برای کسانی انجام می‌شود که با تجویز پزشک نیاز به قطعیت تشخیص کوویدــ‌19 دارند. تجارب ملی و بین‌المللی نشان داده که انجام گسترده تست‌های تشخیصی تأثیری در کاهش مرگ‌ومیر افراد نداشته است.

وی با ابراز اینکه حجم خدمات ارائه‌شده به بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های زاهدان فوق‌العاده است، تأکید کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشت فردی، فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی و شناسایی و جداسازی افراد علامت‌دار مهم‌ترین راهکار برای کاهش موارد جدید و کاهش مرگ‌ومیر است.

جان‌بابایی اضافه کرد: بیش از چهار ماه مداوم است که کادر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و از جمله همکارنمان در زاهدان در حال ارائه خدمات به بیماران تنفسی و کرونامثبت هستند. تعداد قابل‌توجهی از بیماران بستری در سیستان و بلوچستان را افراد جوان و میانسال تشکیل می‌دهند؛ این واقعیت نشان‌دهنده چرخش ویروس در جامعه است و ضرورت توجه بیشتر به رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی را نشان می‌دهد.

معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد: در چند سال اخیر تخت‌های بستری در استان سیستان و بلوچستان توسعه قابل قبولی داشته و با تکمیل تخت‌های بستری اختصاصی کرونا از ظرفیت دیگر بخش‌ها برای ارائه خدمات به بیماران استفاده خواهد شد.

وی افزود: مهم‌ترین نیاز تجهیزاتی بیماران تنفسی دستگاه‌های کمک‌تنفسی است که خوشبختانه هم در استان سیستان و بلوچستان به‌میزان کافی وجود دارد و هم در سطح کشور امکان ساخت و تهیه آن فراهم شده است.

جان‌بابایی ادامه داد: با تمام این تمهیدات و پیش‌بینی‌ها، پیشگیری از بروز موارد جدید با رعایت بهداشت فردی، فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی و استفاده از ماسک مهم‌ترین اولویت ماست؛ چون به‌هرحال درصدی از مبتلایان با وجود دریافت کامل‌ترین و بهترین خدمات درمانی هم‌ ممکن است جان خود را از دست بدهند.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: