سئول به کتاب بولتون درباره مذاکرات بین ۲ کره واکنش نشان داد

کدخبر: 2355978

کره جنوبی اظهارات آورده شد در کتاب جنجالی مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید درباره مذاکرات ۲ کره را «تحریف‌شده» خواند.

دفتر مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در کتاب جدیدش در مورد مذاکرات در سطح اجلاس سال گذشته با کره شمالی را «تحریف شده» خواند.

چونگ اوی یونگ، مدیر امنیت ملی کاخ آبی کره جنوبی (مقر ریاست‌جمهوری) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد بخش اعظمی از آنچه در کتاب بولتون آمده است انعکاس دهنده «دیدگاه خود» بولتون است و «واقعیت‌های دقیقی» نیست.

چونگ همچنین بولتون را به افشای یک جانبه جزئیات مذاکرات دیپلماتیک بر اساس اعتماد بین دولت‌های مربوط متهم کرد.

در یک بیانیه جداگانه، یون دوهان، دبیر ارشد ارتباطات عمومی کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی گفت: ارائه یک چنین اظهارات تحریف شده بر اساس «پیش داوری و تعصب» در رابطه با مذاکرات «صادقانه و سازنده» بین سران شبه جزیره کره صحیح نیست.

بولتون در کتاب خود آورده است تمام مذاکرات آمریکا و کره شمالی کار وزارت وحدت کره جنوبی بود این مذاکرات بیشتر به برنامه «اتحاد» دو کره مربوط می‌شد و استراتژی جدیدی از سوی رهبر کره شمالی یا رئیس جمهور آمریکا نبود.

این نخستین واکنش کره جنوبی به اظهارات بولتون در کتاب جدیدش تحت عنوان «اتاقی که در آن رخ داد» است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر در کنفرانسی خبری با حضور خبرنگاران در کاخ سفید اعلام کرد جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در صورتی که کتاب خود را منتشر کند، قانون را نقض کرده است.

قرار است کتاب بولتون بیست و سوم ماه ژوئن (۳ تیر) منتشر شود. سایمون اند شوستر، ناشر کتاب، اعلام کرده است: «این کتابی است که دونالد ترامپ، نمی‌خواهد شما، آن را بخوانید.»

این ناشر اعلام کرد کتاب بولتون اقدامات ترامپ را در قبال چین، روسیه، اوکراین، کره شمالی، ایران، انگلیس، فرانسه و آلمان تشریح می‌کند.

همزمان با نزدیک شدن موعد تاریخ انتشار کتاب جان بولتون، کاخ سفید تمام تلاش خود را می‌کند تا مانع از انتشار اطلاعات حساس در این کتاب شود. تاکنون مقامات متعددی در دولت ترامپ به گزیده‌های منتشر شده از کتاب بولتون واکنش نشان داده اند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: