بخشی از مشکلات اقتصادی ما ریشه فرهنگی دارد

کدخبر: 2355973

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته مسئله فرهنگ هم در اولویت است و معتقدم که بخشی از مشکلات اقتصادی ما ریشه فرهنگی دارد و اگر مسائل فرهنگی آن را حل کنیم، قطعاً جنبه‌های اقتصادی هم حل می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی در گفتگوی مشروح با خبرنگار مهر ، با اشاره به کمبود بودجه فرهنگی، اظهار داشت: بودجه فرهنگی در مقایسه با بودجه سایر حوزه‌ها بسیار اندک است که البته این مسئله صرفاً مربوط به این زمان و دولت کنونی نیست و متأسفانه در همه دوره‌ها، دولت‌ها بودجه کافی به بخش فرهنگ تخصیص نمی‌دهند.

وی افزود: جای تأسف دارد که بودجه بخش فرهنگی با نیازها و شأنی که مقوله فرهنگ دارد، هیچ سنخیتی ندارد.

شایعه‌سازی درباره بودجه حوزه علمیه اقدامی ناجوانمردانه است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته گاهی ارقامی در لوایح بودجه سالیانه برای بخش‌های فرهنگی اعلام می‌شود و عده‌ای دنبال سوژه هستند و ارقامی را کنار هم ردیف کرده و شایعه درست می‌کنند که بودجه کلانی به بخش فرهنگ اختصاص یافته است. این افراد به نوعی القا می‌کنند تا به مردم بگویند که گرفتاری‌ها و کمبودهایی که دارید به دلیل آن است که بودجه شما به مساجد، حوزه‌های علمیه و روحانیت داده می‌شود که حرکت بسیار ناجوانمردانه ای است که این افراد دنبال می‌کنند اما هیچ گاه در عمل چنین مسئله‌ای تحقق پیدا نکرده است.

تقوی افزود: معمولاً در لوایح بودجه مبالغی درباره بخش‌های فرهنگی گفته می‌شود اما گاهی اوقات صرفاً یک سوم مبالغی که در لایحه بودجه به تصویب رسیده، به بخش‌های فرهنگی اختصاص داده می‌شود و بر این اساس باید گفت که بین تصویب و تخصیص بودجه تفاوت بسیار زیادی است.

وی بیان کرد: بسیاری از اوقات مبالغی را که مجلس برای بخش‌های فرهنگی به تصویب می‌رساند، از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده نمی‌شود و معمولاً هر کجا که کم می‌آورند، از بودجه‌های فرهنگی کم می‌کنند.

بخش فرهنگ هیچ‌گاه سهم مطلوبی از بودجه عمومی نداشته است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته شاید آنها هم مشکلاتی داشته باشند و بنده نمی‌خواهم مشکلات دستگاه‌های اجرایی را نادیده بگیرم اما این مشکلات باید عادلانه حل شود، نه اینکه برای همه مشکلات صرفاً از بودجه بخش فرهنگی کم کنیم. بخش فرهنگ هیچ گاه از بودجه عمومی کشور سهم لازم و مطلوب را نداشته است و بودجه‌های فرهنگی بسیار اندک است و این مسئله قابل انکار نیست.

تقوی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات بخش‌های فرهنگی مبنی بر موازی کاری بین دستگاه‌ها، گفت: در صورتی که دستگاه‌های فرهنگی با مسئله موازی کاری مواجه هستند، باید لایحه‌ای را در این زمینه به مجلس ارائه کنند تا مجلس این مشکل را حل و فصل کند.

مجلس موازی‌کاری دستگاه‌های فرهنگی را حل می‌کند

وی با تأکید بر اینکه مجلس آمادگی دارد که مشکل موازی کاری دستگاه‌های فرهنگی را حل کند، ادامه داد: در صورتی که مشکلات فرهنگی نیاز به تصویب و اصلاح قانون دارند، ما در مجلس تمام قد در خدمت دستگاه‌های فرهنگی هستیم و حتماً به فرهنگ کمک می‌کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته باید در وهله اول مشخص شود که آیا تنوع دستگاه‌های فرهنگی مسئله‌ای مفید است یا آنکه به مقوله فرهنگ لطمه می‌زند. البته بنده معتقدم که باید حوزه‌های فعالیت دستگاه‌های فرهنگی به طور دقیق تعریف شود تا تداخل مسئولیت نداشته باشند.

تقوی بیان کرد: برای مثال مقام معظم رهبری فرمودند که ما باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم و در حال حاضر نهادهای مختلفی از جمله سازمان اوقاف و سازمان تبلیغات اسلامی متولی این مسئله هستند که اگر شرح وظایف مشخص باشد، می‌توان به صورت دقیق مقدمات تحقق این مسئله را فراهم کرد اما گاهی اوقات می‌بینیم که مسئولیت دستگاه‌ها گم می‌شود و بر این اساس لازم است که مسئولیت‌ها را شفاف کنیم.

وی تاکید کرد: در هر صورت ما می‌توانیم تعدد دستگاه‌های فرهنگی تغییر داده و آنها را متمرکز کنیم که این مسئله نیاز به بحث و بررسی کارشناسی دارد و زمانی که فعالیت کمیسیون فرهنگی مجلس به صورت رسمی آغاز شود، قطعاً آمادگی داریم که این موضوع را هم مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

استقبال کم نمایندگان از کمیسیون فرهنگی، نقطه ضعف مجلس است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استقبال کم نمایندگان از حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: مجلس یازدهم نمایندگان بسیار خوب و متخصصی در بخش‌های مختلف دارد و ترکیب این مجلس بسیار خوب است اما اقبال کم نمایندگان به کمیسیون فرهنگی را یکی از نقاط ضعف این مجلس می‌دانم.

تقوی یادآور شد: مقام معظم رهبری در آغاز مجلس پیامی خطاب به نمایندگان صادر فرمودند و در آن تأکید کردند که مجلس به مقوله اقتصاد و فرهنگ توجه کند.

وی افزود: اقتصاد و معیشت مردم اولویت دارد و باید مجلس به کمک دولت به امر معیشت برسد و مشکلات معیشتی مردم را حل کند و لازم است در این زمینه ریل گذاری‌هایی را انجام دهد و بر نظارت خود بیفزاید تا بار سنگین معیشتی را از دوش مردم به خصوص اقشار آسیب پذیر جامعه بردارد.

بخشی از مشکلات اقتصادی ما ریشه فرهنگی دارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته مسئله فرهنگ هم در اولویت است و معتقدم که بخشی از مشکلات اقتصادی ما ریشه فرهنگی دارد و اگر مسائل فرهنگی آن را حل کنیم، قطعاً جنبه‌های اقتصادی هم حل می‌شود.

تقوی اظهار داشت: برای مثال اصلاح الگوی مصرف، بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی، مبارزه با اشرافی‌گری و وجدان کاری همگی مسائل فرهنگی هستند که در حوزه اقتصاد ظهور و بروز پیدا می‌کنند و اگر در این بخش‌ها کار فرهنگی دقیقی صورت گیرد، قطعاً مسائل و مشکلات اقتصادی هم حل می‌شود.

تولیدکنندگان به کیفیت تولیدات خود بیافزایند

وی افزود: برای مثال زمانی که تولیدکنندگان ما به مسئله وجدان کاری توجه داشته باشند، دیگر شاهد اجناس و تولیدات نامطلوب در بازار نخواهیم بود و اگر شرکت‌های خودروسازی ما کیفیت تولیدات خود را ارتقا دهند و فقط به دنبال سرهم بندی کردن و رنگ و لعاب دادن به محصولات نباشند، قطعاً مشتریان از صنعت داخلی حمایت می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از دلایل گرایش مردم به تولیدات خارجی آن است که در برخی از اقلام و محصولات کیفیت کالاهای صنعتی و تولیدات ما در حد مطلوب نیست و بر این اساس اجناس داخلی باید کیفیت قابل قبولی داشته باشند و نمی‌توان با بخشنامه و توصیه مردم را وادار به حمایت از تولید داخلی کرد و اولین شرط حمایت از کالاهای داخلی آن است که اجناس باکیفیت به بازار عرضه شود.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: